نگاهی به بازار این روزها میتوان فهمید که خریدهای شب یلدا برای بسیاری از مردم هنوز آغاز نشده و بازار، سردی زمستان را پیش از موعد احساس می‌کند.
کد خبر: ۳۴۵۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 19 December 2016
تابناک فارس به نقل از شیرازه: یلدا از آیین های کهن سزمین مان است که با فرهنگ ایرانی-اسلامی، ترکیبی ناب برای گرمابخشیدن به آخرین شب سرد پاییزی رقم میزند. دورهمی های خانوادگی، به میزبانی بزرگ خانواده، ریشه در اعتقادات دینی ایرانیها دارد.

معمولا در این شب نشینی، میزبان با فراهم کردن سفره رنگین، متشکل از انواع میوه ها،آجیل و شیرینی از میهمانان خود پذیرایی می کنند.

اما با نگاهی به بازار این روزها میتوان فهمید که خریدهای شب یلدا برای بسیاری از مردم هنوز آغاز نشده و بازار، سردی زمستان را پیش از موعد احساس می‌کند.
در چند سال اخیر گرانی ها، کاهش روز افزون توان خرید، نوسانات بازار، افراد را برای خرید آجیل و شیرینی مخصوص شب یلدا با تنگناهایی مواجه کرده و خوراکی های سنتی این شب به سختی بر سفره خانواده های ایرانی قرار می گیرد، از طرفی به نظر می رسد افزایش سرمازدگی مرکبات و برداشت زود هنگام آن ها نیز  بر بازار عرضه این محصولات تاثیر گذاشته است.

 برخورد با گران فروشان بازار میوه در شب یلدا

در همین رابطه عدلو رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شیرازاظهار داشت: میوه‌هایی مانند هندوانه، انار، سیب و پرتقال به‌اندازه کافی موجود است و افزایش قیمت نداریم.

وی با اشاره به افزایش مصرف میوه و افزایش قیمت آن در شب یلدا گفت: امکان دارد برخی بخواهند از این موقعیت سوءاستفاده کنند و قیمت میوه را افزایش دهند که اتحادیه با همکاری اتاق اصناف و شهرداری آماده برخورد با گران فروشان است.

افزایش قیمت دو ماده اولیه شیرینی دلیلی بر گرانی قیمت شیرینی نیست

ترابی رئیس اتحادیه صنف قنادان و یوخه پزان شیراز نیز پیرامون وضعیت بازار گز و شیرینی در آستانه شب یلدا اظهار داشت: تمامی واحدهای صنفی که زیر نظر اتحادیه گز و شیرینی فعالیت می‌کنند آمادگی خدمت‌رسانی به مردم در این ایام و آستانه شب یلدا را دارند و تمامی تمهیدات پیش‌بینی‌شده و برنامه‌ریزی‌ها انجام‌شده است تا بدون کم و کاستی محصولات موردنظر مشتریان در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

ترابی با اشاره به افزایش قیمت برخی از مواد وارداتی گفت: مصرف شیرینی در شب یلدا بیشتر می‌شود اما افزایش قیمت دو ماده اولیه شیرینی دلیلی بر گرانی قیمت شیرینی نخواهد بود.

افزایش قیمت خشکبار وارداتی

آل یاسین، فعال حوزه خشکبار بیان داشت: خشکبار داخلی بدون افزایش قیمت بوده است اما برخی از خشکبار وارداتی مثل بادام‌هندی افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: اتحادیه صنف مواد غذایی و بهداشتی در این زمینه اعلام کرده که تمام سعی خود را می‌کند که افزایش قیمت خشکبار وارداتی به حداقل برسد.

مردم گرانفروشی ها را گزارش دهند

عرب مدیر بازرسی و نظارت اصناف فارس نیز پیش از این به شیرازه گفته بود مردم در صورت مشاهده هر گونهه تخلف چه در فروشگاه و چه در سطح جامعه به شماره 124 سازمان صنعت و معدن و 32340000 ستاد خبری مجموعه بازرسی نظارت اصناف شکایت های خود را اعلام کنند.

نرخ انواع میوه و تره بار در بازار شیراز

همچنین اتحادیه میوه و تره بار، نرخ انواع میوه و تره بار در شیراز را از تاریخ 29 آذر ماه تا 5 دی ماه اعلام کرد.

ثبات نرخ میوه و شیرینی در شب یلدا/ افزایش قیمت خشکبار وارداتی/قیمت میوه در بازار شیراز+ جدولثبات نرخ میوه و شیرینی در شب یلدا/ افزایش قیمت خشکبار وارداتی/قیمت میوه در بازار شیراز+ جدول
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار