دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در کشور ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بوده که از این تعداد تنها سه میلیون نفر فعال هستند.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱ 10 January 2024

به گزارش تابناک گلستان، مهدی رمضانی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: در کشور ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بوده که از این تعداد سه میلیون نفر فعال هستند و این آمار نسبت قبل از کرونا ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از فعالیت ۶ هزار کتابدار در کشور خبر داد و گفت: سرانه مطالعه در کشور طبق پیمایش صدا و سیما با در نظر گرفتن کتاب الکترونیکی ۳۳ دقیقه است.

وی عنوان کرد که در کتابخانه‌های عمومی کشور روزانه ۱۲۰ هزار عنوان کتاب امانت داده می‌شود که این عدد در ماه سه میلیون و در سال ۳۰ میلیون امانت است.

رمضانی تصریح کرد که سال گذشته ۱۱۰ هزار عنوان کتاب چاپ شده و این عدد امسال تاکنون ۹۰ هزار عنوان کتاب است.

طبق گفته دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گردش مالی در حوزه نشر سالانه، ۹ هزار میلیارد تومان است.

وی از فعالیت ۶۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های کشور خبر داد و افزود: شبکه کتاب عمومی کشور جز شبکه‌های پیشرو در دنیا است و در آسیا جزو پنج کشور اول دنیا هستیم.

رمضانی تاکید کرد که باید کتابخانه‌ها از بافت سنتی به پایگاه فرهنگی اجتماعی تغییر کنند که این عمل در حال اجرا است.

وی عنوان کرد: بیش از ۶۰ خدمت در کتابخانه‌ها ارائه می‌شوند و هم اکنون بیش از سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه فعال در کشور وجود دارد که ساختار آن‌ها هیئت امنایی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: در کشور ۲۰۰ شهر فاقد کتابخانه داریم و در استان گلستان هم ۶ شهر بدون کتابخانه هستند و همچنین استان فاقد کتابخانه سیار است.

رمضانی متذکر شد که در شروع دولت ۲۵ کتابخانه سیار در کشور فعال بود که هم اکنون این عدد به ۵۰ کتابخانه رسیده و تا پایان دولت سیزدهم این تعداد به ۲۰۰ واحد می‌رسد.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار