کارشناس آمار و انفورماتیک مرکز مدیریت حوادث و اورژانس استان همدان از کاهش 85 درصدی مرگ‌ومیر ناشی از گاز مونوکسیدکربن و افزایش 29 درصدی مسمومیت با این گاز خبر داد.
کد خبر: ۱۷۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹ 27 January 2016

کارشناس آمار و انفورماتیک مرکز مدیریت حوادث و اورژانس استان همدان از کاهش 85 درصدی مرگ‌ومیر ناشی از گاز مونوکسیدکربن و افزایش 29 درصدی مسمومیت با این گاز خبر داد.

به گزارش ایسنا،"مجتبی دانشگری"  اظهار کرد: سال گذشته تعداد مصدومان ناشی از مسمومیت گاز مونوکسید کربن 96 نفر بوده که در 10 ماهه امسال این تعداد به 336 مصدوم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد فوت‌شدگان سال گذشته بر اثر گاز مونوکسیدکربن هفت نفر بوده است، اعلام کرد: در 10 ماهه امسال آمار فوت‌شدگان به یک نفر تقلیل یافته است.

دانشگری در خصوص ویژگی‌های ظاهری گاز مونوکسیدکربن اظهار کرد: گاز مونوکسیدکربن و یا CO2 گازی بی‌رنگ و بو است که در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی به وجود می‌آید و میل ترکیبی آن با هموگلوبین خون 200 برابر بیشتر از اکسیژن است.

وی گفت: علائم ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شامل سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، تنگی‌نفس، کبودی انگشتان و لب‌ها، تشنج و در صورت عدم درمان مرگ است.

دانشگری تاکید کرد: اقدامات اورژانسی که مردم می‌توانند در منزل و برای کمک به مصدومان انجام دهند شامل انتقال مصدوم از فضای آلوده به منطقه آزاد، شل کردن یقه لباس مصدوم، باز نگهداشتن راه تنفس، تماس با اورژانس 115 و باز گذاشتن درب و پنجره است.

این کارشناس آمار و انفورماتیک با بیان اینکه بیشترین عامل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، درزگیری کامل درب و پنجره بوده است، تصریح کرد: مشکل در اتصالات بخاری، جابجا شدن بخاری و شل شدن اتصالات منجر به ورود گاز مونوکسیدکربن به فضای منزل می‌شود.

توصیه‌های کارشناسی

دانشگری توصیه کرد: مردم باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند، از وسایل گرمازای بدون دودکش استفاده نشود، به صورت دوره‌ای دودکش‌ها بازرسی شوند و دودکش بخاری حتما باید به کلاهک H مجهز شود.

وی افزود: همه درزها و درب و پنجره‌ها بسته نشود تا اکسیژن بتواند وارد فضای منزل شود و به هیچ عنوان آبگرمکن داخل فضای حمام نصب نشود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار