مدیر جهاد کشاورزی اقلید از وجود 4 هزار چاه آب کشاورزی در این شهرستان خبر داد و بر استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی در راستای مقابله با بحران آب تأکید کرد.
کد خبر: ۳۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۲ 13 May 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:

سید ماشاالله حسینی بعدازظهر امروز در همایش بحران آب که با حضور مدیر بهره‌برداری اداره کل امور آب فارس، شهردار اقلید، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیر آموزش‌وپرورش، مدیر آبفای شهری و روستایی، مدیر آب، دانش‌آموزان، کشاورزان و کارشناسان کشاورزی این شهرستان در سالن امام رضا برگزار شد با اشاره به 145 هزار هکتار اراضی کشاورزی اقلید اظهار داشت: اقلید یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان فارس است که تولید محصولات عمده زراعی (گندم، جو، سیب‌زمینی و چغندرقند) و محصولات باغی (سیب، انگور، بادام، گردو و هلو) از عمده فعالیت کشاورزان این شهرستان است.

وی به وجود چهار دشت حاصلخیز نمدان، طغر، آسپاس و بکان در این شهرستان اشاره و عنوان کرد: به دلیل خشک‌سالی چند سال گذشته بسیاری از مزارع جو، گندم، لوبیا و ... در این شهرستان خشک شدند و خسارت مالی و تلفات منابع بسیاری در بر داشت.

حسینی با اشاره به خشک شدن چشمه چغورسیاه و بسیاری از قنوات اقلید تصریح کرد: با اقدامات انجام‌شده تاکنون باغی در این شهرستان خشک نشده اما اگر اقدامی اساسی صورت نگیرد در آینده‌ای نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.

مدیر جهاد کشاورزی اقلید با تأکید بر حفظ منابع آب در راستای مقابله با خشک‌سالی با برنامه‌ریزی علمی و عملی و مشارکت و همراهی عمومی بیان کرد: تغییر الگوی کشت محصولات مختلف، اجرای سیستم نوین آبیاری به روش‌های متنوع لینیر، هیدروفلوم، بارانی و قطره‌ای و ... می‌تواند نقش بسزایی در افزایش راندمان آبیاری و مصرف بهینه آب در کشاورزی زراعی و باغی داشته باشد.

این مسئول با اشاره به راندمان 30 درصدی سیستم آبیاری سنتی عنوان کرد: سیستم آبیاری بارانی با راندمان 60 درصدی و سیستم قطره‌ای با راندمان 90 درصدی در مدیریت منابع آب مؤثر است.

حسینی به راهکارهای افزایش بهره‌وری آب در حوزه مکانیزاسیون با کشت بدون عملیات خاک‌ورزی، حفظ حدود 30 درصد بقایا، توزیع یکنواخت بقایا و... اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی اصلاح الگوی کاشت و مشخص کردن سطح زیر کشت برای هر کشاورز، جلوگیری از کاشت محصولاتی که آب بسیاری مصرف می‌کنند، رعایت تناوب در مزرعه و برنامه‌ریزی نوع کاشت و نکاشت در مزرعه از راهکارهای افزایش بهره‌وری آب در حوزه زراعت است.

مدیر جهاد کشاورزی اقلید در پایان سخنان خود با تأکید بر خطر خشک‌سالی و تهدید جدی حیات در صورت عدم شناسایی و اجرای راهکارهای علمی و عملی در مقابله با این بحران به نقش مؤثر تک‌تک افراد جامعه اشاره کرد و همراهی و هم‌زبانی مردم، دانش‌آموزان، کشاورزان، فرهنگیان، مسئولان و تمام اقشار مختلف جامعه در حفظ منابع آب کشور را خواستار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار