مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه قسمت شمال شرق استان گلستان از برداشت مقدار یک‌هزار و ۳۵۹ تُن تُخم آفتابگردان از مزارع این شهرستان مرزی خبر داد و گفت: عملیات برداشت این محصول در ۲ نوع «روغنی و آجیلی» از نیمه دوم مردادماه آغاز و اکنون به پایان رسید.
کد خبر: ۱۱۲۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸ 21 September 2023

به گزارش تابناک گلستان، محمدصالح روان افزود: طی سال زراعی جاری کشاورزان مراوه‌تپه در سطح یک‌هزار و ۵۳۵ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان آفتابگردان کشت کردند که ۱۲۵ هکتار آن از نوع روغنی و بقیه از نوع آجیلی بود.

وی اضافه کرد: از مجموع سطح زیرکشت آفتابگردان و محصول برداشت شده آن در مراوه‌تپه، مقدار یک‌هزار و ۲۶۹ تُن آفتابگردان آجیلی (متوسط ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار) و ۹۰ تُن روغنی (متوسط ۷۲۰ کیلوگرم در هکتار) برداشت شد.

روان بابیان اینکه بیشتر زراعت آفتابگردان مراوه‌تپه در اراضی دیم کشت می‌شود، ادامه داد: امسال به سبب خشکسالی میزان برداشت این محصول در واحد سطح کاهش یافت.

به گفته وی، میانگین برداشت محصول آفتابگردان در شرایط بارندگی نرمال در مراوه‌تپه بیش از ۲ تُن در هر هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه همچنین بیان داشت که این شهرستان ظرفیت بالایی در کشت آفتابگردان دارد و در برخی سال‌ها تا ۶ هزار هکتار از این محصول کشت شده است.

روان، قیمت تضمینی خرید تُخم آفتابگردان روغنی در سال جاری را هر کیلوگرم ۲۷۰ هزار ریال اعلام کرد و افزود: با این حال امسال این محصول به صورت توافقی توسط واسطه‌ها و دلالان هر کیلوگرم تا ۳۵۰ هزار ریال خریداری شد.

وی اضافه کرد: قیمت خرید تُخم آفتابگردان از نوع آجیلی هم به صورت توافقی و تا دو برابر قیمت نوع روغنی آن خریداری شد.

روان همچنین پایین بودن قمیت خرید تضمینی و توافقی تُخم آفتابگردان و نبود صنایع تبدیلی صنعتی در مراوه‌تپه را از مهمترین مشکلات کشاوروزان این شهرستان برای افزایش سطح زیرکشت این محصول برشمرد.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه باحدود ۷۰ هزار نفر جمعیت که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا در گستره سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع سکونت دارند، افزون بر ۴۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار