بخش عمده شکل گیری یک کودک سالم و باهوش و یا ایجاد عادات بد غذایی و بیماری هایی که به واسطه آن درکودکان و نوجوانان ایجادمی شود در دوران دبستان اتفاق می افتد،خطرات ناشی از چاقی ،دیابت کودکان ،بلوغ زودرس همه عواملی هستند که بخشی از آن به طور مستقیم به تغذیه و نوع آن بستگی دارد .
کد خبر: ۱۶۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰ 19 January 2016

بخش عمده شکل گیری یک کودک سالم و باهوش و یا ایجاد عادات بد غذایی و بیماری هایی که به واسطه آن در کودکان و نوجوانان ایجاد می شود در دوران دبستان اتفاق می افت،د خطرات ناشی از چاقی ، دیابت کودکان ، بلوغ زودرس همه عواملی هستند که بخشی از آن به طور مستقیم به تغذیه و نوع آن بستگی دارد .

به گزارش تابناک همدان : تغذیه دانش آموزان درمدارس بخش مهمی از چرخه غذایی آنهارا در بر میگیرد، با توجه به فعالیت شدید مغزی کودکان در مدرسه نیاز آنها به وعده های غذایی خوب و مغذی در این ساعات بیشتر میشود.

یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه چاقی در دوران کودکی و نوجوانی با بیماری های دیابت،فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی همراه است گفتبروز آسم در بزرگسالی برای این افراد دور از انتظار نیست.

مریم صمدی گفت: استفاده ی روز افزون از کامپیوتر و نشستن طولانی مدت برای تماشای برنامه های تلویزیون ورفت وآمد با وسایل نقلیه موجب کاهش فعالیتهای بدنی نسل امروز شده است واز طرفی خانواده ها کمتر به فکر برنامه های ورزشی برای کودکان چاق خود هستند.

وی ادامه داد: افزایش مصرف غذاهای چرب، سرخ شده، انواع فست فودها، شیرینی، شکلات ها تنقلاتی مانند چیپس، پفک و نوشیدنی های پر شکر وپر کالری از عوامل عمده ی چاقی در نسل جدید است وباید خوراکی های طبیعی در تغذیه سالم مورد توجه قرار گیرد.

صمدی در ادامه بیان کرد: مدرسه نقش مهمی در افزایش چاقی کودکان دارند و متاسفانه شاهد هستیم در بوفه ی مدارس ساندویچ، شربت های غنی از شکر ، کیک ،کلوچه بین دانش آموزان توزیع می شود و زنگ ورزش به عنوان زنگ تفریح ،زنگ بازی یا زنگی برای درسهای ریاضی ،علوم سپری می شود.

صمدی تاکید کرد زنگ خطر چاقی به صدا در آمده است عادات ورزشی در خانواده ها باید نهادینه شود ورزش های مانند دو، شنا ،دو چرخه سواری، اسکیت وافزایش فرصت بازی های بدنی در خارج از منزل وهمچنین خوردن میوه ، سبزیجات ،آب میوه های طبیعی ، مغزها وآجیل وغلات می تواند باعث کاهش چاقی شود.

کارشناس سلامت و بهداشت اداره کل آموزش وپرورش استان همدان افزود :دوره ابتدای زمان طلایی برای کنترل وپیشگیری چاقی است آموزش و پرورش سیاست توسعه سواد حرکتی دانش آموزان را در راس برنامه های بهداشتی خود قرار داده است.

جوانمردی در ادامه تاکید کردبرگزاری مسابقه ونمایشگاه های نقاشی در رابطه با مواد غذایی مجاز وغیر مجاز و همچنین برنامه های آموزشی برای اولیا و دانش آموزان انجام می شود .

کودکان ونوجوانان دارای اضافه وزن نیازمند حمایت های روانی از سوی والدین خود هستند که در غیر این صورت میتواند باعث بروز بیماری های روانی همچون افسردگی ، نداشتن اعتماد به نفس و غیره شود بنابراین باید به تدریج با تغییر الگوهای غذایی و فعالیت بدنی وزن کودکان ونوجوانان اصلاح شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار