رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از رهاسازی بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از سد درودزن به منظور تولید در اراضی پایاب این سد در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود ۴۰۰ هزار تن گندم از مزارع پایاب سد درودزن برداشت شود.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ 11 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مجتبی دهقان پور با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ هزار هکتار از اراضی پایاب سد درودزن به زیر کشت محصولات زراعی رفته است، افزود: اراضی پایاب سد درودزن در سه شهرستان مرودشت، زرقان و خرامه قرار داد که از جمله مناطق استان فارس هستند که در سال‌های اخیر متاثر از خشکسالی خسارت‌هایی متحمل شده اند.
وی با اذعان به اینکه در مجموع تقریبا اکثریت اراضی زیر کشت در پایاب سد درودزن از آب رهاسازی شده استفاده کرده و بهره‌مند شده اند، ابراز کرد: سطح زیر کشت در اراضی پایاب بالاتر از سطوح ابلاغی انجام شده بود، یکی از سیاست‌هایی که ما همیشه دنبال می‌کنیم و بر روی آن تاکید داریم، سیاست اجرای الگوی کشت است.
او گفت: در اراضی پایاب سد درودزن سعی شده است از واریته‌ها و رقم‌هایی استفاده شود که مقاومت بیشتری نسبت به خشکی، طول دوره رشد کوتاه‌تر و بازدهی بالاتری دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه مبارزه با علف‌های هرز یکی از رویکرد‌هایی بود که به خوبی در اراضی پایاب سد درودزن اجرا شده است، گفت: در یک قسمت‌هایی با علف‌های هرزی مواجه بودیم که به سموم مقاوم بودند که به عنوان یکی از چالش‌های موجود در بخش تولید به شمار می‌آید که باید آن را دنبال و تمهیداتی برای آن اتخاذ کنیم.
دهقان پور با اشاره به اینکه مبارزه با سن زدگی غلات نیز در مناطق مذکور به خوبی دنبال و امسال بسیار خوب کنترل و مبارزه به موقع انجام شده است، بیان کرد: در این مناطق علاوه بر غلات از محصولاتی مثل گلرنگ و کاملینا که مقاومت بیشتری به خشکی دارند استفاده شده و کشاورزان مبادرت به کشت کرده اند.
به گفته وی؛ کاشت گیاهان جدید و مقاوم به خشکی می‌تواند به بهره وری مصرف آب و تنوع بخشی به تولید کمک کند. در مجموع در اراضی پایاب سد درودزن سیاست بر این بوده که علاوه بر مدیریت بهینه مزارع در واحد‌های تولیدی که با کمک کشاورزان اتفاق افتاد، الگوی کشتی را که مشخص کردیم اجرایی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار