ماه میهمانی خدا در استان فارس همچون سایر نقاط کشور دارای آداب و رسوم خاصی است.
کد خبر: ۲۴۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 07 June 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: ماه ضیافت الهی معمولا در مناطق مختلف با آداب و رسوم خاصی همراه است در این میان استان فارس نیز آداب و رسوم خود را دارد خیلی از این آداب و رسوم در گذشته بوده است و امروزه با گسترش تکنولوژی منسوخ و یا به فراموشی سپرده شده است از آن جمله نواختن توپ یا طبل و شیپور برای بیدار کردن مردم هنگام سحر است همچنین مناجات خواندن با صدای بلند در پشت بام های منازل و مساجد هم یکی از این رسوم است.
برخی مناطق استان فارس در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارد از جمله در جهرم کسانی که سواد خواندن و نوشتن دعا و قرآن را داشتند در هنگام سحر با صدای بلند مناجات می کردند.
نعمتی محقق و پژوهشگر بیان کرد: یکی از آیین های ماه مبارک رمضان در استان فارس خواندن شعرهای زیبا از عرفای بزرگ در پشت بام ها بود که رفتن به پشت بام و مناجات کردن موجب می شد صدای مناجات به گوش دیگران برسد و همدیگر را در پشت بام دیده و از حال یکدیگر با خبر شوند.
اما بسیاری از این رسوم قدیمی هنوز هم جایگاه خود را در بین مردم فارس حفظ کرده است از آن جمله قبل از اینکه ماه مبارک رمضان فرا برسد فامیل دور هم جمع شده و کسانی که با یکدیگر کدورتی داشتند این کدورتها را برطرف می کردند.  
برگزاری مراسم تلاوت قرآن کریم در منازل، مساجد، مکانهای مذهبی استان و افطاری دادن از رسوم پسندیده ای است که در استان رایج است.
بعضی خانواده ها برای افطاری، روزه داران را دعوت می کنند و یا اینکه در داخل مسجد پس از نماز مغرب و عشا از مردم پذیرایی می کنند.  
در ایام ضربت خوردن حضرت علی (ع) در مساجد مراسم نوحه خوانی و عزاداری برپا است.
در شب های قدر مردم در مساجد جمع شده و پس از خواندن سوره هایی از قرآن، دعای جوشن کبیر و در بعضی جاها دعای ابو حمزه ثمالی را می خوانند و پس از بر سر گذاشتن قرآن و خواندن نمازهای قضا و مستحبی به منازل خود باز می گردند.
خوراکیها و نوشیدنی هایی مخصوص ماه مبارک رمضان در استان فارس آماده می شود. مردم شیراز و استان فارس معمولا روزه را با خرما و عرقیات افطار می کنند.
عرقیات گرم مثل گل گاوزبان، نسترن، طارونه، بهارنارنج از جمله عرقیاتی است که مورد استفاده قرار می گیرد.
خانم شناور کارشناس تغذیه نیز بیان کرد: یکی از خوراکیهای لذیذی که در سفره های افطار و سحر مردم فارس مشاهده می شود ترحلوای شیراز است.
وی ادامه داد: ترحلواهایی که پایه و اساس آنها شیر باشد در تامین پروتئین و کلسیم بسیار مغذی هستند.
نعمتی محقق و پژوهشگر اظهار کرد: یکی از غذاهای خاص شیراز کوفته هلو و شامی است کوفته هلو درشت تر از کوفته قلقلی و کوچکتر از کوفته سبزی است با همان موادی که کوفته سبزی با آن درست می کنند.
رنگینک جهرم، حلوای مسقطی لارستان و نان براتی آباده هم تنها بخشی از خوراکیهای مخصوص فارس در ماه رمضان است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار