فوق تخصص قلب و مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد پدران و مادران روی مصرف تنقلات دانش آموزان و بسته های خوراکی داخل کیف آنان حساس باشند ، دانش آموزان را با نخودچی کشمش و تنقلات مفید آشتی دهند و چیپس و پفک و خوردنی های مضر را ازآنان دور کنند.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 12 October 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر جواد کجوری افزود: نمک زیاد، رنگ و افزودنی های خوراکی موجود در چیپس و پفک، ذائقه کودکان را به شوری یا بیش خواری هدایت می کند ، موضوع می تواند در بزرگسالی نیز تداوم یابد و ذائقه آنان را به سمت مصرف غذاهای شور میل دهد که بزرگترین خطر در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.

پزشک فوق تخصص قلب و عروق و کاردیولوژیست با اشاره به مضرات چیپس و پفک بیان داشت : این مواد، کودکان را بی اشتها کرده و آنها را برای تامین غذاهای روزمره دچار مشکل می کند و نیازهای رشدی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد ، در حالیکه استفاده از مواد طبیعی و تنقلات سالم مانند نخود چی کشمش روند رشد را بهبود می بخشد و به ایجاد سلامت جسمی و رشد متناسب کودکان و دانش آموزان کمک می کند.

وی اضافه کرد : معمولا روغن هایی که برای تهیه چیپس به کار می رود، بارها داغ می شود و می جوشد و در آن ترکیبات سمی ایجاد می شود که می تواند تاثیر بسیار بدی بر سلامت جسمی و رشد کودکان داشته باشد ، استفاده از این نوع روغن ها در واقع به هلاکت انداختن کودکان و تزریق سم به بدن آنان است و دراین شرایط چگونه می توان انتظار داشت که رشد کودک چرخه ای درست داشته باشد و سلامت قلب و کبد آنان تضمین شود.

دکتر کجوری با اظهار تاسف از اینکه روند چاقی در کودکان و دانش آموزان روندی فزاینده است گفت : اغلب مشاهده می کنیم که برخی از دانش آموزان بیشتر از والدینشان وزن دارند ، این روند متعادلی در رشد کودکان و دانش آموزان نیست و باید از سوی والدین و مسوولان مربوطه با حساسیت دنبال شود و برای تغییر در آن چاره اندیشی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: نخودچی و کشمش یکی از بهترین تنقلات برای کودکان است که علاوه بر تأمین کالری مورد نیاز بدن ، بخشی از مواد معدنی را نیز تأمین می‏ کند و تنها موردی که باید در مورد مصرف نخودچی و کشمش مد نظر داشته باشیم این است که مقدار مصرف آن متعادل باشد تا از چاق شدن کودکان پیشگیری شود.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بادام زمینی را گزینه ای مناسب برای دانش آموزان دانست و بیان داشت : آنتی اکسیدان هایی که در بادام زمینی وجود دارد موجب کاهش موادی در بدن می شود که از بروز سرطان ها و بیماری های قلبی ـ عروقی جلوگیری می کند.

وی ادامه داد : در مجموع مغزها از بهترین منابع پروتئین، فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها به شمار می روند که حاوی اسیدهای چرب مفید از جمله امگا - 3 می باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار