تشکل‌های دانشجویی فارس در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در این استان سوء مدیریت فرهنگی که دغدغه امام و رهبری و آرمان‌های انقلاب بوده و هست را مسکوت‌مانده دانستند.
کد خبر: ۱۴۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 06 December 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:در آستانه 16 آذرماه، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شیراز به نمایندگی از 100 تشکل در فارس در دیدار با امام‌جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه در این استان به بیان دغدغه‌های خود اعم از مسائل دانشجویی و اجتماعی پرداختند تا نشان دهند که جنبش دانشجویی مانند گذشته پویاست و اگرچه به گفته امام‌جمعه شیراز برخی از جناح‌های سیاسی می‌خواهند، از آن برای به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند، اما دانشجویان بیدار هستند که فارغ از این مسائل به آینده کشور و نقش خود در ساختن ایران بپردازند.

اگرچه طی این جلسه در برخی از سخنان مسائل سیاسی به‌عنوان یکی از دغدغه‌ها مطرح می‌شد اما آنچه در محتوای تمام این بیانات دیده می‌شد، دغدغه‌هایی راستین از جنس تمام مردمانی است که ایران را مانند همیشه دوست می‌دارند.

جنبش دانشجویی امیدوارانه به آینده می‌نگرد

آنان امیدوارانه به آینده‌ای می‌نگرند که تشکل‌های دانشجویی به جایگاه واقعی خود که همان جریان‌سازی و پیشرو بودن بازگردند و از درون دانشگاهی که مرکز علم و اندیشه است، جامعه را هدایت کنند و نه این‌که دیگرانی قصد داشته باشند، بیرون از این محیط و برای رسیدن به خواسته‌های حزبی خود از آن‌ها استفاده کنند.

با مطالعه خلاصه‌ای از بیانات نمایندگان دانشجویان در دیدار با آیت‌الله ایمانی به‌خوبی می‌توان به جنس دغدغه‌های آنان پرداخت.

سید مهدی شمس نماینده انجمن اسلامی مستقل دانشجویان شیراز در این دیدار اظهار داشت: در مجموعه شکل‌گرفته در نظام اسلامی رفتارهایی دیده می‌شود که باید با توجه به اهداف انقلاب از آن‌ها با تأسف یاد کرد.

سوء مدیریت‌ها نگران‌کننده است


وی افزود: با سوء مدیریت فرهنگی دغدغه‌های امام و رهبری که آرمان‌های انقلاب بوده و هست مسکوت مانده است.

شمس ادامه داد: سوء مدیریت در برخی دیگر از زمینه‌ها مانند معدوم کردن یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی در فارس نیز این نکته را خاطرنشان می‌کند که باید در مدیریت جهاد کشاورزی تجدیدنظر شود، زیرا به دلایل واهی که شایسته نظام نیست، این سرمایه به‌جای آن‌که بین مستمندان تقسیم شود، به دور ریخته شد.

وی اضافه کرد: پیرو اجرای برجام بیم آن می‌رود که غربی‌ها مانند آنچه در گزارش ابهام‌آمیز آژانس دیده می‌شود، هرروز به بهانه دیگری به تضعیف ایران دست بزنند که اکنون به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شده است و باید هوشیار بود.

زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود


نماینده انجمن رفاه و توسعه نیز گفت: نخستین موضوع در ایران اسلامی در حال حاضر لزوم رفع موانع برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات پیش رو است.

محمدهادی سلیمان‌زاده افزود: تقویت روحیه مردم در زمینه مشارکت در انتخابات، اثبات مشروعیت نظام و تقویت آن است و نقش اساسی در جلوگیری از نفوذ خارجی دارد.

وی ادامه داد: دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی باید انصاف را در گفت‌وگوهای خود مدنظر داشته باشند و افرادی را که در دایره نظام قرار دارند و در همین چارچوب فعالیت می‌کنند با دلایلی که شاید ازنظر شخصی آنان خط قرمز باشد از صحنه خارج نکنند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: از نماینده ولی‌فقیه در استان فارس درخواست می‌کنیم که با توصیه‌های خود به مسئولان موانع برای اجرای برنامه‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها را کاهش دهند و به نظر ما ایرادی ندارد که در دانشگاه‌ها سخنرانی بسیار انجام شود چراکه چنین امری هیچ آسیبی به جمهوری اسلامی، دانشگاه‌ها و دانشجویان نمی‌رساند.

تشکل‌های دانشجویی مصلحت‌اندیشی را کنار بگذارند

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز نیز اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که دانشجویان رسالت خود را فراموش کرده‌اند و مصلحت‌اندیش شده‌اند و کسانی در این عرصه وارد شده‌اند که چندان علاقه‌ای به این کار ندارند.

مرتضی یاسان خطاب به برخی از مسئولان دانشگاه افزود: به دانشجویان حزب‌اللهی اجازه نمی‌دهید که فعالیت داشته باشند و فضا را امنیتی می‌کنید و اگر نمی‌توانید نظم یک برنامه را تأمین کنید، بهتر است که استعفا دهید.

وی اضافه کرد: از نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه نیز انتقاد داریم که چرا گاهی افرادی در نهادهای رهبری در دانشگاه در این پست مشغول به کار هستند که باوجود داشتن چند شغل دیگر نمی‌توانند برنامه‌های خود در دانشگاه را پیش ببرند و انتظار داریم که راه رهبری را در پیش گیرند و نهاد مواضع شفافی در مورد برنامه‌های دانشگاه داشته باشد.

یاسان گفت: اصحاب فتنه به جنب‌وجوش افتاده‌اند که در انتخابات پیش رو جایگاهی به دست آورده و به اهدافی که تاکنون به آن نرسیده‌اند، برسند که باوجود شورای نگهبان عادل و بیدار نمی‌توانند و در اینجا از امام‌جمعه شیراز می‌خواهیم که به‌عنوان کاندیدای مجلس خبرگان رهبری از فارس وارد شوند، ضمن این‌که خواسته ما این است که بی‌طرفی مسئولان در انتخابات باید به‌صورت عملی ثابت شود.

مناطق محروم شیراز موردتوجه مسئولان قرار نگرفته است

نماینده مجمع دانشجویی آرمان نیز اظهار داشت: در مورد توسعه حرم شاه‌چراغ(ع) این سؤال مطرح است که این مسئله به چه علت اتفاق می‌افتد و آیا تنها توسعه فیزیکی که با تخریب بافت‌های تاریخی انجام می‌شود، می‌تواند برای شناسایی این حرم مطهر به مردم مفید واقع شود.

سجاد طاهری افزود: در شهری که برخی مسئولان مرفه‌ بالانشین وجود دارند، چرا مناطق محروم شیراز مورد توجه قرار نمی‌گیرند و عدم اراده برای تقسیم عادلانه امکانات روزبه‌روز این وضعیت را تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: عدم کارشناسی برخی از طرح‌ها که باعث از بین رفتن سرمایه ملی می‌شود و آفت خاندان‌سالاری و چسبانده شدن برخی‌ها به کسانی که همگان برای آنان احترام قائل هستند نیز برخی دیگر از مشکلات امروز شیراز است.

فرهنگ‌سازی اسلامی باید نهادینه شود


نماینده انجمن امید ایران دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز در این نشست صمیمی اظهار داشت: همان‌طور که همگی می‌دانیم، یکی از وظایفی که در انقلاب اسلامی بر عهده داریم، آموزش اخلاق محمدی(ص) و فرهنگ‌سازی اسلامی بوده که نماینده ولی‌فقیه بخشی از آن را بر عهده دارند، اما در شیراز برای این مسائل جای نگرانی وجود دارد و البته در کشور نیز دغدغه ارزش‌مداران است.

نکیسا زارع افزود: اگر می‌بینیم که برخی از مراسم دارای مجوز دچار چالش می‌شود، ریشه آن عدم فرهنگ‌سازی در جوانان بوده و این در حالی است در اسلام بر تحمل مخالفان تأکید شده و رهبر انقلاب نیز از این رفتارها گلایه دارند.

وی اضافه کرد: دانشگاه محل تضارب آراست و این فضا که یاری‌گر انقلاب اسلامی است، باید باقی بماند.

دانشجویان دنباله‌رو احزاب سیاسی نباشند


نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز گفت: 16 آذر به این معناست که دانشجویان از خون خود بگذرند تا اجازه نفوذ به دشمن و حضور معاندان انقلاب را در دانشگاه‌ها ندهند.

عباس توانا ادامه داد: دانشجویان می‌توانند تضارب آرا را در خود تقویت کنند که این خواسته امام راحل و رهبری انقلاب است و اگر تشکل‌های دانشجویی بخواهند، دنباله‌رو جریان و حزبی باشند، از اهداف خود فاصله می‌گیرند.

وی اضافه کرد: باید فضای آزاداندیشی در دانشگاه تقویت شود و جریان ارزشی نیز به دنبال آن است اما برخی از درخواست‌های مناظره مورد موافقت قرار نمی‌گیرد و ضعف گفتمانی داریم و اغلب مایل هستند که در فضای تک‌صدایی صحبت کنند.

توانا گفت: جملاتی مانند زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری مانند بسیاری از دیگر جملات ارزشمند باید به‌صورت شفاف مطرح شود و آیا نباید در گفته‌های کسانی که از پایبندی به قانون می‌گویند اما خود در فتنه 88 قانون‌شکنی کردند، شک کرد.

نماینده یکی از انجمن‌های اسلامی دانشجویی نیز اظهار داشت: در پاسخ به دوستمان که از قانون‌گرایی می‌گویند، می‌گوییم که نباید از تریبون‌های یک‌طرفه برای کوبیدن طرف مقابل استفاده کرد و این دادگاه صالحه است که باید قانون‌شکنان را مجازات کند.

در سایه رهبری به وحدت بیندیشیم

صادق آرامش افزود: ما در بطن نظام هستیم و به باور خودمان امروز وحدت تمام نیروهای انقلاب زیر چتر ولایت‌فقیه بیش از گذشته موردنیاز است و اگر موفق شده‌ایم در مقابل خارجی‌ها گفت‌وگو کنیم، به‌یقین بین خودمان بهتر می‌توانیم، گفتمان کنیم و این مسئله را مدنظر داشته باشیم، وقایعی که در سال 88 پیش آمد، به نفع هیچ‌کس نبود.

وی افزود: باید با توجه به این‌که در اعطای مجوز برنامه‌های دانشجویی مسئولان و نمایندگان ولی‌فقیه در دانشگاه حضور دارند، این گلایه را داشته باشیم که چرا برخی از این برنامه‌ها با مشکل برگزار می‌شود؟

امام‌جمعه شیراز در این نشست صمیمی از این‌که نمایندگان دانشجویان به‌صراحت به بیان نظرات خود می‌پردازند، اظهار خرسندی کرد و گفت: باید خدا را شکر کرد که چنین فضایی در جمهوری اسلامی فراهم‌شده و آن‌که در جاهای دیگر به حاشیه رانده می‌شود، در این محیط به حداقل رسیده است.

پاک‌ترین جوانان را در ایران اسلامی سراغ داریم

آیت‌الله ایمانی افزود: اعتقاد دارم که درعین‌حال مطالبی که گفته شد و برخی از مسائلی که پیش می‌آید، در دنیا پاک‌ترین جوانان و دلسوزترین مسئولان را داریم، جنبش دانشجویی ما سالم متولد شده است و بعد از 16 آذر 32 نیز با حرکت‌های خود نشان داد که راه صحیح را می‌رود و همچنین بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز این نکته ثابت شده است.

احزاب سیاسی دانشگاه را ابزار پیشبرد اهداف خود نکنند

ایمانی اضافه کرد: این یک افتخار است که درعین‌حال تلاش‌هایی که برای انحراف در این اهداف صورت گرفته است، همچنان بدنه دانشگاه‌های ما سالم و ارزشمند مانده و به‌خوبی این امر در مسائل مختلف که یکی از آن‌ها برنامه‌های ارزشمند دینی برگزار شده در دانشگاه‌ها است و برخی مواقع خود در آن‌ها حضور دارم.

وی تأکید کرد: اگر احزاب سیاسی چپ و راست و بیرون از دانشگاه نخواهند از این مجموعه به‌عنوان ابزار استفاده کنند، دانشجویان به‌راحتی در این محیط علمی می‌توانند تضارب آرا داشته باشند، زیرا از محیط دانشگاه است که برنامه‌های اصلاحی به جامعه تزریق می‌شود.

ایمانی گفت: به نظر من اگر مسئله تضارب آرا در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، بهتر است به‌صورت مناظره و نه گفت‌وگوهای یک‌طرفه صورت گیرد و البته باوجود افراد هم‌‌سنگ باشد که در این مسیر مسئولان باید یاری‌گر دانشجویان باشند.

پیام واحد تشکل‌های دانشجویی بار دیگر تکرار شد

آنچه در این نشست مطرح شد برای چندمین بار یک پیام مشترک از جانب دانشجویان به‌ تمام کسانی بود که نگاه دیگری به دانشگاه دارند و این نگاه‌های خارجی و داخلی خیری برای کشور متصور نمی‌شوند.

حاصل این پیام دانشگاهیان این است که همگان بدانند دانشجویان ما اجازه نمی‌دهند که انقلاب دچار ضربه و آسیب شود. این رسالت زمانی به‌خوبی انجام می‌شود که قشر دانشگاهی ما وظیفه خود را بداند و به گفته امام راحل هرکجا انحراف دید فریاد بزند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار