شيراز كه شهر باغ‌ها بود، هر روز گوشه‌اي از باغ‌هايش را قانوني و غيرقانوني از كف داد تا امروز كه تنها هزار هكتار از اين مجموعه باقي مانده‌ و از اين هزاره، همچنان تكه‌هايي هبه مي‌شود و دور نيست روزي كه شيراز بدون ريه كنوني، ناي‌هايش را هم از كف بدهد!
کد خبر: ۲۸۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶ 27 August 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا:اعضاي شوراي اسلامي شيراز، در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه علنی طرحی را از تصويب گذراندند كه براساس آن هزار و 500 مترمربع از باغ‌هاي گروه يك قصردشت، براي احداث يك مجتمع فرهنگي واگذار شود!

این طرح در حالی به تصویب اعضای شورای شهر شیراز رسید که براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی کشور و راي ديوان‌عالي تغییر کاربری باغ‌هاي گروه یک قصردشت ممنوع است. باغ‌هايي كه خط قرمز توسعه شيراز محسوب مي‌شوند و به هيچ عنوان نبايد كاربري آنها تغيير داده شود.

موضوع تخریب باغ‌ها همواره مورد توجه و دغدغه مردم و دوستداران محیط زیست بوده و تاکید آنان نیز بر این بوده که نباید به تاثیر سوء نابودی باغ‌‌های قصردشت بی ‌توجه بود بلکه باید با متخلفان به اشد مجازات برخورد کرد.

به گزارش ايسنا و پيرو تصميمات اتخاذ شده در جلسه مورخ 14 تيرماه سال 78 شوراي عالي شهرسازي مبني بر تهيه و ارايه مرحله اول طرح جامع و يکپارچه باغ‌هاي قصردشت، بر اساس پيشنهادات کميسيون ماده 5 مورخ 25 آبان سال 77 شهر شيراز و به منظور حفظ و حراست از مجموعه باغات مذکور، شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در سيزدهمين جلسه سال جاري، در تاريخ هفتم آذر سال 79 مرحله اول طرح فوق‌الذکر را مورد بررسي قرار داده و با رعايت موارد زیر به تصويب رساند:

**محدوده باغات قصرالدشت شيراز بر اساس مصوبه قبلي شوراي‌عالي ( مورخ 9/12/72 )، و با رعايت موارد ذيل از نظر کاربري‌هاي مجاز، کماکان در حوزه استحفاظي باقي مي‌ماند.

**شوراي عالي مقرر كرد مرحله دوم طرح باغات مذکور ( طرح تفصيلي ) با رعايت دقيق مفاد اين مصوبه و ضمن تعيين شهرداري شيراز به عنوان سازمان اجرايي طرح، حداکثر ظرف مدت 6 ماه تهيه و پس از تصويب در کميسيون ماده 5 شهر شيراز به مرحله اجراء گذارده شود و يک نسخه از اسناد و مدارک آن براي دبيرخانه شوراي عالي ارسال شود.

این نامه به امضا معاون وزير و دبير شوراي عالي وفت خطاب به استاندار فارس ارسال شده است.

يك عضو شورای اسلامي شهر شیراز که از مخالفان طرح واگذاري هزار و پانصد مترمربع از باغ‌هاي درجه يك قصردشت براي كاربري مجتمع فرهنگي است در گفت و گو با ايسنا منطقه فارس، گفت: کسی با انجام کارهای فرهنگی مخالف نیست اما مهمتر از آن رعایت مسائل قانونی است.

محسن معين با بیان اینکه این باغات در گروه یک قرار دارند و هرگونه تغییر کاربری در آنها طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی ممنوع است، افزود: اگر صرف نداشتن درخت در محدوده درنظر گرفته شده را مدنظر قرار دهیم، باید گفت که توجیه خوبی نیست و طبق مصوبه تغییر کاربری نباید انجام شود.

عضو شورای شهر شیراز با تصریح بر اینکه از نظر شرعی نیز نمازخواندن در چنین مکانی دچار اشکال است، خاطرنشان کرد: این طرح تصویب شده که مراحل قانونی را در کمیسیون ماده 5 طی کند، که با اوصاف گفته شده این شرط خود شرط باطلی است.

معین افزود: متاسفانه دوستانی که رای به تصویب این طرح داده‌اند معتقدند باید این منطقه به یک باغ بزرگ شهری تبدیل شود!

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز نیز که از موافقان تصویب این طرح بود در گفت و گو با ايسنا گفت: در تصویب این طرح بر سیر مراحل قانونی از جمله کمیسیون ماده 5، تاکید شده است.

رضا محمدیان، با بیان اینکه در محدوده هایی که واگذاری انجام خواهد شد هیچ گونه درختی وجود ندارد، گفت: ما نیز ملکف به رعایت قانون در صورت تصویب مراجع، هستیم.

رئیس شورای شهر شیراز نیز معتقد است نباید به مصوباتی که به تصویب شورا در صحن علنی رسیده دامن زد، گفت: من مخالف این طرح بودم اما در نهایت چه کسانی که رای موافق داده و چه کسانی که مخالف کرده‌اند، هر دو گروه نیت خیر را در این طرح مدنظر قرار داده‌اند.

غلام‌مهدی حقدل با بیان اینکه تمام این نیت‌ها برای اقدام به تروبج دین خدا است، تاکید کرد که هیچ کسی نفع شخصی را در این طرح دخیل نکرده است.

وی با تاکید بر این مطلب که قرار نیست این مجموعه در صورت ساخت به کسی منتقل شود بلکه به مجموعه‌های فرهنگی شهرداری اضافه خواهد شد، اضافه کرد: در مصوبه ذکر شده که در صورت تایید مراجع ذی صلاح این طرح اجرایی خواهد شد.

نائب رئیس شورای شهر شیراز نیز به‌عنوان مخالف اين پيشنهاد گفت: درست است که شهرداری اين باغ را تملك كرده و مالک هم رضایت به ساخت داده است اما اعتقاد داریم که اين محدوده باید باغ بماند.

محمودرضا طالبان با بیان اینکه اعضاي شوراي شيراز به عنوان متولیان نباید تخریب باغ‌ها را توسعه دهند، افزود: طرحی از کمیسیون فرهنگی مطرح شد و پس از چالش‌های زیاد نهایتا در صحن علنی به تصویب رسید و در صورت تایید، اجرای آن برای شهرداری الزام آور خواهد شد.

طالبان عنوان کرد: اگرچه از مخالفان این طرح بودم اما به رای اعضا پس از تصویب احترام می‌گذارم.

دیگر عضو و رئیس کمیسیون خدمات شهری شوراي شیراز که از موافقان اين طرح بوده است، گفت: با توجه به پیشنهاد شهرداری شیراز مبنی بر اینکه محدوده باغات درنظر گرفته شده در گروه یک باغات نیست و در ضمن اینکه در آن محدوده باعی وجود ندارد و از همه این موارد مهمتر اینکه رای دیوان عالی مبنی بر تبدیل به کاربری مسکونی دارد تصمیم به تصویب چنین طرحی گرفتیم.

غلامعلي ترابی با بیان اینکه طرح فوق که در صحن علنی به تصویب رسیده، لایحه شهرداری بوده است، در پاسخ به این سئوال که آیا پیش بینی نمی‌کنید در آینده هم مالکانی متقاضی تغيير كاربري يا واگذاری باغ‌هاي خود باشند، گفت: خارج از ضوابط طرحی تصویب نخواهد شد.

حیدر عالیشوندی، فرماندار شیراز نیز با بیان اینکه مصوب فوق هنوز به فرمانداری ارسال نشده است، گفت: تغییركاربري در باغ‌هاي قصردشت نيازمند تاييد شوراي عالي شهرسازي و كميسيون ماده 5 است.

تصويب طرحي در مسير تغيير كاربري باغ‌هاي گروه يك محدوده قصردشت شيراز در حالي است كه طي سال دستگاه‌هاي مختلف از جمله شوراي اسلامي شيراز، نشست‌های تخصصی مختلفي را براي احياء باغ‌هايي كه به‌دليل كم‌آبي و بي‌آّبي در حال خشكيدن هستند، برگزار مي‌كنند و فريادهاي وا اسفاي اعضاي شوراي اسلامي شيراز در خصوص برخي رخ‌دادهايي كه در باغ‌هاي اين شهر حادث و موجب تخريب و تهديد اين عرصه‌ها شده است و مي‌شود، همواره در جلسات مختلف به‌گوش مي‌رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار