آغاز عملیات اجرایی ۴ طرح کشاورزی با حضور دکتر علایی مقدم معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در داراب آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۹۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷ 08 April 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین دشت گفت: با هدف استفاده بهینه از کانال‌های انتقال آب، فراهم کردن آب پایدار در زمین های کشاورزی و افزایش بهره وری در آبیاری، ۴ طرح کشاورزی با اعتبار بیش از ۱۰۰ ملیارد تومان در مناطق مختلف شهرستان داراب آغاز شد.

عسکری افزود: این طرح‌ها شامل، آغاز عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی کانال‌های انتقال آب در دهستان آبشور بخش فورگ، چشمه گلابی و علی آباد بخش فسارود و دهستان فورگ است.

با اجرای این سه طرح علاوه بر انحراف آب مورد نیاز نخلستان‌ها و زمین‌های زراعی محدوده طرح باعث بهبود کیفیت خاک‌های زراعی و در نتیجه افزایش تولید و اشتغال، بالا رفتن راندمان آبیاری خواهیم بود.

رییس کمسیون کشاورزی مجلس از آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی روان آب‌های سطحی روستا‌های جوزجان و بیاد در بخش مرکزی هم خبر داد و افزود: با اجرای این طرح‌ها علاوه بر اجرای ۱۴ کیلومتر کانال با دبی آب ۲۷۰۰ لیتر، تعداد ۹ روستا با وسعت ۲ هزار هکتار از این طرح‌ها بهرمند خواهند شد.

عسکری گفت: برای اجرای این طرح بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر استانی دولت به استان فارس و نیز از محل اعتبارات ملی تخصیص داده شده که در مرحله اول اجرایی این طرح‌ها بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است که پیش بینی می شود با اجرای این طرح علاوه بر افزایش تولید و اشتغال، شاهد افزایش ۳۰ درصدی راندمان انتقال آب و بهرمندی بیش از ۲ هزار خانوار روستایی به صورت مستقیم از این طرح باشیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی هم در این مراسم با اشاره به پایین بودن راندمان آبیاری در کشور از اجرای طرح‌های آب و خاکی کوچک مثل پوشش انهار و ساخت کانال‌های بتنی انتقال آب با لوله و توجه بیشتر به اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی ایران خبر داد و افزود: به منظور توسعه بخش آبخیزداری کشور که در توسعه پایدار حفظ اکوسیستم منابع طبیعی برای نسل‌های آینده می تواند کارگشا باشد. در سال جاری بیش از هزار میلیارد تومان برای طرح های خشکسالی به کل کشور اختصاص داده شده که حدود ۷۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آب و خاک و ۲۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عشایری اختصاص داده شده است.

علایی مقدم همچنین از اختصاص تسهیلات کم‌بهره برای طرح های آب و خاکی در زمینه تامین و انتقال آب به کشاورزان هم خبر و ادامه داد با اجرای این چنین طرح‌هایی علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، افزایش تولید و در نهایت بهبود وضعیت اشتغال و کسب و کار رو در بخش کشاورزی به همراه خواهد داشت.

او افزایش راندمان آب، سرعت انتقال آب در شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری، جلوگیری از هدر رفت منابع آبی، افزایش سطح زیر کشت افزایش تولید و در نهایت بهبود وضعیت اشتغال و کسب و کار در بخش کشاورزی از نتایج و دستاورد‌های مهم اجرای این طرح در مزارع شهرستان داراب برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار