اگر 50 درصد مصرف آب شرب را کاهش دهیم و یک‌سوم درصد و همین میزان در کشت محصولات کشاورزی اعمال شود 45 درصد محصول نیز به‌اندازه نیاز کشت شود شاهد صرفه‌جویی در مصرف آب خواهیم بود و در نتیجه خشک شدن تالاب‌ها را به‌دنبال ندارد.
کد خبر: ۱۷۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶ 03 February 2016
تابناک فارس به نقل از فارس: حمزه ولوی در همایش بررسی چالش‌های حقوقی حفاظت از تالاب‌ها در سخنانی اظهار داشت: مشکل تالاب‌ها بخش کوچکی از واقعیت‌های مدیریتی است و باید با مدیریت یکپارچه منابع آبی از خشک شدن و از بین رفتن آن‌ها جلوگیری کنیم چراکه حیات پرندگان به این مهم وابسته است.

وی با اشاره به اینکه نخستین کنوانسیون بین‌المللی در دنیا در سال 1971 میلادی مصوب و در سال 1975 اجرایی و 165 کشور جهان به عضویت آن درآمدند، افزود: 2 هزار و 225 تالاب و 214 میلیون هکتار از اراضی تالابی دنیا در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس خاطرنشان کرد: حفاظت تالاب‌ها به دلیل ارزشی که دارد در سطح ملی و بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و سلامت آن‌ها به معنای سلامت حوزه آبریز است.

ولوی تصریح کرد: اگر تخریب، آلودگی و برداشت بی‌رویه از آب کشاورزی صورت نگیرد و گردشگری در تالاب‌ها رواج یابد نشان می‌دهد در نگهداری از آن‌ها به‌خوبی عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه رودخانه کر که آب‌گیر بوده علاوه بر کمبود باران با احداث سد ملاصدرا آب‌های آن مهار و خشک شده است، گفت: حیات وسیع‌ترین انجیرستان ایران وابسته به تالاب بختگان بوده و با خشک شدن تالاب‌ها کیفیت انجیرستان به‌شدت پایین آمده و شاهد کاهش ظرفیت کشاورزی شده‌ایم و حوزه کربال نیز نابود شده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان فارس بیان داشت: بر اساس قوانین در سال جاری مقرر شد که ابتدا آب شرب برداشت شود و 15 درصد هر سازه آبی برای پایداری جریان در رودخانه و حفظ محیط‌زیست رها شود که این طرح محقق نشده است.

ولوی اضافه کرد: اگر 50 درصد مصرف آب شرب را کاهش دهیم و یک‌سوم درصد و همین میزان در کشت محصولات کشاورزی اعمال شود 45 درصد محصول نیز به‌اندازه نیاز کشت شود شاهد صرفه‌جویی در مصرف آب خواهیم بود و در نتیجه خشک شدن تالاب‌ها را به‌دنبال ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار