امید است با این تقسیم کار، مسئولان استان و شهر شیراز دست از اما و اگرها و بند و تبصره‌های قانونی و غیر قانونی بردارند و فکری به حال کمربندی کلانشهر شیراز کنند که مدتهاست همانند بیماری بدحال چشم انتظار مداوای متولیان امر است
کد خبر: ۱۱۱۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴ 14 June 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: پس از شنیدن واژه کمربندی اولین تصویری که به ذهن می‌رسد، رینگ بیرونی شهرهاست که برای فرار از ترافیک دورن شهر و تسهیل در تردد خودروها به ویژه کامیون‌های سنگین به کار برده می‌شود.

اما گاه این واژه به غیر از آنچه گفته شد، تصاویر دیگری را به اذهان متبادر می‌کند، به طور مثال مردم شیراز با شنیدن نام کمربندی، یادشان به مرگ و میر و تصادفات و خسارات جانی و مالی می‌افتد و لرزه بر اندامشان می‌نشاند.

این مسیر که از سال‌ها قبل معضلی لاینحل برای مردمان منطقه و حتی عابران گذری شده که از این مسیر عبور کرده و به استان‌ها و شهرهای جنوبی کشور میروند، روزگاری به کمربندی مرگ معروف شده و جان مردمان شهر را به لبشان آورده بود و همچنان اراده‌ای هم برای حل مشکلاتش وجود نداشت.

ضرب‌الاجلی یک ماهه که اجرا نشد

تا اینکه محمدهادی ایمانیه استاندار فارس، ۱۶ آبان‌ ماه ۱۴۰۰ و اندکی بعد از تصدی مسئولیتش به‌ عنوان استاندار این استان، برای حل این معضل با ضرب‌الاجلی یک ماهه 16 آذرماه همان سال را آخرین مهلت برای تعیین تکلیف وضعیت کمربندی مشخص نمود، اما این تاریخ سر رسید و اتفاقی رخ نداد. تا اینکه در گام بعد و جهت رفع مشکل پاس‌کاری بین ادارات مختلف، کمربندی را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرد و در اختیار اداره کل راهداری فارس و شهرداری شیراز گذاشت و رفع مشکلات هر محور را برعهده یکی از این دو دستگاه قرار داد.

 

مشکلاتی که نه تها باعث دردسر شهرک‌های اقماری و اطراف این مسیر شده بلکه ماهانه و حتی روزانه بر آمار تصادفات شهر شیراز و استان فارس افزون می‌کند. چرا که ۱۸ کیلومتر از ۴۲ کیلومتر این مسیر در محدوده منازل مسکونی قرار گرفته که بسیار پر مخاطره است.

این پایگاه خبری در شماره‌های پیشین خود چندین بار به بررسی و پیگیری معضلات و خطرات این مسیر پرداخت و در آخرین گزارش خود طی گفتگو با علیرضا راستیار مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، در مطلبی با عنوان(ضرورت ساماندهی جاده ای که سالهاست جان می گیرد/ راهداری فارس در حال ایمن سازی سه قطعه از کمربندی شیراز )به بررسی نحوه تقسیم وظایف بین شهرداری و این اداره کل پرداخت.

راهداری به بخشی از وظایفش عمل کرد

راستیار پیش از این در خصوص تقسیم وظایف بین شهرداری و راهداری درگفتگو با شیرازه عنوان کرد: به دستور استاندار فارس سه قطعه از کمربندی در اختیار راهداری استان قرار گرفته که به آن رسیدگی کنیم، قطعه اول از پل شهید اسکندری تا شهرک جوادیه، قطعه دوم منطقه حوالی دراک و قطعه سوم سلطان آباد تا پل فسا که در محدوده وظایف ماست..

وی با بیان اینکه اگر به طور موردی بخواهم به اقدامات انجام شده توسط راهداری اشاره کنم تعریض قطعه اول را میتوان نام برد، گفت: مسیر پل شهید اسکندری تا جوادیه عرض 7 و 30 بود که ما تعریض 11 پل را انجام داده ایم و در برنامه های آتی در نظر داریم جهت ارتقا ایمنی مسیرسه خط عبور طراحی و جانمایی کنیم .

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با اشاره به اینکه مواردی که در حوزه اداره کل راهداری قرار داشته را هم از تهران و هم از استان دنبال و پیگیری کرده‌ایم، افزود: حتی اعتبارات لازم تامین شده و ارتقا ایمنی سه قطعه در دستور کار قرار گرفته است.

پس از گفتگو با راستیار همان زمان به سراغ شهرداری شیراز رفتیم تا از اقدامات انجام شده آنان در محدوده فعالیت‌شان مطلع شویم که متاسفانه علی‌رغم بارها و بارها پیگیری از روابط عمومی شهرداری موفق به گفگتو نشدیم و هر بار یک نفر را جهت پیگیری امور کمربندی و محدوده در ید اختیارشان معرفی کردند.

تا اینکه عاقبت پس از ماه‌ها انتظار و پیگیری‌ محمد امین معاون فنی شهردار شیراز جهت پاسخگویی به ما معرفی شد.

کیفیت بد آسفالت از عمده‌ترین دلایل تصادف در کمربندی شیراز

امین در ابتدا با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای سه جانبه اواخر اسفندماه ۱۴۰۱ بین استانداری، شهرداری و راهداری منعقد شد، عنوان کرد: در نهایت مصوب شد که از ۴۲ کیلومتر مسیر کمربندی ۱۸ کیلومتر آن که پر مخاطره‌ترین قسمت کمربندی است، در اختیار شهرداری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه از تقاطع شهید رودکی تا انتهای محدوده شهر شیراز که ۱۳ کیلومتر است بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است، افزود: شهرداری از ابتدا مشاوری را برای پیشبرد امور در نظر گرفت تا با بررسی مسیرها و شناسایی مخاطرات، علل تصادفات و ایجاد مشکل برای شهروندان به ما راهکارها را ارائه دهد.

معاون فنی شهردار شیراز یکی از معضلات اصلی کمربندی را کیفیت بد آسفالت آن دانست و گفت: بد بودن آسفالت یکی از دلایل تصادف‌ها هم به شمار می‌رود چون خودروها وقتی به یک خرابی می‌رسند تغییر مسیر ناگهانی می‌دهند که یکی از عوامل افزایش آمار تصادفات محسوب می‌شود.

 

این مقام مسئول در شهرداری شیراز ادامه داد: از اواخر اسفندماه سال قبل، مرمت آسفالت را آغاز کردیم و کلیت طرح را در سه دسته کوتاه‌مدت‌، میان‌مدت و بلند‌مدت تقسیم‌بندی کردیم که در کوتاه‌مدت مقرر گردید لکه‌گیری آسفالت، ترمیم و بازسازی آسفالت و خطوط بین جاده انجام شود. همچنین نصب تابلو علائم راهنمایی، روشنایی جاده نیز در طرح کوتاه مدت قرار گرفت.



طرح سه مرحله‌ای شهرداری جهت رفع معضلات کمربندی

 

به گفته امین، در طرح میان‌مدت تغییرات هندسی مد نظر قرار گرفت، چون یکی دیگر از معضلات کمربندی این است که اغلب شهرکهای اطراف می‌توانند به راحتی و مستقیم وارد کمربندی شوند که این نیز عاملی بر تصادفات می‌باشد.

وی با بیان اینکه طرح اولیه آماده شده و مقرر گردیده برخی مسیرها مسدود شوند و بعضی دیگر تغییرات کلی حاصل شود، عنوان کرد: به این ترتیب دسترسی شهروندان هم آسان می‌شود که این مرحله نیاز به طی مراحل قانونی دارد تا به تصویب نهایی برسد..

معاون فنی شهرداری شیراز اضافه کرد: در بخش بلند‌مدت طرح نیز، احداث تقاطع‌ها و دورگردهای غیر هم‌سطح در دستور کار قرار گرفته چرا که مسیرهای هم‌سطح از عوامل دیگر تصادفات منجر به جرح و فوت به شمار می‌روند.

امین با اشاره به اینکه در طرح بلندمدت ساخت و احداث چنج تقاطع در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در راستای تقسیم‌بندی کار بین شهرداری و راهداری، قرار بر این شد که تقاطع‌های قائم کمریندی، احمدابن موسی، نواب صفوی، سفیر کمربندی و میثم اجرا شوند که طبق وظیفه تفکیک شده قرار بر این است که دو تقاطع نواب صفوی و احمدابن موسی را شهرداری کامل اجرا کندو و سه مورد را اداره کل راهداری و وزارت راه و شهرسازی که طراحی دو مورد آن(قائم کمربندی و سفیر کمربندی) بر عهده شهرداری است.

از جان‌هایی که کف جاده جا ماند تا عزمی که باید جزم باشد تا اوضاع کمربندی شیراز رو‌به‌راه شود

وی در پایان با بیان اینکه با اجرای همه این موارد و دورگردها قطعا شاهد کاهش خطرات این مسیر خواهیم بود، به این نکته نیز تاکید کرد که مشکلات کمربندی موضوع رفتار دوگانه‌ای است که بخشی مربوط به خودروها و مسائل مربوط به آن است و بخش دیگر به رفتار شهروندان و فرهنگ ترافیک و رانندگی افراد برمی‌گردد که در کنار یکدیگر موجب حل مشکلات می‌شود.

کلام آخر اینکه:

امید است با این تقسیم کار، مسئولان استان و شهر شیراز دست از اما و اگرها و بند و تبصره‌های قانونی و غیر قانونی بردارند و فکری به حال کمربندی کلانشهر شیراز کنند که مدتهاست همانند بیماری بدحال چشم انتظار مداوای متولیان امر است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار