مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از کلنگ زنی پروژه ۱۱ هزار واحدی شهرک پرواز خبر داد و گفت: تهیه طرح و ابلاغ این پروژه به شورای عالی مسکن کشور طبق قانون یک بازه زمانی ۶ ماهه دارد، اما با همکاری صورت گرفته در پروژه شهرک پرواز تمامی این مراحل ظرف ۴۵ روز انجام گرفت و مورد تایید و اقبال شورای عالی مسکن کشور درآمد.
کد خبر: ۱۱۱۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸ 26 June 2023

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از کلنگ زنی پروژه ۱۱ هزار واحدی شهرک پرواز خبر داد و گفت: تهیه طرح و ابلاغ این پروژه به شورای عالی مسکن کشور طبق قانون یک بازه زمانی ۶ ماهه دارد، اما با همکاری صورت گرفته در پروژه شهرک پرواز تمامی این مراحل ظرف ۴۵ روز انجام گرفت و مورد تایید و اقبال شورای عالی مسکن کشور درآمد.

به گزارش تابناک همدان، ایوب اسدالهی در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: در این پروژه تلاش کردیم تا صرفا خانه‌ها را خوابگاه در نظر نگیریم بلکه این شهرک را مکانی برای زندگی و یک شهر پایدار که در آن تبادلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد تعریف کنیم.

وی همچنین در خصوص جانمایی شهرک پرواز در باغ میوه همدان اذعان داشت: اینکه گفته می‌شود این زمین کاربری گردشگری دارد درست است، اما ما بر اساس قانون ماده ۱۰ جهش تولید مسکن که تاکید بر تملک اراضی مازاد دولتی دارد این زمین را تملک کرده و بر اساس همین قانون ضوابطی که قبلا برای آن پیش بینی شده بود را از میان برداشتیم، اما فرودگاه قدیمی همدان در طرح حفظ شده است.

مدیر کل اداره کل راه و شهرسازی همدان یادآور شد: سال پیش ۶۸۰ هکتار زمین نیز در نظر گرفته شده بود که معارض داشت و در نهایت زمین باغ میوه برای احداث طرح مسکن ملی پیشنهاد شد.

وی با تاکید بر اینکه با پیگیری‌های مکرر برای ۱۲۷ هکتار از اراضی باغ میوه سند اخذ شد گفت: طرح اولیه شب عید با هم‌افزایی دستگاه‌ها آماده شد و دست آخر طی ۴۵ روز به تایید، تصویب و ابلاغ رسید.

وی افزود: واحد‌های شهرک پرواز در همدان به صورت بلوک به بلوک ساخته می‌شود و برای جلوگیری از زمانبر بودن تامین مواد اولیه و کاهش هزینه برای تامین میلگرد و سیمان در کنار سایر مواد اولیه لازم از شرکت‌های مستقر در استان همدان استفاده شده است.

اسداللهی خاطرنشان کرد: چند موضوع در طراحی شهرک پرواز در دستور کار بوده است همچون تبادلات اجتماعی و اقتصادی به نحوی که این شهرک جایی برای زندگی باشد با در نظر گرفتن ملزومات زندگی و در همین راستا به جای ۱۶ هزار واحد، ۱۱ هزار واحد جانمایی شد به طوری که معابر و خیابان‌ها با دست و دل بازی طراحی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه از کل مساحت زمین ۲۴.۵ درصد مسکونی دیده شده است، افزود: بنیاد مسکن کشور به عنوان کارگزار؛ کار را شروع کرد و امیدواریم ظرف ۲۴ ماه این پروژه به اتمام برسد.

مدیر اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در بخش دیگر متذکر شد: در حوزه تامین مصالح نیز هماهنگی صورت گرفته تا از واحد‌های تولیدی داخل استان با قیمت نازل‌تر بهره گرفته شود تا علاوه از صرفه اقتصادی و کاهش قیمت تمام شده پویایی واحد‌های تولیدی را در پی داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به سنگ‌اندازی افراد صاحب‌نفوذ در اجرای نهضت ملی مسکن همدان خاطر نشان ساخت: این افراد جلوی واگذاری ۴.۵ هکتار زمین در بهترین نقطه شهر را برای اجرای پروژه گرفتند.

وی در خصوص تسهیلات برای تکمیل واحد‌های نهضت ملی مسکن نیز گفت: برای دهک‌های یک و دو ۴۰۰ میلیون و دهک سه و چهار ۳۰۰ میلیون وام با درصد سود ۲ درصد در نظر گرفته شده است.

اسدالهی درباره امتیازات در زمان واریز وجه از سوی متقاضیان نیز تصریح کرد: متقاضیانی که سر موعد تکمیل وجه کنند به ازای هر یک میلیون تومان یک امتیاز دریافت می‌کنند به عبارتی هر فردی که زودتر تکمیل وجه کند زودتر هم واحد را دریافت می‌کند.

وی افزود: ما در بهترین نقطه شهر همدان ۴.۵ هکتار زمین داریم که متعلق به یکی از دستگاه‌های دولتی است و وقتی برای ساخت مسکن آن را کاندیدا کردیم تا اقدامات دریافت سند انجام شود جلوی کار گرفته شد چرا که در قانون تملک املاک ضعف‌هایی وجود دارد و ما نیاز به تصویب قوانین جدید در این خصوص داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند در سامانه اراضی و املاک خود را ثبت کنند تا پایش انجام شود، تاکید کرد: در همدان بیش از ۱۰۰۰ مورد اسناد وجود دارد که زمین تحت تملک دستگاه اجرایی است، اما در آن مسکن و یا مدرسه ساخته شده که در حال پایش و رسیدگی است.

اسدالهی با بیان اینکه در جورقان نیز ۳۰۰۰ هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی نهایی شد، اما با ورود برخی افراد که حتی نفر به نفر با ساکنین مذاکره می‌کردند این تملک‌ها اتفاق نیفتاد، عنوان کرد: هنوز شهرک جورقان در حد حرف و مصوبات شفاهی باقی مانده و در حال حاضر تنها ۶۰ هکتار آن انجام شده و سندی به نام دولت وجود ندارد.

وی در پایان گفت: برای صدور آنی پروانه ظرف مدت یک ماه نیز تدابیری صورت گرفته و به زودی با شروع کار پنجره واحد متشکل از تمام دستگاه‌های ذی‌ربط با موضوع صدور پروانه ساخت در همدان سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

شهرک پرواز شهری پایدار برای زندگی است/ تسریع صدور پروانه ساخت با پنجره واحد در همدان

شهرک پرواز شهری پایدار برای زندگی است/ تسریع صدور پروانه ساخت با پنجره واحد در همدان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار