معاون گردشگری و زیارت استاندار فارس از راه اندازی دهکده صنایع دستی و گردشگری این استان در نزدیکی شیراز خبر داد.
کد خبر: ۳۰۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱ 09 October 2016
شاپور رستمي با بيان اينكه دهكده صنايع دستي و گردشگري فارس در زميني به مساحت 3 و 2 دهم هكتار راه اندازي مي شود، افزود: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته، اين دهكده تا آخر امسال به بهره برداري مي رسد.
معاون استاندار فارس اضافه كرد: دهكده صنايع دستي و گردشگري فارس با هدف معرفي و عرضه محصولات و توليدات دست ساز هنرمندان استان در نزديكي شهر شيراز (جاده شيراز- مرودشت) و توسط بخش خصوصي ايجاد مي شود.رستمي افزود: اين دهكده تخصصي در كارگروه گردشگري و ميراث فرهنگي استان نيز مصوب شده است.
وي در ادامه به راه اندازي شهرك صنايع دستي فارس نيز اشاره كرد و گفت: مقدمات راه اندازي اين شهرك نيز آماده شده اما هنوز زمين مورد نياز براي آن انتخاب نشده است. هرچند گزينه هاي متعددي در اين رابطه وجود دارد ولي هنوز قطعي نشده است.
معاون استاندار فارس اضافه كرد: با توجه به اينكه راهاندازي اين شهرك به صورت گسترده در دستور كار است و احتمالا تا 2 الي 3 سال ديگر به 
بهره برداري مي رسد از اين رو ايجاد دهكده گردشگري و صنايع دستي استان در دستور كار قرار گرفته كه اميدواريم تا آخر امسال شاهد بهره برداري اين مجموعه باشيم.رستمی اضافه کرد: برای ایجاد شهرک صنایع دستی استان فارس زمین به وسعت 30 هکتار نیاز است که در این زمینه چند قطعه زمین، در دست بررسی است.
معاون گردشگری و زیارتی استانداری فارس ادامه داد: یکی از این زمین های مشخص شده به وسعت 30 هکتار و در حاشیه بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز است که پس از بررسی های همه جانبه کارشناس و سرمایه گذار برای احداث شهرک صنایع دستی استان فارس مشخص می شود.
رستمی گفت: راه اندازی شهرک صنایع دستی در استان یک اقدام ضروری برای حمایت از هنرمندان و فعالان این بخش است که امیدواریم هرچه سریع تر این شهرک با هدف تجمیع و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس راه اندازی شود.
وی ادامه داد: برای احداث و راه اندازی شهرک صنایع دستی در استان باید بخش غیر دولتی و انجمنهای فعال در حوزه صنایع دستی استان را به کار گیریم تا این بخش در استان رونق و توسعه یابد.
رستمي در ادامه اين گفت وگو بر لزوم توجه بيشتر به معرفي و عرضه هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان تاكيد كرد و گفت: متاسفانه صنايع دستي فارس مظلوم است و مورد غفلت قرار گرفته و بايد هرچه سريع تر اين مشكل مرتفع گردد.معاون گردشگری و امور زائران استانداری فارس گفت: 
صنایع دستی یکی از بخش های مهم در رونق اشتغال و درآمدزایی استان است که تاثیري مهم در رفع معضل بیکاری و توسعه اقتصادی فارس دارد.
او ادامه داد: ایجاد اشتغال از اولویت های استان است و در شرایط کنونی اولويت بخش گردشگری و صنایع دستی استان ،رونق بخش اقتصاد است که توجه به این بخش باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.
به گفته رستمی یکی از راهکارهایی که می تواند به ایجاد فرصت های شغلی و رونق صنایع دستی استان کمک کند، آموزش صنایع دستی در تمامی شهرستانهای استان است.وی با بیان اینکه بازاریابی صحیح صنایع دستی می تواند زمینه ساز ایجاد و حفظ اشتغال و درآمد پایدار شود، افزود:طرح های تضمین خرید بعضی از محصولات برتر و ایجاد بازارچه های صنایع دستی می تواند رونق مناسبی در بازار صنایع دستی ایجاد کند. 
گفتنی است در حال حاضر از 250 رشته صنایع دستی موجود در کشور 120 رشته در استان فارس وجود دارد که از این تعداد 85 رشته صنایع دستی در این استان فعال است. بنا بر این گزارش هم اینک 750 کارگاه تولیدی در حوزه صنایع دستی در این استان فعال است که بخش عمده این کارگاه ها یا در منازل فعالان این حوزه برپاست یا کارگاه های تولیدی در شرایط نامناسبی قرار دارد.
در حال حاضر بیش از 200 هزار نفر صنعتگر در زمینه صنایع دستی در فارس مشغول به فعالیت هستند و عمده هنرمندان صنایع دستی ما در بخش دست بافته ها فعال هستند که در روستاها و در ميان عشایر حضور دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار