وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه خود به استان همدان، از ایجاد ۱۶۰ هزار شغل در هفت ماه امسال در بخش صنعت و معدن خبر داد و گفت: ۱۳۵ میلیارد تومان برای شهرک‌های صنعتی استان همدان اختصاص یافت.
کد خبر: ۱۰۷۵۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴ 06 November 2022

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه خود به استان همدان، از ایجاد ۱۶۰ هزار شغل در هفت ماه امسال در بخش صنعت و معدن خبر داد و گفت: ۱۳۵ میلیارد تومان برای شهرک‌های صنعتی استان همدان اختصاص یافت.

به گزارش تابناک همدان، سیدرضا فاطمی‌امین در جمع خبرنگاران افزود: نخستین برنامه ما نشست با فعالان اقتصادی استان بود که سخنان آنها را شنیدیم و سپس چندین بازدید اعتباری معادل ۱۳۵ میلیارد تومان برای شهرک‌های صنعتی استان اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی پیش نیاز و بستر تولید است چراکه تولید نیاز به تأمین آب، برق، گاز و زمین دارد که در حال تکمیل است، اظهار کرد: برق مورد نیاز تولید را باید وزارت نیرو مطابق قانون تا مقابل درب ورودی شهرک‌های صنعتی فراهم کند و در غیر این صورت، تقسیم کار صورت می‌گیرد و زیرساخت‌ها توسط وزارت نیرو، سازمان صنایع و شهرک‌های صنعتی و استانداری تأمین می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به اینکه رتبه‌بندی انجام شده که می‌خواهیم آن را توسعه دهیم و بر اساس رتبه‌بندی خدمات ارائه دهیم گفت: در حوزه ماشین‌آلات معدنی اوایل امسال لیستی داشتیم که ۵۰ درصد خرید تولید داخلی و ۵۰ درصد واردات داشته باشیم که تولید صد درصد رشد داشته و واردات هم خوب بوده است.

فاطمی‌امین با بیان اینکه اصلاح نظام مالی زمان‌بر است اما از دی ماه سال گذشته کار را آغاز کردیم، افزود: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق تامین مالی زنجیره‌ای تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت تولید در کشور در مجموع خوب است، اذعان کرد: در بیشتر محصولات از جمله لوازم خانگی، خودرو و فولاد رشد قابل توجهی داریم اما در مصالح ساختمانی و مواد غذایی مثل روغن خوراکی کاهش تولید وجود دارد که در مجموع وضعیت تولید خوب است.

فاطمی‌امین با اشاره به عدم توازن منطقه‌ای، مطرح کرد: در برخی از شهرها کمبود نیروی کار وجود دارد.

بازدید از شهرک صنعتی لالجین، روستای لتگاه از توابع شهرستان بهار و بازدید از شهرک صنعتی ویان، منطقه شیرین سو، روستای کردآباد و روستای ویان از توابع شهرستان کبودراهنگ از دیگر برنامه های سفر وزیر بود که با حضور مسئولین و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان منطقه انجام شد.

فاطمی امین با بیان اینکه امروز در جلسه با مسئولان و نمایندگان استان در مجلس و فعالان اقتصادی مشکلات و سخنان آنها را شنیدیم و پیگیری‌ لازم را انجام خواهیم داد، اظهار کرد: یکی از کارهایی که ما دنبال می‌کنیم فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید است به طوری که امسال در مجموع افزایش تولید را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه افرایش تولید به همت فعالان اقتصادی رخ داده و اقداماتی چون تامین زیرساخت‌های اولیه و ایجاد تقاضا برای صادرات توسط دولت دنبال شد، گفت: رشد تولید چند منشا دارد که یکی از آن فعال‌سازی واحدهای راکد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در استان همدان طی یک سال گذشته ۹۰ واحد تعطیل مجددا احیا شده است ادامه داد: از این پس فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود در دستور کار است تا پس از آن به دنبال سرمایه‌گذاری با رویکرد توازن سرمایه‌گذاری در شهرستان‌هایی که ظرفیت اشتغال پایین‌تر است پیش خواهیم رفت و طرح‌هایی را با همکاری صنعتگران فعال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام مالی چالش‌های بسیار جدی دارد خاطرنشان کرد: با این وجود دو محور تامین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات را از سال گذشته آغاز کردیم تا از انحراف منابع جلوگیری شود و نتایج خوبی گرفتیم.

فاطمی‌امین با بیان اینکه تامین مالی زنجیره‌ای ۴۰ درصد بهره‌وری را افزایش می‌دهد گفت: در مجموع ما نیاز داریم که در نظام مالی کشور اصلاح عمده ایجاد کنیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه مساحت شهرک صنعتی لالجین ۵۰ هکتار است که در ۲۳ هکتار آن عملیات صنعتی تعریف شده است، گفت: در این مجموعه ۳۳۰ قرارداد منعقد شده و تا کنون ۲۸۳ پروانه بهره برداری صادر شده است.

مصطفی حقیقی با بیان اینکه مشکلات شهرک صنعتی لالجین برطرف شده و تا چند هفته‌ دیگر واگذاری شهرک صنعتی لالجین ۲ آغاز خواهد شد، افزود: قرار است در قالب خوشه صنعتی یک فرایند توسعه ای انجام شود و این آمادگی با توجه به مطالعات انجام شده وظرفیت های بی شمار، وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان در بازدید از شهرک صنعتی ویان نیز گفت: طبق دستور وزیر صمت ۱۰ هکتار زمین واقع در شهرک صنعتی در فاز نخست برای ایجاد این ناحیه صنعتی در نظر گرفته شد و عملیات اجرایی آن با حضور آقای وزیر آغاز و در فاز دوم نیز 10 هکتار دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

در ادامه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان همدان عملیات احداث ناحیه تخصصی در روستای لتگاه به عنوان «پایتخت جوراب ایران» آغاز شد.

در ادامه بازدیدها، وزیرصمت از روستای لتگاه از توابع شهرستان بهار بازدید کرد.

لازم به ذکر است که روستای لتگاه به عنوان پایتخت جوراب ایران شناخته شده که با حضور وزیر صمت عملیات احداث ناحیه تخصصی برای این روستا آغاز شد.

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت در جریان بازدید از این روستا گفت: با توجه به ظرفیت بالای منطقه در حوزه منسوجات یک ناحیه صنعتی تخصصی برای روستای لتگاه احداث شود تا تولید صنعتی‌تر و فعالیت‌ها توسعه یافته شود همچنین رونق بیشتری بگیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه در روستای لتگاه ۱۵۰۰ دستگاه جوراب بافی مستقر و ۲۷۰ کارگاه فعال هستند افزود: یک شناسنامه صنفی تدوین شد برای روستا و در حال حاضر بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده شده است.

احمد شانیان تصریح کرد: تعاونی تامین نیاز روستا کمتر از یک ماه تشکیل شد تا مواد اولیه تامین و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد اگرچه به دنبال ایجاد یک کارخانه نساجی هستیم.

در پایان وزیر صمت به همراه دیگر مسئولین استانی و نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی از منطقه شیرین سو و روستاهای کرد آباد و ویان شهرستان کبودراهنگ بازدید و از نزدیک با مشکلات تولیدی و صنعتی این منطقه مطلع و دستوراتی مبنی بربررسی و حل مشکلات این مناطق داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار