رئیس دانشگاه ملی ملایر از دریافت مجوزهای اولیه برای احداث یک مرکز تحقیقاتی و کارخانه تولید سرم سازی و ملحقات آن اطراف بخش سامن خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶ 23 August 2023

رئیس دانشگاه ملی ملایر از دریافت مجوزهای اولیه برای احداث یک مرکز تحقیقاتی و کارخانه تولید سرم سازی و ملحقات آن اطراف بخش سامن خبر داد.

به گزارش تابناک همدان از ملایر : "دکترابراهیم محمدی منش" رئیس دانشگاه ملی ملایر در جمع خبرنگاران شهرستان ملایر با اشاره به طرح تحقیقاتی و امضای قرارداد درحوزه انگور و کشمش اظهار داشت :همراهی و حمایت از کشاورزان برای اجرای طرح فراز نیز از دیگر اقدامات در حال انجام در این حوزه است .

وی بیان کرد : چند شرکت دانش بنیان در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه با رویکرد گیاهان دارویی مشغول به فعالیت هستند و طبق تفاهم نامه مشترک دانشگاه با پارک علم و فناوری استان، مرکز رشد شهرستان ملایر با عنوان «مرکز رشد و نوآوری دانشگاه»، در دانشگاه مستقر شده و واحدهای فناور این مرکز می‌توانند به صورت رایگان از فضای دانشگاه به عنوان کارگاه استفاده کنند.

محمدی‌منش تصریح کرد :بودجه پژوهشی دانشگاه دو و نیم برابر در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته و امسال ۱۵ درصد بودجه دانشگاه مختص بخش پژوهشی است که نسبت به ۱۴۰۰ بیش از شش برابر افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه سه درصد بودجه دانشگاه به بخش فرهنگی اختصاص یافته است، عنوان کرد : این درصد نسبت به سال گذشته دو برابر و نسبت به ۱۴۰۰ شش برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به راه اندازی دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت افزود: انعقاد شش تفاهم‌نامه و سند همکاری با صنایع مختلف و بازدید علمی از صنایعی از جمله شرکت کیان کرد و فروسیلیس و ۱۷ طرح پژوهشی ارتباط با صنعت منعقد شده است.

محمدی منش جذب دانشجوی بومی را یکی از سیاست‌های کلیدی و اولویت دانشگاه دانست و بیان کرد : اگر موفق شویم جوانان این شهرستان و نهایت استان و شهرهای اطراف را جذب کنیم، می‌توانیم خدمات چند برابری به دانشجویان ارائه دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت : ضرورت تحصیل یک دانشجو در شهر محل سکونت خود و جذب دانشجوی بومی از نظر مالی و فرهنگی به نفع خانواده است چرا که علاوه بر حذف هزینه‌های اضافی تحمیل شده به خانواده‌ها، آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به جذب دانشجوی بومی در ملایر افزود : دانشجو بومی بار مالی اضافی در زمینه‌های خوابگاه و تغذیه بر دولت تحمیل نمی‌کند، تحصیل دانشجو در محل سکونتش، سبب می‌شود دانشگاه از نیروی جوان بومی پر شده و چنین دانشجویانی، پس از اتمام تحصیل تلاش می‌کنند به شهر خود خدمت کنند.

محمدی منش از تصویب آیین‌نامه حمایت از جذب دانش آموزان برتر و دانشجویان مستعد در دانشگاه ملایر خبر داد و اضافه کرد : این آیین نامه با هدف افزایش کمی و کیفی دانشجویان دانشگاه، کاهش هزینه‌های دولت در زمینه‌های مرتبط با خوابگاه و تغذیه، جلوگیری از خروج دانش آموزان مستعد استان و شهرستان و نگهداشت نیروهای مستعد بومی در شهرستان برای خدمت رسانی و توسعه تدوین شده است.

رئیس دانشگاه ملایر اعلام کرد : پرداخت کمک هزینه تحصیلی حمایتی به مدت دو نیمسال حداکثر معادل شهریه ثابت و متغیر دانشجوی شبانه ورودی، پرداخت هزینه خوابگاه و تغذیه دانشجو در طول مدت تحصیل توسط دانشگاه، استفاده از امکانات ورزشی و تفریحی دانشگاه به صورت رایگان، اولویت بورس شغلی، بهره‌مندی رایگان از دوره‌های آموزش آزاد و مهارت آموزی دانشگاه و پرداخت کمک هزینه شرکت در همایش‌های علمی داخلی و کنفرانس های علمی داخلی را از جمله حمایت‌های در نظر گرفته شده برای دانشجویان جامعه هدف این آیین نامه در دانشگاه ملایر است .

وی اظهار کرد : تجهیزات همه رشته های دانشگاه، تمام نیازهای یک دانشجو را تأمین می کند و دانشگاه ملایر چیزی از سایر دانشگاه های کشور کمتر ندارد.

تأمین خوابگاه یکی از چالش های شهرستان و دانشگاه در ملایر

محمدی‌منش در ادامه گفت : با توجه به کمبود خوابگاه دانشجویی در ملایر پیش‌بینی می شود که امسال نسبت به سال گذشته وضع بهتری در تأمین خوابگاه های دانشجویی داشته باشیم، اما کمبود خوابگاه همچنان وجود دارد.

وی گفت : از هر سرمایه‌گذاری که در زمینه ایجاد خوابگاه دانشجویی اعلام آمادگی کند، حمایت می کنیم

محمدی منش با اشاره به عقد قرارداد با دانشگاه آزاد برای تامین بخشی از نیازهای خوابگاه دانشجویان گفت : متأسفانه تاکنون تقاضای ایجاد خوابگاه های خودگردان را از طرف هیچ سرمایه‌گذاری نداشتیم اما از هر سرمایه‌گذاری که در این زمینه اعلام آمادگی کند، حمایت خواهیم کرد.

وی یادآور شد : سال گذشته دانشگاه بیش از ۱۰ میلیارد تومان به خوابگاه های خودگردان شهرستان پرداخت کرده است، تأمین خوابگاه یکی از چالش های شهرستان و دانشگاه است که تلاش می کنیم برطرف شود.

رئیس دانشگاه ملی ملایر تصریح کرد : خوابگاه متأهلی دانشجویی با ۱۲ سوئیت، تا مهرماه یا حداکثر ابتدای آبان ماه به بهره برداری می رسد.

امضای ۱۷ طرح پژوهشی و رسیدن به مراحل نهایی در دانشگاه ملایر

وی در بخش دیگری با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه، از انعقاد پنج تفاهم نامه پژوهشی خبر داد و گفت: فعالیت‌های پژوهشی در حوزه فعالیت‌های خارج از دانشگاه بیش از ۵۰۰ درصد و ارتباط با صنعت بیش از ۱۰ برابر رشد کرده است.

محمدی‌منش از امضای ۱۷ طرح پژوهشی و رسیدن به مراحل نهایی خبر داد و مطرح کرد: گرنت پژوهشی اساتید دانشگاه ملایر از متوسط ۱۰ میلیون تومان به بیش از ۶۰ میلیون تومان یعنی حدود پنج برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد : به دانشجویان دوره پسادکتری حقوقی معادل ۸۰ درصد استادیار پایه یک پرداخت می‌شود و جذب دانشجویان این دوره محدودیت رشته‌ای نداشته و متکی به محقق و استاد است و اولویت جذب دانشجو در دوره پسادکتری با دانشجویان دانشگاه است و همچنین برای دانشجویان دوره پسادکتری خوابگاه نیز فراهم می‌کنیم.

رئیس دانشگاه ملایر از فراخوان برای جذب سرباز نخبه با عنوان امریه پژوهشی در دانشگاه ملایر برای نخستین بار خبر داد و بیان کرد : تاکنون چهار نفر دعوت به مصاحبه شدند و اولویت جذب با سربازان بومی است.

محمدی‌منش عنوان کرد : امریه پژوهشی ظرفیتی برای ماندگاری نخبگان در ملایر است ، به این سربازان حقوقی معادل یک کارمند پرداخت می‌شود و در دانشگاه به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می پردازند.

وی تاکید کرد : فضای پژوهشی دانشگاه رو به رفع نیازها حرکت می کند و نیازمند همراهی ادارات و صنایع مختلف است.

رئیس دانشگاه ملایر خبر داد : در فراخوان امسال نیز در حال جذب سه عضو هیأت علمی در حوزه های مختلف مبلمان منبت از جمله طراحی مبلمان و رنگ کاری هستیم.

وی بیان کرد : وظایف دانشگاه در حوزه مبلمان منبت تربیت نیروی انسانی برای کارگاه های مبلمان و تحقیق در حوزه طراحی مبلمان برای تهیه یک مبلمان با کیفیت‌تر است و یکی از فرصت‌های خوب کشاورزی در ملایر تولید توسعه گیاهان دارویی است که در شهرستان مغفول مانده است.

محمدی‌منش از آغاز عملیات اجرایی فاز اول دانشکده فنی و مهندسی با ۷۵۰۰ متر زیربنا خبر داد و گفت: عمالیات اجرایی فاز اول ساخت این دانشکده با استقرار پیمانکار از فروردین ماه سال جاری آغاز شده است و مناقصه فاز دوم نیز به زودی برگزار می شود.

پروژه کتابخانه مرکزی دانشگاه ملایر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی افزود : پروژه کتابخانه مرکزی دانشگاه که قرار بوده سال ۱۳۹۱ به بهره برداری برسد، پروژه‌ای پرچالش برای دانشگاه است،این پروژه در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما گرفتار مشکلات قانونی شده و برای تکمیل نیازمند حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار است.

رئیس دانشگاه ملی ملایر خاطر نشان کرد : دریافت مجوز توسعه گلخانه و کارگاه علوم دامی به چهار برابر وضع موجود از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان همدان بود که عملیات اجرایی آن پس از تکمیل مجوزهای لازم و تأمین اعتبار، آغاز خواهد شد.

وی از رشد ۳۰ درصدی بودجه دانشگاه ملایر نسبت به گذشته خبر داد و گفت : تا زمانی که دانشگاه‌ها درآمدزایی نداشته باشند، با کسری بودجه مواجه هستند.

محمدی‌منش به ۳۶۰ دانشجوی خوابگاهی و بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی در حال تحصیل در دانشکده عمران و معماری دانشگاه ملایر واقع در انتهای بلوار پرستار اشاره و اظهار کرد: نزدیک درب ورودی دانشکده و انتهای بلوار پرستار که دوربرگردان بلوار است، پاتوق برخی اراذل و اوباش شده است.

وی مطرح کرد : برای امنیت این فضا خواستار ایجاد یک دوربرگردان روبروی دانشگاه آزاد شدیم تا ادامه مسیر منتهی به دانشکده برای ورود غیردانشجویان مسدود شود که فرماندار ویژه شهرستان با این درخواست موافقت کرده اما شورای ترافیک شهرستان مخالف است و مقرر شد این موضوع دوباره در شورای ترافیک مطرح و بررسی شود.

فضای دانشگاه برای هر گروه سیاسی باز است

وی تاکید کرد : تمام دستگاه‌ها موظف به ایجاد تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی پرشور هستند، دانشگاه وظیفه حمایت از شخص یا گروه خاصی ندارد اما فضای دانشگاه برای هر گروه سیاسی باز است و تشکل‌ها می‌توانند با دریافت مجوزهای لازم کرسی‌های آزاداندیشی یا مناظرات انتخاباتی برگزار کنند.

رئیس دانشگاه ملی ملایر خبر داد : ظرفیت دانشجویان جدیدالورود امسال کم نشده است، بیش از ۶۰۰۰ دانشجو در در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

محمدی‌منش به وجود ۱۲ رشته در مقطع دکتری، ۴۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۴ رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه ملایر اشاره و خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور، دانشگاه ملایر امسال در رشته معارف قرآنی دانشجو می‌پذیرد.

وی اظهار داشت : ایجاد یک نانوایی در دانشگاه برای تأمین نیاز دانشجویان و کارکنان از ضروریات است که متأسفانه تقاضای راه اندازی نانوایی در دانشگاه پذیرفته نشد این در حالیست که در صورت راه اندازی نانوایی، علاوه بر تأمین نیاز نان عوامل دانشگاه، می تواند مرکز تولید نان در مواقع بحران برای شهرستان باشد.

محمدی‌منش به خدمات رفاهی و تغذیه دانشجویان اشاره و مطرح کرد: کیفیت غذای دانشگاه نسبت به دانشگاه های دیگر خوب و به سمت خوب است همچنین سال تحصیلی گذشته پیش غذاهایی مانند آش و حلیم نیز به صورت رایگان کنار غذا داشتیم.

وی استقلال هیأت امنا و هیأت ممیزه دانشگاه، راه اندازی مرکز رشد مشترک دانشگاه و پارک علم و فناوری، کسب عنوان برترین دانشگاه جوان کشور در رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، قرار گرفتن هفت عضو هیأت علمی دانشگاه در فهرست دانشمندان ۲ درصد پراستناد اسکوپوس در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و راه اندازی پژوهشکده مطالعات سیستم های قدرت در همکاری با برق باختر را از جمله دستاوردهای شاخص دانشگاه ملایر در یک سال اخیر برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار