مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان گفت: در مزرعه موردنظر با استفاده از قلمه، کاشت حدود سه هزار گز انجام و خوشبختانه اکثر قلمه‌ها باوجود شوری بالای آب‌وخاک سبز شده‌اند. با توجه به برآوردها پیش‌بینی می‌شود پس از یک دوره حدوداً سه‌ساله نزدیک به 400 تن چوب گز تولید شود.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ 30 July 2023

تابناک فارس به نقل از ایانا: مهدی اعیان منش بیان کرد: در مزرعه موردنظر با استفاده از قلمه، کاشت حدود سه هزار گز انجام و خوشبختانه اکثر قلمه‌ها باوجود شوری بالای آب‌وخاک سبز شده‌اند. با توجه به برآوردها پیش‌بینی می‌شود پس از یک دوره حدوداً سه‌ساله نزدیک به 400 تن چوب گز تولید شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه بر اساس برخی از آمارها سالانه بیش از هشت میلیون مترمکعب چوب برای استفاده در صنایع کل کشور نیاز است، خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرح گز کاری استفاده بهینه از آب‌های نامتعارف و خاک‌های شور و قلیایی و وارد کردن این منابع به چرخه تولید اقتصادی کشور است.

به گفته وی؛ با استفاده از آب‌ها و خاک‌های نامتعارف که هم‌اکنون بر اساس معیارهای موجود، جزو آب‌ها و خاک‌های قابل‌مصرف در برنامه‌ریزی زراعی لحاظ نمی‌شوند، می‌توان یک منبع جدید برای ترویج و توسعه زراعت چوب در نظر گرفت.

وی توضیح داد: درخت گز که از درختان مناطق بیابانی به شما می‌رود و اغلب در خاک‌های فقیر تا شور و قلیایی نواحی خشک می‌روید می‌تواند به‌عنوان بهترین گزینه برای کشت در این مناطق مورداستفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به برداشت‌های غیراصولی از منابع جنگلی کشور که منجر به تخریب عرصه‌های ملی و جنگلی می‌شود و همچنین هزینه‌های بالای واردات چوب اضافه کرد: از طرح مزرعه چوب خصوصاً در اراضی با کلاس بالا می‌توان به‌عنوان یک الگوی کشت مناسب جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی و حفظ محیط‌زیست بهره برد.

 

برچسب ها: کاشت ، چوب گز ، استهبان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار