رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به وجود بزرگترین انجیرستان دیم و ارگانیک جهان در شهرستان استهبان، گفت: در هشت ماهه امسال ۱۵ میلیون دلار صادرات محصول انجیر به وزن پنج هزار تن از این شهرستان را داشتیم.
کد خبر: ۱۰۸۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸ 22 December 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: حمیدرضا ایزدی امروز در نشست میزملی انار و انجیر در شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های اصلی دولت جمهوری اسلامی در سال 1401 بحث افزایش صادرات محصولات غیرنفتی بوده و امسال شاهد افزایش ظرفیت 30 درصدی صادرات بوده‌ایم و در استان فارس نیز این موضوع حادث شد؛ لذا صادرات غیرنفتی علاوه بر افزایش ظرفیت اشتغال، بستری جهت ارزآوری به کشور نیز است.

 

وی با اشاره به اینکه بزرگترین انجیرستان دیم و ارگانیک جهان در شهرستان استهبان، گفت: "انجیر" یکی از محصولات برند استان و کشور در زمره تولیدات غذایی انجیر است و در هشت ماهه امسال 15 میلیون دلار صادرات محصول انجیر به وزن پنج هزار تن از این شهرستان را داشتیم که نقش موثری در اقتصاد پایدار کشور و همچنین پتانسیل خوبی در جهت رشد و شکوفایی شهرستان موثر واقع بوده است.

 

ایزدی در ادامه با اشاره به اینکه بخش کشاورزی موتور محرکه بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ است و دارای نقش قابل توجه در اشتغال زایی است، خاطرنشان کرد: با وجود امکانات و منابع بالقوه موجود، لزوم توجه ویژه برای ارتقای این بخش از صادرات ضروری به نظر می‌رسد.

وی همچنین با بیان اینکه دولت حلقه واسط بین صادرکنندگان و کشور‌های هدف است، یادآور شد: سازمان توسعه تجارت به عنوان تسهیلگر امور مربوط به صادرات کشاورزان عمل می‌کند و قوانین و مقرراتی که با توجه به شرایط مختلف در جهان و کشور ایجاد و موجب اختلال در امر صادرات و واردات می‌شود را با برگزاری جلسات رسیدگی و مسائل و مشکلات را مرتفع می‌کند.

رئیس سازمان صمت استان فارس اضافه کرد: عملکرد صادرات استان بر اساس واحد‌های منتخب در هشت ماهه امسال به ارزش 1.5 میلیارد دلار و از نظر وزنی معادل 1.4میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 23 درصد و از نظر وزنی 37 درصد رشد را نشان می‌دهد.

ایزدی با اشاره به صدور نخستین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان فارس در شهرستان فسا، بیان کرد: از ابتدای امسال آلومینیوم با 328میلیون دلار صادارت رشد 65 درصدی، شمش فولاد با 313 میلیارد دلار صادرات، سیمان 19.5 میلیون دلار و بخش کشاورزی 24.5 میلیون دلار رشد داشتیم.

رئیس سازمان صمت فارس گفت: همچنین در هشت ماه امسال سه هزار و 424 فقره ثبت سفارش به ارزش یک میلیارد و 278 میلیون دلار داشته‌ایم که دو هزار و 225 فقره ثبت سفارش‌ها مربوط به واحد‌های تولیدی و یک‌هزار و 198 فقره بخش بازرگانی بوده که این عدد بسیار قابل توجه و خوبی است.

ایزدی صادرات را محور توسعه قلمداد کرد و گفت: این مهم نمایانگر ابعاد پراهمیت این مقوله به مثابه نیروی مولد برای توسعه پایدار اقتصادی است که این خود نقش و اهمیت صادرات کشاورزی را در کنار صادرات سایر کالاها برای گسترش صادرات غیرنفتی کشور روشن می‌سازد.

وی در ادامه با بیان اینکه استان فارس رتبه اول تولید انجیر و انار در کشور را دارد گفت: استراتژی، اهداف، سیاست و اولویت برنامه ریزی سازمان، تسهیل، حمایت از صادرکنندگان و حضور مستمر این دو محصول در بازار‌های هدف صادراتی است.

ایزدی با اشاره به این محصولات استراتژیک اضافه کرد: تهیه، تولید، توزیع، حفظ، نگهداری و بسته بندی مناسب این کالا‌های ارگانیک متناسب با ذائقه و سلیقه مشتریان در رقابت با بازار‌های جهانی نیز در توسعه امر صادرات و ارزش افزوده از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست.

ایزدی همچنین به شکل‌گیری و فعالیت تعاونی مردمی در سه شهرستان لار، لامرد و مهر در بخش صادرات اشاره و بیان کرد: در راستای برنامه ریزی و بررسی مشکلات و راهکار‌های رفع موانع صادرات باغداران و انجیرداران برای سومین بار جلسه‌ای در قالب میز انجیر و انار در شهرستان استهبان و نی‌ریز با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و هیئت همراه تشکیل و تصمیماتی در این راستا اتخاذ شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار