۳۱ هزار اثر ملی در کشور ثبت شده است که از این تعداد هزار و ۷۵۰ اثر تاریخی در استان همدان وجود دارد که ۹۸۸ آن اثر ثبت ملی شده است و متاسفانه از ۱۷ اثری که از کشور ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده هیچ اثری متعلق به همدان نیست.
کد خبر: ۱۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸ 26 March 2015

استان همدان یکی از استان های قدیمی کشور و به عبارتی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین  است که با آثار ارزشمندی  که بالغ بر هزار و 750 اثر است  هر کدام از آنها  در فهرست جهانی جای ندارد و می توان گفت همدان از قافله ثبت جهانی جا مانده است

به گزارش تابناک همدان ؛  گنجنامه، غارعلیصدر از جمله آثاری هستند که قابلیت ثبت جهانی را دارند اما برخی مشکلات وجود دارد که معارض ثبت جهانی این آثار است بطوریکه به عنوان مثال فعالیت های دست سازی که در کتیبه های گنج نامه انجام شده و یا فعالیت های انسانی که در غار علیصدر صورت گرفته از جمله موانع ثبت جهانی این آثار بوده است

ثبت جهانی آثار استان همدان همکاری استانی را می طلبد، که با همکاری مسئولین استانی باید حریم این آثار آزاد شود تا بتوان برای ثبت جهانی آن راحتر اقدام کرد.

گفتنی است هر ساله تنها یک اثر از هر کشور می تواند ثبت جهانی شود که  در سال ۲۰۱۴ مجموعه شهر سوخته و در سال ۲۰۱۵ نیز مجموعه شوش از ایران ثبت جهانی می شود در حالیکه استان همدان نیز پتانسیل های بالایی برای ثبت جهانی آثار دارد.

متآسفانه استان همدان علارغم اینکه جزو پنج استان فرهنگی و گردشگری در کشور بوده رتبه هفتم ثبت آثار را در کشور دارد.

همدان با  اثر ۹۸۸ ثبت شده و محلات قدیمی، قویترین بافت های تاریخی کشور را دارد.

در این میان تنها می‌توان امیدوار بود که پرونده‌های پیشنهادی که آثار تاریخی همدان را شامل مي‌شوند بتوانند هرچه زودتر به نتیجه برسند .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
چرا باید استانی با اینهمه قابلیت هنوز نامی در فهرست جهانی یونسکو نداشته باشد؟ با این روندی که ناشی از بی توجهی مسئولین استانی بوده است همدان دیگر مقصد گردشگران خارجی نیست.
امیدوارم با تلاش انجام شده در سال 2016 هگمتانه جزء آثار جهانی ثبت شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار