رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این که مدیریت تقاضا و بهره وری آب محورهای اصلی نقشه راه کشاورزی این استان هستند، گفت: بدون تردید دستاوردهای بخش کشاورزی استان در دو سال گذشته حاصل در پیش گرفتن نقشه راه و راهبرد مناسب در این بخش بوده است.
کد خبر: ۲۴۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸ 10 June 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد مهدی قاسمی با اشاره به طرح برخی انتقادها مبنی بر نبود نقشه راه در بخش کشاورزی استان فارس افزود:آیا دستیابی فارس به مقام نخست کشور در طراحی و اجرای آبیاری تحت فشار و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی بدون داشتن نقشه راه میسر و عملیاتی است؟
وی با اشاره به توسعه کشت گلخانه ای و بهره برداری از گیاهان دارویی در استان فارس اظهار کرد: در دو سال گذشته، بیشترین میزان تسهیلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی در میان استان های کشور به استان فارس اختصاص یافته است که حاکی از وجود نقشه راه کشاورزی استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این استان در زمینه تامین بذر گواهی شده و استاندارد در کشور جایگاه نخست دارد که این موفقیت برای نخستین بار در تاریخ استان حاصل شده است.
وی افزود: ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در صنایع فرآوری استان در دو ماه گذشته 170 هزار تن افزایش داشته و به بیش از سه میلیون و 200 هزار تن رسیده است و پرسش اینجاست که آیا این دستاورد بدون داشتن نقشه راه در بخش کشاورزی استان میسر است.
قاسمی ادامه داد: تغییر کاربری های اراضی کشاورزی در استان فارس در سال های گذشته به حداقل رسیده است و این امر نیز گواهی بر حرکت با برنامه در حوزه کشاورزی استان است.
وی اظهار کرد: آیا برخورداری استان فارس از متعادل ترین قیمت مرغ و همچنین شیر در کشور بدون برنامه ریزی و نقشه راه امکان پذیر است؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس یادآوری کرد: در شرایط خشکسالی و چالش کم آبی این استان، همچنین توسعه گلخانه ها، توسعه کشت گیاهان دارویی، استفاده از ارقام زودرس و میان رس و مقاوم به خشکی محصولات مختلف زراعی، توسعه آبیاری تحت فشار، کشت محصولات پاییزه به جای بهاره و از همه مهم تر علمی کردن کشاورزی با برنامه مدون و مشخص همراه با برش شهرستانی و استانی در دو سال گذشته در دستور کار این سازمان قرار داشته است.
وی ادامه داد: معرفی محصولات کم آب بر مثل سور گرم، تریتیکاله، گلرنگ و علوفه های جدید که با آب بسیار کمتر، محصول قابل قبولی برای کشاورزان تولید در شرایط خشکسالی در دستور کار دست اندرکاران بخش کشاورزی استان بوده است.
قاسمی ادامه داد: تأمین بذرهای گندم مورد نیاز کشاورزان استان نیز به گونه ای صورت گرفته است که با حداکثر یک یا دو مرتبه تامین آب، بتوانیم به تولید متوسط دو تا سه تن گندم در هر هکتار دست یابیم.
این مقام مسئول اظهار کرد: با وجود کاشت سطح زیر کشت گندم برای مقابله با خشکسالی، تدبیری اندیشیده شده است که با افزایش میزان عملکرد در هکتار از تولید 600 هزار تن گندم به حدود یک میلیون تن خواهیم رسید و در سال جاری پیش بینی می کنیم حداقل 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش محصول داشته باشیم.
قاسمی گفت: این در حالی است که بارش سال زراعی 94-95 حدود 20 درصد نسبت به بارش دراز مدت، کمتر بوده و شرایط خشکسالی بر استان حکمفرما است.
وی با بیان این که سطح زیرکشت برنج به عنوان محصولی با مصرف آب بالا در برنامه ریزی های صورت گرفته در استان فارس از 40 هزار تن به 29 هزار تن کاهش یافته است، گفت: محصولاتی مانند چغندر قند که در صورت کشت در تابستان، آب زیادی مصرف می کنند نیز به کشت پاییزه تغییر یافته اند تا از آب باران بیشترین استفاده صورت گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: برای کشت های سبزی و صیفی در فضای باز، سهمیه مشخص و اعلام شده است به گونه ای که چنانچه در همین سطوح مورد نظر کشت صورت پذیرد و برنامه کشت رعایت شود، هیچگونه مشکلی از نظر خرید محصول و افت قیمت اتفاق نمی افتد.
قاسمی گفت: این دستاوردها، گوشه ای از فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی در سال های گذشته است اما برای دسترسی به موفقیت های بیشتر، همکاری و همدلی دستگاه های اجرایی استان برای مقابله با خشکسالی چندین ساله استان ضروری است؛ معضلی که توان و رمق کشاورزی و کشاورزان را کاهش داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: با یک حساب سرانگشتی و با تکیه بر آمار و اطلاعات برنامه و بودجه خواهید دید کشاورزان استان فارس با همه گستردگی با اعتبارات اندک دولتی مدیریت می شود اما پرسنل زحمتکش جهاد کشاورزی استان فارس با جان مایه های فنی خود و با ایثار و گذشت در خدمت کشاورزی استان هستند و گاهی اوقات هم با هجمه های وسیع مواجه می شوند.
پیش از این برخی رسانه ها از قول یک مقام عالی در استان فارس نوشته بودند: اکنون ما در عرصه کشاورزی به‌عنوان قطب اصلی این استان فاقد نقشه راه هستیم و در عرصه کشاورزی برنامه خاصی نداریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار