شهروندان شهر دوبرجی در شهرستان داراب در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین و همراه با مردم سراسر کشور و استان فارس، آئین سنتی و شورانگیز برافراشتن پرچم سرخ حسینی را برگزار می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 12 October 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا: آئین برافراشتن پرچم سرخ حسینی، آئینی سنتی است که ریشه در گذشته مردم این شهر دارد، آیینی که خودجوش و بی منت بخشنامه‌های اداری، زمینه‌سازی شده و از نیاکان به ارث رسیده است، نیاکانی که صدایشان در خلوت حسینه قلعه فورگ به گوش می‌رسد.

از دیرباز مردم شهر تاریخی فورگ که هم اکنون به شهر دوبرجی تغییر نام یافته، یک روز قبل از محرم طی مراسمی صمیمی به استقبال ازماه محرم رفته و با چاووشی خوانی نوحه سرایی و ازدحام، بیرقی را به چوبی وصل کرده روی پشت بام حسینیه این شهر نصب می‌کنند.

این مراسم آئینی در سال‌های اخیر مورد توجه و استقبال مردم سایر شهرها و روستاهای داراب قرار گرفته و حتی خبرنگاران رسانه‌های مختلف برای پوشش خبری و تصویری آن به دوبرجی سفر می‌کنند. کاروانی متشکل از کودکان، زنان و مردان، در حالی که سرشار از حزن و اندوه هستند و مردان با حمل شمشیر بر کمر، در حلقه‌ای متشکل از مردم، از امامزاده محمد فورگ به سمت مهدیه دوبرجی حرکت می‌کنند.

پرچم سرخ حسینی توسط این گروه حمل می‌شود و زنان و دختران گلاب می‌پاشند و پسران نوجوان گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) را بر دوش حمل می‌کنند و زنی در نقش ربابه، گرداگرد گهواره، با بغض، در فراغ فرزند شیون می‌کند.

کوچه‌ای در میان کاروان‌ها باز می‌شود و دختران نوجوان، حامل قرآن پیشاپیش همراهانی که پرچم سرخ حسینی را حمل می‌کنند، به سمت محل نصب پرچم می‌روند. پژواک مرثیه‌ای پیوسته و دلنشین، جمعیت را به یاد حسین‌ابن‌علی(ع) و یاران با وفایش در کربلا می‌اندازد و چهره‌ها خیس از اشک‌های گرمی است که از به‌درد آمدن دل، به گونه‌ها جاری می‌شود. زمین و آسمان نیز پُر می‌شود از گلبرگ‌های گل محمدی که به دست زنان بر سر دختران حامل پرچم و قرآن، ریخته می‌شود. پرچم به جایگاه می‌رسد، به بند تیرک وصل می شود و همراه با نوحه و مرثیه و فریاد "یاحسین" به سمت آسمان بدرقه می‌شود.

هیچ نگاهی به زمین‌نیست، همه به آسمانی چشم دوخته‌اند که پرچم افراخته خون حسین(ع) در سینه‌کش آن به پرواز درآمده است و نام حسین(ع) را به بلندی طاق آسمان، فریاد می‌زند.

امسال نیز آئین حمل و برافراشتن پرچم سرخ حسینی، امسال نیز همچون سال‌های گذشته در شهر دوبرجی داراب برگزار خواهد شد. امسال هم مردم به پیشواز محرم می‌روند.

بعداز ظهر روز چهارشنبه، 22 مهر، حد فاصل امام‌زاده محمد فورگ تا حسینیه دوبرجی، میزبان خیل جمعیتی خواهد بود که دلباختگان حسین(ع) هستند و با حضور و همراهی خود شور بیشتری به مراسم برافراختن پرچم سرخ حسینی(ع) خواهند داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار