پیگیری‌های خبرگزاری فارس در خصوص مرمت بلندترین بنای آجری جهان نتیجه داد و در جلسه شورای‌اداری مشترک استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس مبلغ ۲۲ میلیارد تومان برای آن مصوب شد.
کد خبر: ۱۱۲۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲ 13 August 2023

به گزارش تابناک گلستان، گنبدقابوس یکی از بنا‌های شاخص و ممتاز در معماری ایران در سه‌کیلومتری شهرباستانی جرجان، در شهرگنبدکاووس و استان گلستان قرار دارد.

این بنای تاریخی و تنها بنای تمام آجری جهان چندسالی است که نیاز به مرمت داشته و اطراف آن توسط داربست‌ها احاطه شده‌است، اما متاسفانه هیچ اقدام عملیاتی و مناسبی طی این سال‌ها برای این بنای تاریخی نشده است.

چهارم تیرماه، خبرگزاری فارس گزارش "بلندترین برج آجری جهان در خطرنابودی" را منتشر کرد که بازخورد‌هایی در سطح کشور و استان گلستان داشت.

* پوشش‌گیاهی در برج آجری گنبدقابوس خطری بزرگ در سلامت سازه این بنای تاریخی

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس‌شورای اسلامی در دهمین جلسه‌شورای‌اداری مشترک استان گلستان و شهرستان‌گنبدکاووس با حضور استاندارگلستان، معاونین، ائمه‌جمعه و مدیران کل استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان گنبدکاووس گفت:میراث و آثار تاریخی مهم جهان در شهرستان گنبدکاووس قراردارد و متاسفانه در سطح ملی و استانی هیچ توجهی به این بنای تاریخی جهان نمی‌شود.

امانقلیچ شادمهر اظهارکرد: داربست‌های اطراف این برج‌آجری که برای مرمت این بنای تاریخی نصب شده، فرسوده‌شده‌است و پوشش‌گیاهی در این بنا خطربزرگی برای این اثرتاریخی است و اگر توجه نشود فاجعه بزرگی رخ می‌دهد.

وی تصریح‌کرد:پیشنهاد می‌شود اعتبارمناسبی برای زدودن پوشش‌گیاهی این بنا در اسرع‌وقت تخصیص پیداکند تا هرچه زودتر مرمت این بنا آغاز شود.

* ۱۲ میلیاردتومان مصوبه سفراول رئیس‌جمهور برای برج جهانی گنبدقابوس

در سفر اول رئیس‌جمهور مبلغ ۱۲ میلیارد تومان مصوب شد، اما تاکنون مبلغی از این اعتبار برای مرمت این بنای تاریخی و شاخص جهان تخصیص پیدانکرده‌است.

استاندار گلستان هم در دهمین جلسه شورای‌اداری مشترک استان گلستان و گنبدکاووس گفت: در سفراول رئیس‌جمهور مبلغ ۱۲ میلیارد تومان برای مرمت این اثر تاریخی تصویب شد، ولی از آنجایی‌که این اعتبار در شورای برنامه‌ریزی شهرستان مطرح نشده بود امکان تخصیص آن وجودنداشت.

علی‌محمدزنگانه اظهارکرد:این مبلغ امروز در جلسه شورای‌اداری مشترک استان و شهرستان تصویب شد و به‌زودی تخصیص پیدا می‌کند.

* تخصیص ۱۰ میلیاردتومان برای محوطه‌سازی توسط شهرداری

وی تصریح‌کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد شهرداری گنبدکاووس مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای محوطه‌سازی تنها برج آجری جهان هزینه کند.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: تخصیص این اعتبارات و مجموع اقدامات مشارکتی باعث می‌شود تا زمینه لازم برای صیانت و مرمت از این میراث ارزشمند تاریخی فراهم‌شود.

موضوع مرمت بلندترین برج آجری جهان که یکی از سوژه‌های مهم در تحریریه استان گلستان است، تا حصول نتیجه بادقت پیگیری می‌شود.
منبع/فارس

برچسب ها: گرگان ، گلستان ، گنبدقابوس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار