با وجود اقدامات انجام شده یا در دست اجرا جهت ایمن‌سازی جاده‌های فارس و رفع نقاط پرتصادف، همچنان بیشترین قربانیان جاده‌ای کشور متعلق به فارس است.
کد خبر: ۱۱۱۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴ 09 July 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: جاده از یک سو می‌تواند خوشی یک سفر خاطره‌انگیز را برایمان رقم بزند اما از سوی دیگر ممکن است بلای جان شود و حادثه‌ای تلخ به جای بگذارد.

و این پارادوکس غریب، تنها در اختیار شمای راننده نیست بلکه به عوامل متعددی بستگی دارد که همه کم و بیش از کلیات آن مطلع هستیم اما به جزییات که می‌رسیم، حضور کارشناس و توضیحات او می تواند بیشتر به شفافیت موضوع کمک کند.

و این یک آسیب است که برخی افراد بدون اطلاع و آگاهی، خود را در امور فنی خودرو کاملا ماهر می پندارند و فراتر از آن وانمود می‌کنند جاده را همچون کف دست خود می‌شناسند! جاده‌ای که شاید به تعداد انگشتان دست هم در آن رانندگی نکرده باشند.

 

خودکارشناس پنداری و صدمات جبران‌ناپذیر

همین خودکارشناس پنداری! است که کار دست این گونه افراد می‌دهد و جاده را تبدیل به میدان مانور آنها می‌کند. فاجعه آنجا است که آنها علاوه بر خود به سرنشینان سایر خودروها نیز صدمه زده که این صدمات گاه جبران ناپذیر و حتی مرگ آور است.

بی‌احتیاطی، سبقت و سرعت غیرمجاز، خواب‌آلودگی، مصرف مخدر یا مشروبات الکلی همه از عواملی است که به راننده بازمی‌گردد و می‌تواند موجب تصادف و زیان‌های متعاقب آن شود.

از عامل انسانی که عبور کنیم به عامل فنی و وضعیت خودرو می‌رسیم که گهگاه در تصادفات، تاثیرگذار است.

نقص فنی شامل نقص سیستم ترمز، سیستم چرخ ها و لاستیک، روند سیستم انتقال نیرو همچنین سوخت رسانی و ایمنی خودرو می شود.

نقص فنی در حالت کلی ممکن است حادث یا مستمر باشد. حادث نقصی است که در هنگام رانندگی در لحظه اتفاق می افتد و موجب تصادف می شود اما نقص فنی مستمر نقصی است که در طول زمان اتفاق می افتد ولی راننده به علت بی احتیاطی دانسته یا ندانسته آن نقص را برطرف نمی کند و در نهایت به همان علت دچار تصادف می شود.

می دانیم که تصادف سه علت کلی دارد و ضلع سوم این مثلت، زیرساخت جاده ای است.

جاده نیز به موازات دو عامل دیگر در تصادف تاثیرگذار است و در‌ بعضی نقاط حادثه خیز یا پرتصادف، می‌توان گفت که وضعیت جاده نقش پر رنگ‌تری در تصادف دارد.

هر چند در نهایت هر سه عامل به گونه‌ای می‌تواند خطرساز باشد و بی‌توجهی به هر کدام، فاجعه‌بار است.

 

نرخ بالای تصادف در فارس

استان فارس ۲۱ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و بزرگراهی دارد و از این بابت بیشترین طول راه‌های کشور را به خود اختصاص داده و همین مساله نیز از نظر کارشناسان به عنوان یکی از دلایل نرخ بالای تصادفات جاده ای در این استان است.

طی سال های اخیر اقداماتی در این استان برای کاهش تصادفات جاده ای انجام گرفته که از جمله می توان به افزایش نظارت ها با نصب دوربین های کنترل سرعت، رفع نقاط حادثه خیز و ایمن سازی راه‌ها اشاره کرد. اما این اقدامات کافی نبوده و همچنان فارس در صدر تعداد تصادفات کشور قرار دارد.

با توجه به اهمیت موضوع، در سفر استانی رئیس جمهور به فارس در مهر ماه ۱۴۰۰، رفع نقاط حادثه خیز این استان با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسید که روند اجرای پروژه های این بخش با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است.

پرسه در اخبار حوادث جاده‌ای

استان فارس روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت جاری، روز پرحادثه‌ای را پشت سرگذاشت؛ حوادث رانندگی در این استان چهار کشته و ۲۴ مصدوم به دنبال داشت.

این تنها یک مورد از روزهای خطرآفرین در جاده‌های فارس است. جاده‌هایی که با یک بی‌احتیاطی ساده، کار دست رانندگان می‌دهند و اتفاق ناگواری را رقم می‌زنند.

 

بر اساس اعلام معاونت امور عمرانی استانداری فارس، سال گذشته ۷۰ نقطه حادثه خیز با اعتباری بالغ بر ۱۳۴ میلیارد تومان ایمن سازی شد.

در چهار ماهه نخست امسال نیز ایمن‌سازی ۹۴ نقطه با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته که تاکنون آشکارسازی آنها انجام شده است.

بر همین اساس، اداره کل راهداری فارس با هدف اصلاح و ایمن سازی نقاط حادثه خیز و ارتقاء ایمنی راه‌های حوزه استحفاظی اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

به گفته راستیار، مدیرکل راهداری فارس از جمله این اقدامات می توان به عقد قرارداد و عملیات اجرایی ایمن سازی ۱۰ نقطه پرتصادف، دارای تصادف و حادثه خیز شهرستان‌های شیراز و سپیدان آغاز شده که عملیات اجرایی ۶ نقطه پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی دارد.

سایه مرگ همچنان در جاده‌های فارس پرسه می‌زند

با وجود اقدامات انجام شده یا در دست اجرا جهت ایمن‌سازی جاده‌های فارس و رفع نقاط پرتصادف، همچنان بیشترین قربانیان جاده‌ای کشور متعلق به فارس است.

هرچند همان گونه که مطرح شد، سه عامل اصلی در تصادف دخالت دارند اما تعدد تصادف در برخی نقاط حادثه‌خیز نشان می‌دهد که زیرساخت عمرانی در این نقاط از ضعف جدی رنج می‌برد و پاسخگوی حجم ترافیک منطقه نیست.

 

مدیرکل پزشکی قانونی فارس گفت: در سال گذشته، هزار و ۵۶۵ نفر در پی حوادث جاده‌ای استان فارس جان باخته‌اند که از این حیث، استان فارس بیشترین فوتی‌های کشور را داشته است.

علیرضا درودچی تعداد قربانیان تصادفات حوزه درون شهری در یک‌سال گذشته ۳۸۵ مورد عنوان کرد و گفت: در حوزه تصادفات برون شهری، هزار و ۸۰ نفر از هم وطنانمان بر اثر تصادفات در جاده های فارس جان باخته اند که بیشترین آمار کشته ها نیز به تصادفات حوزه برون شهری اختصاص دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس، تعداد کشته شدگان تصادفات راه‌های روستایی این استان را ۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: کمترین آمار جان‌باختگان تصادفات به راه‌های روستایی و فرعی اختصاص دارد.

به گزارش فارس، تصادف یک ماجرای تکراری و آزاردهنده است که لطمات مالی و جانی آن بر کسی پوشیده نیست.

چه بسیار افرادی که عزیزان خود را در همین حوادث از دست داده‌اند و خود نیز تا آخر عمر دچار نقص عضو شده‌اند.

بنابراین وضعیت نقاط پرتصادف که تعداد حوادث آن در بازه زمانی محدود، موید مشکلات جدی آن جاده است، باید بیش از پیش مورد توجه باشد تا از این بعد کمتر شاهد حوادث جاده‌ای و آسیب‌های ناشی از آن باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار