چندین سال است که جاده‌های فارس از صدرنشینی در فهرست آمار کشته‌شدگان سوانح ترافیکی کشور پایین نمی‌آیند.
کد خبر: ۱۱۱۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱ 31 July 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: چندین سال است که جاده‌های فارس از صدرنشینی در فهرست آمار کشته‌شدگان سوانح ترافیکی کشور پایین نمی‌آیند.

تلفات انسانی جاده‌ای و تصادفات استان پهناور فارس تنها در مسیری ۴۲ کیلومتری که کمربندی شیراز نام‌گرفته رخ می‌داده که آن هم هنوز که هنوز است درست نشده است.

کمربندی شیراز ماجرای پر سروصدا

ماجرای پر سروصدای جان‌های بسیاری است که در ناهمواری این جاده پرهیاهو جامانده و شنیدن نامش خاطره وحشت‌هایی است که در پی تصادفات بسیار در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

کمربندی شیراز از جمله جایی است که جاده‌های پر حادثه دارد که به دلیل نبود خط‌کشی است.

سال‌های بسیاری است که کمربندی شیراز به‌عنوان یکی از حادثه‌خیزترین محورها در سطح کشور مطرح است و به‌صورت روزانه حادثه‌هایی در این محور رخ می‌دهد.

محوری که برای سامان‌بخشی به آن نه‌تنها نقش یک دستگاه بلکه عزم و اراده‌ای جمعی در استان فارس بلکه در سطح کشور و با همراهی وزارت راه و شهرسازی را می‌طلبد تا شاید اندکی التیام‌بخش زخم‌های کهنه باشد.

تقریباً روزی نیست که در کمربندی شیراز حادثه‌ای را شاهد نباشیم به‌ویژه در ۱۴ کیلومتری که دیگر در رینگ بیرونی شهر قرار ندارد و به دلیل ساخت‌وسازهای اطراف آن به درون شهر منتقل شده و با افزایش ترددها به حوادث دامن زده است.

سامان‌دهی این محور اما همواره مورد مناقشه بوده است؛ چراکه کمربندی اکنون در حوزه وظایف شهرداری نیز قرار گرفته و منحصر به راه و شهرسازی نیست.

 

در شیراز جاده‌های دیگری همچون جاده شیراز سپیدان که بعد از زیرگذر (محله دوکوهک تا گود و گویم) جاده‌های بدون خط‌کشی و آسفالت‌های تکه‌پاره وجود دارد که باعث مرگ هم‌وطنانمان می‌شود.

این جاده به دو محل گردشگری روستای قلات و شهرستان سپیدان مربوط می‌شود و تفرجگاه‌ها و چشمه‌ساران بی‌شمار در روستاها و شهرستانی که قابلیت پذیرش گردشگر رادر چهارفصل سال داراست، حجم بالای مسافر در ایام مختلف سال می‌پذیرد و قطعاً مردم در این جاده تردد می‌کنند.

با نگاهی به آمار تصادفات جاده‌ای می‌توان به وضعیت جاده‌های دوکوهک و کمربندی جنوب شرقی پی بُرد و بی‌گمان مسئولان شهرستانی به‌تنهایی قادر به حل تمامی مشکلات موجود نخواهند بود و این مدیران استانی و همچنین کشوری هستند که می‌تواند با تصویب قوانین و لوایحی به داد مردم این مناطق از کشور عزیزمان ایران برسند.

حال وقت آن نرسیده که مدیران ارشد استانی و شهرستانی به‌جای توجه ویژه به بحث‌های حاشیه‌ای به‌ویژه در جریان سفر مقامات عالی استان و کشور به این جاده‌ها نیم‌نگاهی بیندازند و برای جاده‌های کمربندی شیراز و شیراز - سپیدان تمام تلاش خود را به کار می‌بستند؟ بی‌گمان باید این نکته را یادآور شد که راه‌های روستای و همچنین شیراز به سپیدان (محله دوکوهک) و یاسوج و مارگون نیز دارای کم‌ترین استانداردها هستند و نیاز است که به‌صورت کاملاً جدی ترمیم و استانداردسازی شوند.

 

هرچند در تصادفات محورهای کمربندی و سایر جاده‌ها خطای انسانی را نیز نباید از یاد برد که نیاز است رانندگان با حرکت سرعت مطمئنه از بروز هر گونه حادثه جلوگیری کنند.

محور شیراز به اردکان و یاسوج یکی از پرترددترین و پرخطرترین محورهای مواصلاتی استان فارس است به طور یکه تعداد همشهریان و مسافران را که در طول سال قربانی این جاده می‌شوند وحشتناک است.

در این میان گردشگران مسافران که از نقاط مختلف کشور برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح از این جاده عبور می‌کنند که متأسفانه عدم آشنایی به جاده‌ها غیراستاندارد بودن آنها برایشان خاطره تلخ رقم می‌زند ازدست‌دادن عزیزانشان را در سایه بی‌مهری مسئولین رقم می‌خورد.

امید است حال مسئولان و شهرداری پیگیر وضعیت جاده‌های شهر شیراز باشند که هر روز فرشته مرگ را مهمان خود می‌کنند و تعداد از خانواده‌ها را داغ‌دار.

 

برچسب ها: جاده های فارس ، کشته
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار