مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از صدور حکم قلع و قمع برای 400 باغشهر در شیراز خبر داد.
کد خبر: ۳۳۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 17 November 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:مجيد اختري با بيان اينكه حتي يك قطعه باغشهر مجاز در شيراز وجود ندارد، افزود: تمامي باغشهرهاي شيراز غيرمجاز هستند و هيچ قطعه باغي تحت عنوان باغشهر به صورت مجاز در شيراز نداريم.
وي بيان داشت: متاسفانه سودجويان در شيراز بيش از 7 هزار هكتار از اراضي كشاورزي كه بخش عمده اي از آن، اراضي مرغوب و درجه يك بوده را از توليد خارج كرده و آن را فداي نيت سودجويانه خود نموده اند.
اختري با اشاره به اينكه مجموعه هاي باغشهرسازي، از اين محل سودهاي كلاني به جيب زده اند، افزود: 100 مجموعه باغشهر سازي در شيراز به صورت غيرمجاز اقدام به تخريب و خردكردن اراضي كرده و 50 هزار قطعه باغشهر غيرمجاز را به قيمت هاي كلان به مردم فروخته اند.
وي تصريح كرد: تمامي باغشهرهاي شيراز، چه آنهايي كه نام ارگان هاي خاص را بر خود دارند و چه آنهايي كه متعلق به بخش خصوصي است، غيرمجازند و هيچ كدام مجوز امور اراضي جهاد كشاورزي را ندارند.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان شيراز با بيان اينكه باغشهرسازي، امنيت غذايي نسل آينده و نسل فعلي را تهديد مي كند، اضافه كرد: با خارج شدن اراضي كشاورزي از چرخه توليد و ورود آن به چرخه تجارت، امكان توليد محصول در اين اراضي وجود ندارد و آب و ديگر نهادههايي كه ميتوانستيم آن را صرف توليد محصولات كشاورزي براي تامين امنيت غذايي مردم كنيم، صرف اموري مي شود كه فقط جنبه تفريحي براي مردم دارد و صاحبان باغشهرها فقط براي تفريح پايان هفته از آن استفاده مي كنند.
اختري تصريح كرد: اين معضل هم امنيت غذايي نسل فعلي و نسل آينده را تهديد مي كند و هم به خاطر كاهش توليد به دليل خروج اين اراضي از چرخه كشت محصولات كشاورزي، وابستگي غذايي به خارج از كشور ايجاد مي نمايد.
وي با بيان اينكه علاوه بر باغشهرها، عمده باغ رستوران هاي حوالي شيراز نيز غيرمجاز هستند، اضافه كرد: اگر فردي قصد تغيير كاربري اراضي را دارد بايستي تقاضاي خود را به مديريت جهاد كشاورزي شهرستان شيراز و يا مراكز جهاد كشاورزي تابعه ارائه دهد تا در كميسيون مرتبط در استان درخصوص اين موضوع تصميم گيري شود.
اختري با تاكيد بر اينكه هيچ اداره اي حق ارائه خدمات آب، برق، گاز و ايجاد مسيرهاي دسترسي به باغشهرها را ندارد، افزود: ارائه اين خدمات تخلف است و پرونده تخلف براي ادارات فعال در اين زمينه صادر مي شود، كما اينكه تاكنون پرونده هاي زيادي براي افراد مسئول و مديراني كه بدون توجه به نبود مجوز از امور اراضي اقدام به خدمات رساني به اين باغشهرها كرده اند، تشكيل و براي پيگرد قانوني به مراجع قضائي ارسال شده است.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان شيراز در ادامه از شروع تخريب و قلع و قمع باغشهرها در شيراز خبر داد و گفت: بيش از 1500 پرونده باغشهرسازي تاكنون بررسي شده كه حكم قلع و قمع براي حدود 400 قطعه از اين باغشهرها صادر گرديده و به زودي اين احكام با همكاري امور اراضي سازمان جهاد كشاورزي، نيروي انتظامي و مقامات قضائي اجرا خواهد شد.
به گفته اختري، حدود يك ماه پيش 7 قطعه باغشهر تخريب گرديد كه اين اقدام به زودي با شدت بيشتري از سر گرفته خواهد شد.
وي با بيان اينكه قلع و قمع باغشهرها بستگي به تخلف هاي صورت گرفته دارد، گفت: ديواركشي، ساختمان سازي، استخر و... همگي از مصاديق تخلف در زمينه تخريب اراضي كشاورزي است. همه اين بناها در قلع و قمع تخريب خواهد شد و تلاش مي كنيم اراضي را به شكل و شمايل روز اول بازگردانيم.
اختري با بيان اينكه قلع و قمع و صدور حكم در برابر باغشهرها، تب تند باغشهرسازي را فرو نشانده و عامل بازدارنده براي معاملات غيرقانوني اين اراضي شده است، افزود: خوشبختانه به دليل آگاهي مردم نسبت به غيرمجاز بودن باغشهرها، شاهد ركود بازار خريد و فروش اين قطعات هستيم.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان شيراز بيان داشت: عمده باغشهرها در شيراز در مناطق خوش آب و هوا همچون منطقه ارژن و يا سياخ دارنگون و قسمت هايي از حومه شيراز ساخته شده است.
وي گفت: در ساخت اين باغشهرها متاسفانه اراضي كشاورزي به بهاي اندكي از كشاورزان خريداري شده و گاهاً ديده شده هر هكتار را يك ميليارد تومان به خريداران باغشهرها
فروخته اند.
اختري بيان داشت: متاسفانه به دليل آنكه خريداران باغشهر، باغدار و كشاورز نيستند و اين قطعات را با هدف توليد محصول و كار اقتصادي نخريده اند و تنها به جنبه تفريحي آن نگاه مي كنند، هيچ اقدام فني براي نگهداري از درختان كاشته شده در قطعات مذكور نكرده و به همين دليل اين باغشهرها تبديل به كانون
آفات شده اند.وي گفت: نوع آفات و بيماري در اين باغشهرها بسته به نوع درخت كاشته شده در آن، متفاوت است. مثلا برخي باغشهرها تبديل به كانون آفت مگس ميوه مديترانه،كرم گلوگاه انار و يا كرم سيب شده و باعث شيوع اين آفات
گرديده اند. همچنين برخي باغشهرها به كانون بيماري هاي قارچي تبديل شده است.
اختري با تاكيد بر اينكه باغشهرسازي كاملا برخلاف اهداف وزارت جهاد كشاورزي است، افزود: خردشدن اراضي كشاورزي نه تنها اراضي را اقتصادي نمي كند بلكه به دليل جلوگيري از اجراي سياست يكپارچه سازي اراضي، توليد را از صرفه اقتصادي مي اندازد.
وي تصريح كرد: فلسفه حفظ كاربري اراضي كشاورزي، رسالتي است كه جهاد كشاورزي در قبال نسل فعلي و آينده كشور برعهده دارد چرا كه زمين اصلي ترين عنصر در توليد محصولات كشاورزي و ايجاد امنيت غذايي است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار