بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیابت به‌عنوان یک بیماری شیرین با عوارض تلخ در سال ۱۴۰۹ به هفتمین علت مرگ در کشور تبدیل می‌شود و این هشدار برای افرادی است که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۳۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱ 09 November 2023



به گزارش خبرگزاری خبرگزاری تابناک از همدان، راضیه السادات میر معینی با بیان اینکه که سبک زندگی، عدم تحرک و فعالیت بدنی مناسب، اضافه‌وزن و چاقی از عوامل مهمی هستند که در چند سال اخیر روند ابتلا به دیابت را صعودی کرده است، ابراز کرد: دیابت نوعی بیماری مزمن است که در آن به دلیل اختلال در روند استفاده از قند موجود در مواد غذایی مصرفی دچار بالارفتن قند خون می‌شود
وی با بیان اینکه افزایش ابتلا به دیابت به یک چالش در دنیا تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ای در خصوص ثابت نگه‌داشتن آمار ابتلا به دیابت ارائه کرده که متأسفانه این هدف محقق نشده و اکثر کشورهای دنیا روند افزایشی را در چند سال اخیر ثبت کردند.
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دیابت یک بیماری چندعاملی است، اذعان کرد: در واقع مجموعه عوامل تغذیه نامناسب، چاقی، کم‌تحرکی، استرس و.... سبب دیابت می‌شود و تأثیر عوامل مختلف با یکدیگر به‌مراتب بیشتر یک عامل است از طرفی در بیماران دیابتی عوارض قلبی و عروقی مهم‌ترین عامل عوارض و حتی مرگ است.
وی افزود: استرس تأثیر به سزایی بر بیماری‌های غیرواگیر و عوارض ناشی از آنها علی خصوص دیابت دارد.
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه این بیماری سه نوع اصلی نوع ۱، نوع ۲ و بارداری تقسیم می‌شود، اذعان کرد: در دیابت نوع ۱ به علت تخریب سلول‌های بتای پانکراس توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود، این نوع از دیابت می‌تواند ناشی از یک بیماری خودایمنی باشد و به دلیل نبود انسولین در بدن فرد مبتلا نیاز حتمی به تزریق انسولین وجود دارد.
میر معینی با بیان اینکه تنها ۵ درصد دیابت مربوط به نوع یک آن است، خاطرنشان کرد: اکثر افراد به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند، وراثت تأثیر به سزایی بر ابتلا به این نوع دیابت می‌گذارد .
وی با بیان اینکه در ابتلای فرد به دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی ایفا می‌کنند، تصریح کرد: در دیابت نوع ۲، سلول‌های بدن به وجود انسولین پاسخ صحیحی نمی‌دهند و انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام داده و قند موجود در خون را کاهش دهد، این اتفاق منجر به افزایش قند خون و در صورت عدم کنترل بیماری می‌تواند منجر به عوارض متعدد گردد


رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در هنگام ناشتا باید قند فرد بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بوده و مقدار کنترل شده و مناسب قند خون پس از ۱ تا دو ساعت بعد از غذا باید کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد


میر معینی ضمن تأکید به سبک زندگی در مرحله پیش دیابتی، مطرح کرد: بیش از 70درصد افرادی که در مرحله پیش دیابت قرار دارند (یعنی قند خون ناشتا به میزان ۱۰۰-۱۲۵) در صورت افزایش تحرک، تغذیه سالم، عدم استعمال دخانیات و اصلاح شیوه زندگی می‌توانند از ابتلا به دیابت و ایجاد عوارض در خود پیشگیری کنند.


وی با بیان اینکه افراد دیابتی در صورت تشخیص به‌موقع و کنترل مناسب قند خون و اصلاح شیوه زندگی می‌توانند از روند پیشرفت بیماری و ایجاد عوارض مختلف آن جلوگیری کرده و یا عوارض را به تأخیر بیندازند، خاطرنشان کرد: دیابت بر اکثر نقاط بدن همچون عروق بزرگ و کوچک قلب، کلیه، چشم‌ها و غیره تأثیر می‌گذارد .


این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد دیالیزی‌ها به دیابت مبتلا هستند، اذعان کرد: کنترل قند خون و معاینات منظم چشم اولویت بیماران دیابتی قرار بگیرد چرا که دیابت باعث کم‌بینایی می‌شود و روی شبکیه چشم تأثیر سوء می‌گذارد .


میر معینی با بیان اینکه دیابت بر روی اعصاب انتهایی پا اثر می‌گذارد، ابراز کرد: این امر سبب می‌شود بی‌حسی و کمبود خون‌رسانی به پا می‌شود فرد متوجه سوختگی و زخم شدن پای خود نمی‌شود .

وی با بیان اینکه درگذشته در استان همدان از هر ۱۰۰ نفر ۷ نفر به بیماری دیابت مبتلا می‌شدند؛ اما بر اساس آخرین آمار در حال حاضر از هر ۱۰۰ نفر ۱۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش ۳۵ هزار بیمار دیابتی در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش معاونت بهداشتی بوده و لازم است کلیه افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به این مراکز از نظر ابتلا به این بیماری تحت غربالگری قرار بگیرند و قبل از ایجاد عوارض بیماری خودآگاه شده و با خودمراقبتی و درمان صحیح از کیفیت زندگی بهتری برخوردار باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار