معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: در سفر دوم رئیس‌جمهور و اعضای هئیت دولت سیزدهم به استان گلستان، از محل منابع صندوق توسعه ملی مبلغ یک میلیارد دلار برای ابرپروژه‌های گلستان مصوب شد.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹ 27 December 2023

به گزارش تابناک گلستان، پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه مردم استان گلستان شاهد حضور رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرا و هیئت دولت سیزدهم در قالب سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان بودند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر دوم خود به استان گلستان در برنامه‌ها و مراسمات مختلف مانند بهره‌برداری از ابرپروژ‌های استان، دیدار مردمی، نشست با نخبگان و فعالان اقتصادی حضور داشت و در این سفر مصوبات و تفاهم‌نامه‌های در راستای رفع مشکلات و نیاز‌های مردم گلستان منعقد شد.

خبرنگار خبرگزاری فارس گلستان، گفت‌وگویی با سید محمد دهنوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با موضوع بررسی دستاورد‌های سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان انجام داده‌است که با هم می‌خوانیم.

* تحقق ۴۱ درصد از اعتبارات سفر اول رئیس‌جمهور به گلستان

در ابتدا درباره سفر اول رئیس‌جمهور به استان گلستان، تعداد مصوبات، تخصیص اعتبارات و دیگر موضوعات در این سفر را بیان کنید؟

دهنوی: در سفر اول رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان گلستان در اسفندماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۱۸ مصوبه ره‌آورد این سفر بود که از این تعداد تا سفر دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان ۴۹ مصوبه به سرانجام رسیده‌است.

میزان اعتبارات سفر اول حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که تاکنون بیش از چهارهزار میلیارد تومان آن، حدود ۴۱ درصد آن تخصیص پیدا کرده و مابقی آن نیز در دستور کار است.

در حوزه تسهیلات بانکی نیز از ۱۱ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان منابع به صورت تسهیلات بانکی تاکنون چهارهزارو ۷۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده‌است و ۱۲۸ واحدتولیدی راکد در این رابطه احیا شده‌است.



* سید محمد دهنوی در دفتر خبرگزاری فارس گلستان*

سفر دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سید محمد دهنوی: با اشراف اطلاعاتی مسئوولان ارشد استانی و ستاد هماهنگی نهاد ریاست جمهوری، پروژه‌های راهبردی با هدف خارج شدن استان گلستان از وضعیت فعلی و رسیدن به آینده درخشان احصا شد و طی جلساتی با کارشناسان و نخبگان این پروژه‌ها دست‌چین شد و این امر سبب شد تا در سفر دوم رئیس‌جمهور علاوه بر بهره‌برداری بسیاری از پروژ‌های نیمه‌تمام در دولت‌های گذشته، شاهد اتفاقات خوب و مصوبات خوبی در سفر دوم دولت مردمی سیزدهم باشیم.

* تصویب ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات در سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان

 در این سفر تعداد وزراء و معاونین که رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند، چند نفر بودند؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان: در سفر دوم رئیس‌جمهور گلستان، سه معاون رئیس‌جمهور، ۹ وزیر، ۴۰ معاون وزیر و بیش از ۹۰ مدیرکل وزارتخانه‌های مختلف ملی برای بهره‌برداری و بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های در حال اجرا وی را همراهی می‌کردند که حضور این حجم از مسئوولان ارشد ملی در تصویب پروژه‌ها و اعتبارات آن تاثیر مستقیم دارد.

 پروژه‌ها و اعتبارات سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان چه بوده است؟

دهنوی: در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان،۱۲۹ پروژه با اعتبار بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان مصوب شد که این اعتبار جدا از اعتبارات دو، سه پروژه ویژه استان گلستان از نگاه رئیس‌جمهور شامل تکمیل پروژه سدنرماب و شیرین‌سازی آب دریا به منظور آبرسانی به مرکز استان و شهر‌های غرب استان بود.

همچنین با توجه به ارتباطات مردمی از مسیر‌های مختلف فضای مجازی، رسانه‌ها، برگزاری جلسات با اقشار مختلف نخبگان، کارشناسان و جوانان، تعداد ۲۱ موضوع به عنوان دغدغه اصلی مردم گلستان احصا شد که ۱۹ موضوع آن در این سفر مصوب و دو دغدغه دیگر نیز رئیس‌جمهور دستور ویژه دادند.

ایجاد کمربند سبز، بهره‌برداری سد نرماب، رفع مشکل ریزگرد و آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های گلستان از جمله موارد مهم این موضوعات و دغدغه‌ها بود.



*معاون اقتصادی استانداری گلستان در دفتر خبرگزاری فارس گلستان*

* نگاه زیست محیطی و طبیعت‌گردی رئیس‌جمهور به خلیج‌گرگان

پروژه‌های مهم و کلان استان گلستان در سفر رئیس‌جمهور چه پروژه‌هایی بوده است؟

دهنوی: در سفر اول رئیس‌جمهور به استان، پروژه‌های سرنوشت‌سازی برای استان مصوب شد که خوشبختانه با همراهی استاندار، نماینده، ولی فقیه در گلستان و همکاری دستگاه‌های قضایی و نظارتی و متولی، اقدامات خوبی در روند اجرای این پروژه‌ها انجام شد به گونه‌ای که تیم ریاست‌جمهوری هم در بازدید از این پروژه‌ها، متوجه عظمت کار انجام شده و پیشرفت خوب این پروژه‌ها شدند و این امر باعث شد تا موضوعات استان در سفر دوم بیشتر و با دلگرمی بهتری توسط وزراء و معاونین رئیس‌جمهور و شخص رئیس‌جمهور به تصویب برسد.

در این سفرها، رئیس‌جمهور نگاه زیست محیطی و طبیعت‌گردی به پروژه‌های مهم و ویژه خلیج‌گرگان و جزیره آشوراده داشتند و اصرار داشتند این پروژه‌ها در دولت سیزدهم باید به بهره‌برداری کامل برسد و با جدیت دنبال شود.

احیای خلیج‌گرگان، آغاز فعالیت منطقه آزاد اینچه‌برون، پروژه پتروشیمی، جزیره آشوراده و اجرای طرح بومگردی در راستای بهبود اقتصاد مردم این روستا، سد نرماب، شیرین‌سازی آب دریا، آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های گلستان از جمله مهمترین و پروژه‌های کلان سفر‌های رئیس‌جمهور است.

همچنین در حوزه بهداشت و درمان، راه‌اندازی بیمارستان خاص کودکان در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

یکی از پروژه‌های کلان دیگر در این سفر، تعیین تکلیف و تسریع در جابجایی مردم ۶ روستای کاسه "سد چایلی" است که این مردم ۱۸ سال به بهانه سدسازی که کمتر از ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، از خدمات دولت محروم بودند و در این سفر، رئیس‌جمهور دستور ویژه برای جابجایی مردم این روستا‌ها دادند و منابع مالی خوبی برای آن در نظر گرفته شد.



*سید محمد دهنوی در دفتر خبرگزاری فارس گلستان*

* تصویب یک میلیارد دلار برای ابرپروژه‌های گلستان

در ارتباط با تصویب اعتبارات ویژه برای گلستان از محل منابع صندوق توسعه ملی نیز توضیحاتی دهید؟

سید محمد دهنوی: از زمانی که بنده به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این حوزه شروع به خدمت کردم، در ارزیابی‌های انجام شده متوجه شدم که رتبه استان گلستان در بهره‌مندی از منابع صندوق توسعه ملی، رتبه ۳۰ کشور را دارا است که با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده و تخصیص اعتبارات از این حوزه رتبه استان گلستان از ۳۰ به ۱۶ در کشور ارتقاء پیدا می‌کند.

در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، مبلغ یک میلیارد دلار برای طرح‌ها و پروژه‌های کلان به تصویب رسید.

یکی از مهمترین پروژه استان گلستان در حوزه صنایع و انرژی، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آباد کتول است که قبل از سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان قرارداد آن با اعتبار ۴۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به امضا رسید.

همچنین از همین منابع، مبلغ ۴۸۰ میلیون یورو نیز برای پروژه پتروشیمی به تصویب رسید.

در این سفر ۱۱ تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید که از این تعداد سه تفاهم‌نامه با حضور شخص رئیس‌جمهور بود و هفت تفاهم‌نامه دیگر قبل از سفر رئیس‌جمهور منعقد شد.



*معاون اقتصادی استانداری گلستان در دفتر خبرگزاری فارس گلستان*

*بهره‌برداری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مهمترین ویژگی دولت سیزدهم

چه طرح‌ها و پروژه‌های شاخص استان در این سفر به بهره‌برداری رسید؟

معاون اقتصادی استانداری گلستان: مهم‌ترین پروژه‌ها که در این سفر به بهره‌برداری رسید در حوزه آبرسانی و فاضلاب شهری با محوریت پروژه فاضلاب و تصفیه‌خانه شهر گنبدکاووس بود که با اعتبار چهار هزار میلیارد تومان پس از ۳۰ سال به بهره‌برداری رسید.

یکی از ویژگی‌های دولت سیزدهم تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های نیمه‌تمام از دولت‌های گذشته است.

در بدو تشکیل دولت سیزدهم، در استان گلستان هزارو ۸۰۰ پروژه نیمه تمام از دولت‌های قبل با پیشرفت فیزیکی از پنج درصد تا ۹۰ درصد وجود داشت که در گام اول دولت برای تکمیل و بهره‌برداری آنها، منابع مالی را تصویب و تخصیص داد.

دریافت کد گمرکی و تشکیل هیئت مدیره منطقه آزاد اینچه‌برون از دیگر پروژه‌های شاخص استان است که در این دولت به سرانجام رسیده‌است.

تعیین تکلیف پروژه پتروشیمی در راستای زنجیره ارزش اقتصادی، ذخیره‌سازی گاز در "قزل‌تپه" به عنوان سومین ذخیرگاه گاز کشور و پایداری گاز استان به مدت ۱۲۰ روز در فصل سرما و زمان پیک مصرف که برای استان رخداد مهمی است، اکتشاف نفت و گاز در عمق سه هزارو ۶۷ متری زمین، بهره‌برداری از ۲۱ پروژه ورزشی، بهره‌برداری از پروژه حوزه صمت در حوزه ید، احیای واحد‌های تولیدی راکد، بهره‌برداری از جاده‌های مواصلاتی و محوری استان و تبدیل جاده "مرگ" به جاده"اطمینان"، کلینیک درمان نازایی، بهره‌برداری ۱۴ هزار هکتار از زهکشی اراضی گلستان، افتتاح بازارچه صنایع دستی آق‌قلا و دیگر پروژه‌ها از جمله پروژه‌های شاخص استان و ره‌آورد سفر ریاست جمهوری است.

مهم‌ترین و پروژه شاخص استان در حوزه ارتباطات بهره‌برداری از پروژه فیبرنوری با کلیدواژه گلستان، استان هوشمند کشور، با اجرای بیش از هزار کیلومتر پروژه فیبرنوری است و گلستان تا پایان دولت سیزدهم سرزمین هوشمند خواهد شد.

* استقبال مردمی، پشتوانه مسئوولان برای دفاع از پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور

حضور و استقبال گرم مردم گلستان از رئیس‌جمهور چه پیامی دارد؟

دهنوی: مردم استان گلستان مردمی مظلوم و قانعی هستند که علی‌رغم مشکلات و کمبودها، استقبال پرشور و خاصی را از رئیس‌جمهور و هیئت همراه داشتند، به گونه‌ای که رئیس‌جمهور، وزراء و هیئت همراه در چند جلسه مختلف از حضور و استقبال بی‌نظیر مردم قدردانی کردند.

این حضور و استقبال مردم علی‌رغم همه مشکلات، حامل این پیام به رئیس‌جمهور است که کارگزاران دولت سیزدهم در گلستان پیگیر مشکلات و موضوعات مختلف هستند و ما قدردان توجه دولت مردمی به استان گلستان هستیم.

حضور و استقبال بی‌نظیر مردم پشتوانه محکمی برای مدیران و مسئوولان استانی است؛ با این پشتوانه، قطعا از پروژه‌ها و مصوبات سفر دفاع و پیگیری کنیم تا وعده‌های دولت صادق وعد در این استان محقق شود.

* بارقه امید مردم گلستان در زمستان جوانه زده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، سفر اول رئیس‌جمهور به استان گلستان ره‌آورد و دستاورد عظیمی برای مردم استان داشت و مردم این استان حتی از دورترین و محروم‌ترین نقاط، شاهد احیای ابرپروژه‌های استان که برخی از آن‌ها قدمت بیش از ۳۰ ساله داشتند، بودند.

حال با پیگیری‌های استاندار و مجموعه مدیران استانی، مصوبات سفر دوم و اعتبارات در نظر گرفته شده، دوشنبه‌های پیگیری مصوبات سفر توسط استاندار در پایتخت، بارقه امید و انگیزه مردم گلستان در فصل زمستان، جوانه زده‌است و مردم استان با رغبت و انگیزه بیشتری بعد از سفر دوم رئیس‌جمهور به کار و تلاش و زندگی خود ادامه می‌دهند و مصمم هستند تا پایان دولت سیزدهم، استان گلستان شاهد تحول خوبی خواهد بود.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار