روزنامه های چاپ شیراز یکشنبه ابعاد ناگفته و واکنش های داخلی و بین المللی به نتیجه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس را بازتاب دادند.
کد خبر: ۱۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 05 April 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا؛روزنامه خبرجنوب تیتر 'ناگفته های خواندنی از لوزان' را برای شماره یکشنبه خود برگزید و نوشت: مذاکرات لوزان طلا را ارزان کرد و قیمت سکه به کف رسید.

این روزنامه با انتشار تصاویر روسای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در صفحه نخست، به نقل از باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نوشت: به یک تفاهم تاریخی با ایران دست یافتیم.

روزنامه خبرجنوب همچنین این فراز از سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری را در صفحه نخست برجسته کرد: 'انسجام داخلی توان تیم مذاکره کننده را در توافق نهایی افزایش می دهد'.

به دنبال تاثیرگذاری نتیجه مذاکرات بر بازار، رضا راسخ رییس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز توصیه ای داشته که در این روزنامه آن را برجسته کرده است: فعلا برای هر تصمیم طلایی دست نگه دارید و مردم برای خرید طلا تا آخر هفته دست نگه دارند.

روزنامه افسانه تیتر و عکس صفحه نخست خود را به بازتاب های مذاکرات لوزان اختصاص داده است.

این روزنامه در گزارشی به ارتقای شاخص بورس فارس همزمان با بورس کشور اشاره کرد و این عبارت را در صفحه اول با فونت درشت برجسته کرد: 'ساعت خوش بورس'.

این روزنامه ذیل عکسی از شادمانی مردم شیراز در پی اعلام نتیجه مذاکرات هسته ای نوشت: 'با وجود ممانعت ها و بسته بودن مسیرها، شیرازی ها تفاهم لوزان را جشن گرفتند'.

روزنامه عصر مردم دیگر روزنامه چاپ شیراز نیز این عبارت را از قول رییس جمهوری به عنوان تیتر نخست برگزید: 'انسجام داخلی، توان تیم مذاکره کننده را در مرحله نگارش توافق نهایی افزایش می دهد'.

این روزنامه در صفحه نخست به بازنشر گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ از پیام تفاهم هسته ای برای سرمایه گذاران پرداخت و نوشت: 'کمپانی های بزرگ آمریکایی برای ورود بازار ایران باید صبور باشند'.

روزنامه عصر مردم به نقل از رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی از آثار اقتصادی مذاکرات لوزان سخن گفت: 'دلارهای مردم روانه بازار خواهد شد'.

روزنامه سبحان نیز تیتر نخست خود را از میان سخنان رییس جمهوری انتخاب کرد: 'هدایت های رهبری، چراغ راه مذاکرات بود'.

این روزنامه همچنین سخنان عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان را برجسته کرد و به نقل از وی نوشت: 'ادعای غربی ها درباره تحریم ها درست نیست' و 'تردید نکنید متن ظریف (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) و موگرینی (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) یکسان بود'.

بیانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پنجشنبه شب توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان سوییس خوانده شد.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان در چارچوب 'برنامه جامع اقدام مشترک' و فرایند طولانی مذاکراتی پیچیده و طولانی در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی، به مجموعه ای از راه حل های لازم برای نیل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سوییس دست یافتند.

قرار است دو طرف مذاکرات خود را برای رسیدن به توافق نهایی حداکثر تا زمان تعیین شده 10 تیرماه امسال، ادامه دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار