مسجد وکیل از لحاظ ساختمانی، همانند دیگر عمارات کریم خانی از مستحکم‌ترین و در عین حال هنرمندانه ترین آثار تاریخی شیراز به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۹۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳ 15 March 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:در دنیای اسلام، مسجدها دارای بدیع‌ترین و پیچید‌ترین معماری‌های دست انسان هستند و ایران نیز خالق مسجدهایی با هنر و معماری اسلامی است. 

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: یكی از بناهای زیبا و بسیار مستحكم ایران در دوره زندیه كه از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است، مسجد وكیل (مسجد سلطانی یا جامع وكیل ) است.  
امیری بیان کرد: این مسجد به دستور كریم خان زند نزدیك به ارگ سلطنتی و در مجموعه زندیه ساخته شده است.  
وی افزود: اینك با گذشت دو قرن مسجد همچنان محكم و استوار ایستاده است.
مسجد وكیل، یادمانی زیبا با معماری اسلامی + تصاویر
این مقام مسئول اظهار کرد: تمام نمای مسجد در چهار سمت و ایوان بزرگ شمالی و جنوبی و سر در ورودی با كاشی كاریهای بسیار خوشرنگ و خوش نقش و نگار تزئین شده است.  
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: كاشی كاری مسجد وكیل از زیبا‌ترین نوع كاشی كاری مساجد ایران است كه نشان دهنده هنر استادان نقاشی و كاشی ساز شیراز در قرن 12 هجری است.

امیری تصریح کرد: در این بنا، شبستان و ایوان مسجد نیز به لحاظ معماری از روی اسلوب صحیح معماری و مهندسی پایه گذاری شده است.  
وی ادامه داد: مسجد وكیل همچنین یكی از بزرگترین مساجد شیراز و فارس است و فضای این مسجد با شبستان‌های جنوبی و شرقی آن و دیگر قسمت‌ها در حدود 20 هزار متر مربع وسعت دارد.  
این مقام مسئول افزود: از مناطق دیدنی این مسجد، شبستان جنوبی با 48 ستون سنگی یكپارچه دارای مساحتی در حدود 5 هزار متر مربع است و منبر چهارده پله‌ای یكپارچه از سنگ مرمر از زیبایهای قسمت شبستان است، در منابع آمده به فرمان كریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد. 
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: در شبستان‌های جنوبی و شرقی و در دو ایوان بزرگ شمالی و جنوبی و دهلیز ورودی مسجد كتیبه هایی نوشته شده كه نشان دهنده تاریخ بنای ساختمان و تعمیراتی است كه در آن شده، بر اساس این كتیبه‌ها تاریخ پایان بنای مسجد سال 1 هزار و 187 هجری قمری است.

امیری اظهار کرد: صحن مسجد وكیل بیش از 4 متر وسعت دارد و به طور کامل با تخته سنگ‌های بزرگ فرش شده است. در سمت شمال مسجد طاق بلند و مهمی ساخته شده كه به طاق مروارید معروف است و در دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یكی از سوره‌های قرآن به صورت هلالی نوشته شده است.  
وی با بیان اینکه در دو طرف این طاق، هشت طاق كوچك دیگر وجود دارد افزود: در طرف مشرق و مغرب صحن مسجد نیز ایوان باریكی قرار دارد كه جلوی هر یك یازده طاق ضربی زده شده است. 
این مقام مسئول گفت: روبروی طاق شمالی در سمت جنوب طاق بلند و مرتفعی تعبیه شده و طرفین آن به مانند طاق روبرو است.
اهمیت مسجد وكیل به جز وسعت زیاد آن در تاریخ هنر و معماری ایران به لحاظ چند ویژگی است.
امیری اظهار کرد: از جمله ویژگیهای مسجد، كاشی كاریهای زیبای آن در قسمت‌های مختلف آن است اگر چه اصل این كاشی كاری‌ها به دوره زندیه تعلق دارد اما پس از آسیب دیدن در اثر زلزله كاشی كاریهای آن در زمان سلطنت فتحعلی شاه به صورت فعلی در آمد و در طی چند دهه اخیر نیز مجدداً قسمت‌هایی از كاشی كاری مسجد وكیل مرمت شد.
مسجد وكیل، یادمانی زیبا با معماری اسلامی + تصاویر
وی افزود: ستون‌های شبستان جنوبی مسجد وكیل از دیگر ویژگیهای مسجد است این 48 ستون از سنگ یكپارچه و با خطوط مارپیچ ساخته شده و كوچكترین اختلافی بین آنها وجود ندارد كه در نوع خود از نظر حجاری یك شاهكار به شمار می‌آید .

این مقام مسئول بیان کرد: منبر یكپارچه از سنگ مرمر قسمت شبستان و حوض وسیع كه سنگ‌های آن یكپارچه و در نوع خود بی‌نظیر است از دیگر ویژگیهای این مسجد محسوب می شود.

این مسجد به شماره 182 و در سال 1311 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
تا جایی که من میدونم اینجا مسجد نصیرالملک شیراز هست! نه مسجد وکیل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
مرسی سیناااا. داشتم دنبال اسمش میگشتم که تو کمکم کردی.
آقای محترم، دقت بفرمایید لطفا کمی بیشتررر تررر.
همون ناشناس قبلی
|
United Kingdom
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
و به (مسجد صورتی) معروفه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار