در حالی توزیع میوه های نوروزی در شیراز همزمان با کشور شروع شده، که کیفیت نامناسب برخی از میوه ها شهروندان شیرازی را سردرگم کرده و چندان نیز کامشان میوه های طرح تنظیم بازار شیرین نشود.
کد خبر: ۱۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰ 17 March 2015

به گزارش تابناک فارس به نقل از مهر، امسال توزیع میوه های شب عید بر اساس رای نمایندگان مجلس به منظور حمایت از تولیدات داخلی از طریق سازمان جهاد کشاورزی استانها با یک قیمت و یک نوع کیفیت در سراسر کشور توزیع شد.

بر این اساس مردم انتظار داشتند که میوه های طرح تنظیم بازار، هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت شرایط قابل قبولی داشته باشد تا علاوه بر اینکه میوه های شب عید با قیمت مناسب را بر سر سفره های نوروزی خود می آورند، از نظر مالی نیز مجبور نباشند اقلام گران قیمت را تهیه کنند.

اما طی یکی دو روز اخیر آنچه در توزیع میوه های طرح تنظیم بازار دیده می شود، پرتقال های کم کیفیت و حجیمی است که نه تنها کیفیت آنها برای پذیرایی نوروزی مناسب نیست بلکه به خاطر وزن سنگینشان نیز اقشار ضعیف تر کمتر می توانند آنها را خریداری کنند.

محمد جمشیدی یکی از شهروندان شیرازی در خصوص وضعیت میوه های شب عید گفت: میوه ها از نظر ظاهری بسیار مناسب هستند اما وقتی پوست آنها باز می شود بسیاری از آنان درون پوسیده و خراب دارند.

یکی دیگر از شهروندان شیرازی نیز بیان کرد: در عین حالی که کیفیت مناسبی را نمی توان برای این پرتقال ها در نظر گرفت، وزن سنگین این میوه ها اجازه نمی دهد که مردم کمتر توانمند، مقدار زیادی از آن را در سبد خرید خود جای دهند، به عنوان نمونه وقتی چهار عدد پرتقال وزنی معادل یک کیلو گرم دارند دیگر اقشار ضعیف جامعه چگونگی می تواند از این نوع میوه ها خریداری کنند. در عین حالی که برخی از واحدهای صنفی مربوطه در طرح تنظیم بازار قیمت های متفاوتی را ارائه می دهند.

این مشکلات شهروندان شیرازی در طرح تنظیم بازا سبب شد که آنها هنگام خرید سرگردان شوند و در نهایت مجبور باشند میوه های دستچین خارج از طرح تنظیم بازا را برای شب عید خریداری کنند.

بازار میوه و تره بار تهران

معاون بازرسی سازمان صنعت و معدن تجارت استان فارس در گفتگو با مهر از نظارت قیمت ها خبر داد و گفت: امسال این سازمان بر اساس ابلاغیه ای که از سوی وزارت صنعت و معدن صادر شده تنها وظیفه نظارت قیمت را بر عهده دارد.

محمد ابراهیم صداقت با بیان اینکه این موضوع امسال برای نخستین مرتبه با رای نمایندگلان مجلس اجرایی شده که در عمل طرح بسیار ارزشمندی خواهد بود و نیاز است مسئولان مربوطه نیز حمایت بیشتری داشته باشند، افزود: ضروروی است با حمایت بیشتر مردم و مسئولان بتوانیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

پرتقال های شب عید کیفیت مناسبی دارند

وی گفت: پرتقال هایی که در قالب طرح تنظیم بازار ارایه می شود تامسون شمال است و به نظر می رسد از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

این مقام نظارتی استان با اشاره به اینکه امسال طرح تنظیم بازار همانند سال های گذشته مرغ منجمد، برنج گوشت ومیوه خواهد بود، تصریح کرد: با تدابیر مسئولین استان این اقلام یاد شده به اندازه های در انبار ها ذخیره شده تا متناسب به تقاضای مردم به آنها ارائه شود.

معاون بازرسی سازمان صنعت ومعدن تجارت استان فارس قیمت های مصوب شده طرح تنظیم بازار را اعلام کرد وگفت: مقرر شده افراد برای تهییه مرغ منجمد به مبلغ پنج هزار و ۶۰۰ تومان، مرغ زنده هفت هزارو ۹۳۰ تومان، سیب قرمز وزرد دو هزار و ۶۰۰، پرتقال تامسوندو هزار و ۹۰۰ وگوشت گوساله منجمد ۱۹هزار تومان پرداخت کنند و چنانچه اصناف بیشتراز این مبالغ دریافت کنند گرانفروشی بوده و می توانند با سامانه ۱۲۴ تماس حاصل کنند تا در اولین فرصت اقدام کنیم.

وی نظارت ۲۴ ساعته از طریق ۳۰۰ بازرس اقدامی ارزشمند در جهت نظارت بیشتر در این ایام اعلام کرد وافزود: بازرسین در تمامی صنوف نظارت ۲۴ ساعته خواهند داشت تا بتوانیم با متخلفین برخورد قاطعانه تری داشته باشند.

گلایه شهروندان منحصر به فارس نیست

در ادامه رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی استان فارس در گفتگو از استقبال و کیفیت مرغوب پرتقال های داخلی خبر داد وگفت: امسال کیفیت تمامی میوه ها در کشور از یک نوع خواهد بود و گلایه مندی شهروندان از اندازه های حجیم وکم کیفیت بودن میوه های طرح تنظیم بازار منحصر استان فارس نیست.

صمد رنجبری تاکید کرد: هدف از اجرای طرح توزیع میوه شب عید، کنترل عرضه و تقاضا و کوتاه کردن دست سودجویان است زیرا نباید بازار در دست این سودجویان قرار بگیرد.

گوشت مرغ

وی با تاکید بر آگاهی تمامی مسئولان برای جلوگیری از فعالیت این سودجویان گفت: امسال باید نظارت بر بازار محصولات کشاورزی و میوه بیشتر از سال های گذشته باشد.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی که اتاق اصناف آن ها را معرفی کرده توزیع میوه شب عید را انجام می دهند، اظهار داشت: ۲۰۰ واحد در سطح استان میوه شب عید را عرضه می کنند که ۱۰۰ مورد از آن ها در شیراز و مابقی در سایر شهرستان ها هستند.

رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی افزود: از بین ۱۰۰ واحد عرضه در شیراز ۷۰ مورد واحدهای صنفی و ۳۲ مورد بازارچه های شهرداری هستند ولی در شهرستان ها واحدهای عرضه کننده واحدهای صنفی اند.

رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی تاکید کرد: در حال حاضر در بازار آرامش حکم فرماست و هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد و در صورت ایجاد کمبود نیز بلافاصله برای تامین نیازها اقدام می شود.

رنجبری درباره نظارت اعمال شده نیز اظهار داشت: ناظر مستقیم بر قیمت میوه ها در بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت است و در کنار آن جهاد کشاورزی نیز نظارت عالیه خود را اعمال می کند و در صورت هر گونه تخلف مردم می توانند با تماس با ۱۲۴ یا ۳۲۳۴۰۰۰۰ آن را برای پیگیری گزارش کنند.

این مقام مسئول استقبال نکردن از مرغ های منجمد را موضوعی مهم دانست وافزود: متاسفانه به باور اشتباه برخی از افراد مرغ های منجمد از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست واین در حالی است فرهنگ استفاده از مواد پروتئین منجمد در تمامی دنیا مرسوم است وعلت ارزان بودن آن بدین معنا خواهد بود که سازمان متولی در طول سال اقدام به خریداری مازاد کشتارگاههای داخلی دارد و در موقع نیاز با کمیترین قیمت در بازار عرضه می کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آرین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
من سیب و پرتقال دولتی رو خریداری کردم. سیب از کیفیت قابل قبولی برخوردار بود، ولی پرتقال کیفیت بسیار پایینی داشت: خیلی بد طعم و له شده و کپک زده بود و بر خلاف ظاهرش اصلا قابل مصرف نبود. بنده 3 سبد پرتقال رو که حدود 60 هزار تومن بابتش پول دادم و کلی هم توی صف ایستادم رو به فروشنده برگردوندم تا بقولی مال بد بیخ ریش صاحبش باشه اما فروشنده گفت به ما ارتباطی نداره و با 124 تماس بگیر. با 124 هم که تماس گرفتم گفتن کیفیت ربطی به ما نداره و ما فقط روی قیمت ها نظارت داریم و به جهادکشاورزی مربوط میشه! حال در این تعطیلات عید پیدا کنید پرتقال فروش را...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار