استفاده از کود مرغ؛ نارضایتی‌های شدیدی را در بین مردم شهرستان مُهــر ایجاد کرده است چراکه استفاده از این نوع کودها علاوه بر بوی نامطبوع، باعث هجوم مگس‌ها نیز می‌شود و این موضوع کلافگی شهروندان را دوچندان کرده است.
کد خبر: ۳۳۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸ 18 November 2016
تابناک فارس به نقل از عصر مُهـر: استفاده از کود مرغ یکی از معضلاتی است که طی یکی دو سال گذشته و به‌واسطه استفاده برخی کشاورزان در مُهــر، مردم این شهر را از بوی بسیار متعفن آن حسابی کلافه و ناراحت کرده است.

برخی از کشاورزان شهرستان مُهــر در سال‌های اخیر؛ مبادرت به استفاده از کود مرغی برای کارهای کشاورزی خود می‌کنند که این امر سبب نارضایتی شدید مردم شهرستان خصوصاً مردم شهر مُهــر شده و سلامت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

استفاده از کود مرغ نارضایتی‌های شدیدی را در بین مردم شهرستان مُهــر ایجاد کرده است چراکه استفاده از این نوع کودها علاوه بر بوی نامطبوع، باعث هجوم مگس‌ها نیز می‌شود و این موضوع کلافگی شهروندان را دوچندان کرده است.

منظور از کود مرغ فضولات موجود در بستر مرغداری‌ها است که کشاورزان جهت کاشت محصول خود اعم از هندوانه، شمام، گوجه و… از کود مرغ استفاده می‌کنند و امسال به طمع دریافت سود بیشتر به کاشت بیشتر این‌گونه محصولات روی آورده‌اند، کاشت بیشتر نیز کود مرغ بیشتر می‌طلبد و وجود کود مرغ بیشتر برابر است باوجود مگس‌های مزاحم بیشتر در سطح شهر که باعث نگرانی شهروندان شده است.

استفاده از این نوع کود شرایط مساعدی برای تکثیر و تداوم عوامل بیماری‌زا مهیا می‌کند و این عوامل توسط باد، آب و پرندگان به سایر نقاط منتقل‌شده و موجب بروز و شیوع بیماری می‌شود.

پشه‌های موزی که به‌واسطه این کودها به وجود می‌آیند، می‌توانند موجب بیماری‌هایی ازجمله سالک نیز بشوند.

از طرفی بوی بد این کودها باعث شده مردم انتقاد شدیدی از جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و محیط‌زیست به خاطر سوءاستفاده یک عده افراد سودجو از این کودها داشته باشند.

به نظر می‌رسد علاوه بر ترغیب کشاورزان به استفاده از کودهای توصیه‌شده، توقیف کامیون‌های حمل‌کننده کود مرغی فله‌ای مرطوب و بدون مجوز در مبادی ورودی شهر و راه‌های مواصلاتی به منطقه و شهرستان و همچنین کنترل و نظارت مستمر نهادهای مربوطه و الزام اخذ مجوزهای بهداشتی برای حمل‌ونقل و تخلیه کود مرغی در زمین‌های کشاورزی، محدود کردن تسهیلاتی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و ارجاع متخلفان بهداشتی به مراجع ذی‌صلاح، مهم‌ترین راهکارهای مقابله با مسئله کودهای مرغی هستند.

به‌هرحال همه می‌دانیم که استفاده‌کنندگان از کودهای مرغی از هیچ نهاد، سازمان یا افراد ذی‌نفوذی برای این کار استفاده نمی‌کنند، بنابراین باید قبول کرد که آن همت و جدیت در کار نهادهای مربوطه برای جلوگیری از این مشکل تاکنون وجود نداشته است.

باید یادآور شد که نمی‌توان موفقیت دائمی و صد درصد برای این معضل بدون همکاری جهاد کشاورزی متصور بود و لذا این نهاد در سطح شهرستان نقش کلیدی این ماجرا هستند.

استفاده از کودهای مرغی در سیستم کشاورزی باید مدیریت بشود که مشکلی پیش نیاید و اگر احیاناً کود غیرمتعارفی استفاده می‌شود، باید جایگزین آن معرفی شود تا هم کار کشاورزان انجام بگیرید و عقب نماند و هم اینکه مشکلی برای همشهریان پیش نیاید.

کودهای مرغی به این شکلی که کشاورزان ما از آن استفاده می‌کنند، ایجاد مشکل می‌کند و همین کودها به‌صورت اصلاح‌شده و بسته‌بندی‌شده موجود است و هیچ مشکلی نیز برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند و هدف کشاورز را در تغذیه زمین نیز برآورده می‌کند.

این موضوع هم یک مشکل زیست‌محیطی و هم یک مشکل بهداشتی است و هم اینکه جهاد کشاورزی باید به‌عنوان متولی ورود کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار