چیزی به نام هدف‌گذاری در تیم فوتبال پاس همدان وجود ندارد و نداشتن هدف باعث شده که این تیم در این چندساله سیر نزولی داشته باشد.
کد خبر: ۲۴۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶ 19 June 2016
نام تیم فوتبال پاس با آخرین قهرمانی باشگاه‌های ایران در آسیا پیوند خورده است، تیمی که حالا در لیگ دسته دوم فوتبال ایران دست‌وپا می‌زند و زمزمه انحلال آن در ۶۳ سالگی به گوش می‌رسد.

به گزارش مهر، اگر نگاهی به تاریخچه تیم‌های فوتبال کشورمان بیندازیم و برگ های تاریخ فوتبال ایران را ورق بزنیم بی‌تأمل به نام تیم فوتبال پاس خواهیم رسید تیمی که از پرافتخارترین و قدیمی‌ترین در میان تیم‌های فوتبال ایران است.

این تیم در سال ۱۳۳۲ توسط تعدادی از افسران پلیس به همراه سروان اسداللهی به‌منظور سازمان‌دهی ورزش پلیس با نام تیم فوتبال شهربانی راه‌اندازی شد اما سال‌ها بعد و در سال ۱۳۴۲ با تلاش‌های سروان صادقی و جمعی از دوستداران ورزش در پلیس، با نام باشگاه پاس به ثبت می‌رسد.

با تلاش‌های سروان صادق زمین اکباتان که متعلق به اوقاف بود در اجاره ۹۹ ساله به این تیم می‌رسد که با تلاش‌های صادقی این زمین تحویل رئیس شهربانی شد تا به‌این‌ترتیب پاس صاحب زمین اختصاصی شود.

تیم فوتبال پاس در کنار دو تیم بزرگ پایتخت‌نشین استقلال و پرسپولیس از تیم‌های پرافتخار فوتبال ایران است، این تیم موفق به کسب ۵ عنوان قهرمانی در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران و یک قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا شده‌ است.

آغاز تا فرجام پاسِ فوتبال ایران

قهرمانی پاس در جام باشگاه‌های آسیا که آخرین قهرمانی یک تیم ایرانی در این مسابقات نیز است در شهر منامه، پایتخت بحرین و بعد از پیروزی برابر تیم قدرتمند یومیوری ژاپن و الشباب عربستان در سال ۱۹۹۳ به دست آمد.

اما در سال ۸۶ تیم فوتبال پاس با آلبومی از افتخارات کوچک و بزرگ از سوی نیروی انتظامی به استانداری همدان واگذار شد.

در آن روزها استاندار همدان مصاحبه کرد و گفت: سردار احمدی فرمانده نیروی انتظامی کل کشور این تیم را به‌عنوان قدردانی از ایثارگری‌های ۸‌ هزار شهید استان به مردم همدان اهداء کرده است.

به‌سرعت برق و باد زمزمه‌های ورود پاس به همدان شور و شعف خاصی در کوچک و بزرگ و پیر و جوان این شهر ایجاد کرد و در سال ابتدایی حضور این تیم در همدان، ورزشگاه شهدای قدس شهر همدان جایی برای سوزن انداختن نداشت و پس پیروزی‌های پر گلی که پاس در ورزشگاه قدس کسب می‌کرد همدانی‌ها تا مرکز شهر به رقص و پای‌کوبی می‌پرداختند.

تیم پاس اولین دوره حضور خود در همدان و هفتمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران را با کسب نتایج درخشان به پایان رسانید و با ۴۹ امتیاز در رده پنجم جدول ۱۸ تیمی لیگ برتر قرار گرفت این تیم تنها چند امتیاز کم داشت تا در اولین حضور خود در همدان جواز حضور در جام باشگاه‌های آسیا را کسب کند.

اما در دومین دوره حضور پاس در همدان این تیم در جدول رده‌بندی افت فاحشی داشت و در پایان هشتمین دوره لیگ برتر در رده دوازدهم قرار گرفت، روند نزولی پاس در نهمین دوره لیگ برتر هم تا جایی ادامه پیدا کرد که این تیم با تساوی که در لحظات پایانی برابر تراکتورسازی تبریز در همدان به دست آورد در لیگ برتر ماندنی شد و در یک‌قدمی سقوط توانست نجات پیدا کند.

همدانی‌ها از تجربه بقا در نهمین دوره لیگ برتر در لحظات پایانی درس نگرفتند تا اینکه در دهمین دوره لیگ برتر در دیدار پایانی برابر استقلال تهران در همدان با شکست ۲ بر صفر که برابر این تیم متحمل شدند در برابر ۱۵ هزار هوادار حاضر در ورزشگاه شهید مفتح همدان به لیگ دسته یک سقوط کنند.

انتقال پاس به همدان بدون برنامه‌ریزی انجام شد

ماندگاری پاس همدان در لیگ برتر تنها در هفتمین، هشتمین و نهمین دوره لیگ برتر دوام داشت و روند نزولی این تیم درنهایت منجر به سقوط تاریخچه فوتبال ایران به لیگ یک شد و همان‌طور که پاس از ابتدای ورود خود به همدان روند نزولی در پیش گرفت تعداد علاقه‌مندان این تیم در همدان نیز با نتایج ضعیف پاس کم و کم‌تر شد.

اگر بخواهیم تک‌تک دلایل سقوط پاس به لیگ دسته اول را بشماریم در ابتدا باید بگوییم که این انتقال تنها جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای داشت و بدون هیچ پشتوانه و زمینه سازی پاس به همدان انتقال یافت.

اما چرا تیمی که از زیرمجموعه‌های نیروی انتظامی بود در همان سال‌ها امتیاز جذب سرباز بازیکن از آن گرفته شد جای سؤال دارد و این عوامل همه ضربه بزرگی به‌پاس زد تا بازیکنان بزرگی از پاس جداشده و یا به سمت این تیم نیایند.

اما زمانی که پاس به لیگ دسته اول سقوط کرد خیلی زود مسئولان همدان باز هم بدون برنامه و در حد شعار آمدند و قول صعود هر چه سریع‌تر پاس به لیگ برتر را دادند باز هم در هر فصل چندین مربی و بازیکن آمدند و جیب خود را از طریق این تیم پر کردند و رفتند اما پاس همچنان در لیگ یک دست و پا می‌زد.

اما شاهکار هیئت‌مدیره این تیم در این فصل رقم خورد که پاس را به لیگ دسته دوم فرستادند سقوطی تلخ که آبروی فوتبال همدان را بر باد داد.

رئیس هیئت‌مدیره این تیم با چه دلیل محکمی مسند مدیرعامل این تیم را به دو فرد ضعیف در این فصل تعارف زد که با مدیریت غلط خود تیشه برریشه این تیم زدند هیئت‌مدیره‌ای که هیچ‌وقت پاسخگوی احساسات مردم همدان و جوانان این شهر نبوده‌اند، نیستند و نخواهند بود.

همدان دست پاس را دوباره بگیرد و قد علم کند

پاس در فوتبال ایران یک نام معتبر است و همدانی‌ها نباید بگذارند که این نام به فراموشی سپرده شود و باید برای احیای اعتبار این تیم در فوتبال ایران قدم بردارند تا آبروی رفته از فوتبال شهر همدان شاید با قد علم کردن دوباره پاس در فوتبال ایران بازگردد.

یکی از پیشکسوتان قدیمی فوتبال همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان با اشاره به دلایل سقوط پاس اظهار داشت: اولین عامل سقوط تیم فوتبال پاس همدان در این فصل مدیریت غلط این تیم بود، بهرام یدی اگر توان مدیریت داشت باعث سقوط تیم فوتبال الوند همدان به لیگ دسته دوم نمی‌شد و کسانی که مدیرعاملی پاس را به یدی تعارف کردند باید پاسخگو باشند.

کمال عربیان افزود: این فرد نیامده بود به فوتبال همدان کمک کند. زمانی که مدیریت پاس به یدی پیشنهاد شد وی الوند را زیر پای خود گذاشت، الوندی که کیک تولد ۶۰ سالگی برایش گرفته بود و این تیم را فرزند خلف فوتبال همدان می‌نامید اما به‌راحتی همه صحبت‌های خود را فراموش کرد.

عربیان بابیان اینکه انتخاب یدی برای دومین فصل متوالی برای مدیرعاملی پاس اشتباه بسیار بزرگی بود، گفت: این فرد در بهترین فصل مالی و حمایتی استاندار همدان نتوانست پاس را راهی لیگ برتر کند چرا دوباره عنان کار به یدی سپرده شد، همچنین انتخاب داوود مهابادی به‌عنوان سرمربی که هیچ رزومه کاری نداشت نیز اشتباه بزرگی بود این مربی ۸ بازیکن خود را به شکل باند وارد پاس کرد و قراردادهای ۲۵۰ میلیونی بست که خارج از عرف فوتبالی بود.

وی عنوان کرد: هزینه‌های تیم فوتبال پاس و قراردادهای بازیکنان و سرمربی و عوامل این تیم در این فصلی که گذشت را با قهرمان لیگ برتر مقایسه کنید همچنین با تیم‌هایی که در این فصل از لیگ یک به لیگ برتر صعود کردند این نشان می‌دهد در فوتبال همدان مدیریت وجود ندارد چرا کسانی که باعث نابودی فوتبال همدان هستند سکوت کرده‌اند و پاسخگو نیستند چرا کسی مدیران پاس را مواخذه نمی‌کند.

بزرگ‌ترین عامل عدم موفقیت پاس در سال‌های گذشته بی‌ثباتی است

پیشکسوت فوتبال همدان بابیان اینکه هیئت‌مدیره تیم فوتبال پاس بزرگ‌ترین ضربه را با اشتباهات غلط به این تیم زدند، بیان کرد: چرا استاندار همدان که از یدی و عزیزی حمایت کرد در حال حاضر به مردم همدان پاسخگو نیست ما می‌بینیم بالاترین مقام کشور در صداوسیما مورد سؤال قرار می‌گیرد اما استاندار همدان حاضر نیست اشتباهات خود را بپذیرد و به مردم پاسخگو باشد.

عربیان عنوان کرد: همچنین مدیرکل سابق اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز ضربات جبران‌ناپذیری به‌پاس زد، این افراد کسانی را برای مسند پاس انتخاب کردند که با فوتبال بیگانه بودند و متأسفانه می‌بینیم چه قدر راحت با آبروی فوتبال یک استان بازی می‌کنند.

یکی از مربیان بومی و موفق فوتبال همدان نیز بابیان اینکه پیش‌بینی سقوط پاس را از بدو ورود این تیم به همدان کرده بودم، گفت: چیزی به نام هدف‌گذاری در تیم فوتبال پاس همدان وجود ندارد و نداشتن هدف باعث شده که این تیم در این چندساله سیر نزولی داشته باشد.

هادی گل محمدی افزود: بزرگ‌ترین عامل عدم موفقیت پاس در سال‌های گذشته بی‌ثباتی در این تیم است چراکه از روزی که پاس به همدان آمده است مدام شاهد تغییر مدیرعامل و سرمربی و بازیکنان هستیم.

مربی سازنده فوتبال همدان بابیان اینکه پاس چند بازیکن بومی را به فوتبال همدان معرفی کرده است، بیان کرد: آکادمی پاس تنها برای فریب افکار عمومی است که بگویند ما هم آکادمی داریم درصورتی‌که در فوتبال نوین دنیا هدف‌گذاری باشگاه توجه به بازیکن سازی است.

مسئولان فقط با احساسات جوانان این شهر بازی کرده‌اند

یکی از هواداران قدیمی تیم فوتبال پاس همدان بابیان اینکه مسئولان فقط با احساسات جوانان این شهر بازی کرده‌اند، گفت: از سال ۸۶ که پاس به همدان انتقال یافت همواره در تمامی بازی‌های خانگی در سرما و گرما در کنار پاس بوده‌ام و این تیم را تشویق کرده‌ام حتی در بسیاری از بازی‌های خارج از همدان نیز حضور پیداکرده‌ام.

مهدی زارع افزود: اما مسئولان دیگر تا چه اندازه می‌خواهند با آبروی فوتبال همدان بازی کنند اگر واقعاً توان مدیریت تیم فوتبال پاس را ندارند به مردم اعلام کنند.

وی بابیان اینکه سقوط پاس به لیگ دسته دوم قابل‌تحمل نیست گفت: پاس به لیگ یک سقوط کرد سکوت کردیم و چیزی نگفتیم اما واقعاً سقوط این تیم به لیگ دسته دوم واقعاً قابل‌تحمل نیست.

زارع عنوان کرد: از روزی هم که پاس به لیگ دسته دوم سقوط کرده است یک مقام مسئول و یکی از اعضای هیئت‌مدیره از مردم همدان عذرخواهی نکرده است و دلایل این سقوط تلخ را بازگو نکرده‌اند و یک نفر این فاجعه فوتبال همدان را بر عهده نگرفته است حالا هم که تکلیف این تیم برای فصل بعد مشخص نیست.

پاس در فوتبال ایران محو می‌شود؟

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اخیرا زمزمه ای در مورد انحلال تیم ریشه دار پاس مطرح می شود، موضوعی که واکنش مدیرعامل این باشگاه را نیز به همراه داشت.

مدیرعامل تیم فوتبال پاس همدان گفت: پاس مکتب ۶۰ ساله در فوتبال ایران دارد و افتخارات و پیشکسوتان بزرگی میراث این تیم هستند و انحلال پاس به معنای مرگ بخشی از میراث فوتبال ایران است.

عبدالحمید رمضانی با اشاره به شایعات ادغام دو تیم شهرداری و پاس همدان اظهار داشت: مسئولان شهرداری قطعاً با درک مکتب با ارزش پاس و اینکه انحلال این تیم صرفاً ضرر رساندن به فوتبال همدان خواهد بود، با این پیشنهاد حتی اگر که شایعه نباشد، مخالفت خواهند کرد.

مدیرعامل تیم فوتبال پاس همدان بابیان اینکه آیا می‌شود به بهانه عدم مرمت، آرامگاه تاریخی بوعلی سینا را رها کرد تا نابود شود، گفت: پاس مکتب ۶۰ ساله در فوتبال ایران دارد و افتخارات و پیشکسوتان بزرگی میراث این تیم هستند.

رمضانی عنوان کرد: به‌جای این طرح خام و غیراصولی آیا بهتر نیست برنامه‌ منسجم و بلندمدت را تدوین کرد تا بتوان با تلاش دلسوزان فوتبال استان همدان بار دیگر پاس را به‌جایگاه اصلی خود بازگرداند.

وی بابیان اینکه بالا و پایین شدن در فوتبال امری طبیعی است و می‌توان با برنامه‌ریزی و تلاش دوچندان شاهد بازپس‌گیری جایگاه واقعی تیم پاس بود، بیان کرد: به‌عنوان مدیرعامل باشگاه پاس با طرح ادغام این تیم با شهرداری مخالف هستم چراکه جوانان مستعد فوتبال این شهر پاس را مسیری برای پیشرفت خود می‌دانند و باید توجه داشت که هرچه تعداد تیم‌های حرفه‌ای یک استان بیشتر شود قطعاً پیشرفت حاصل خواهد شد.

رمضانی عنوان کرد: فرصت برای جبران و بازگشت پاس به‌روزهای اوج وجود دارد و پاس می‌تواند شروع دوباره در فوتبال ایران داشته باشد.

مدیرعامل تیم فوتبال پاس همدان تاکید کرد: انحلال پاس منجر به افت ورزش همدان، تأثیرات منفی در رشته فوتبال و آسیب رساندن به فوتبالیست‌های همدانی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار