با توجه به ادامه یافتن خشکسالی در این استان، هم اینک در پایین دست سد درودزن آبی وجود ندارد که بخواهد برای کشاورزی رها شود. شاخص خشکسالی دشت فارس در میان دشت‌های ممنوعه بعد از خراسان جنوبی در مقام دوم قرار دارد.
کد خبر: ۳۵۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 30 December 2016
وضعیت کلی آب در استان فارس بسیار وحشتناک و بحرانی است.وقتی می گوییم وضعیت کلی یعنی دیگر هیچ آبی برای دیار پارس نمانده است.
 
نه سدها؛نه دریاچه ها؛نه رودخانه ها؛نه چاه ها و نه آب های خیلی زیرزمینی؛هیچکدام آب ندارند و واقعا آب ندارند.
 
به گزارش تابناک فارس:رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با توجه به ادامه یافتن خشکسالی در این استان، هم اینک در پایین دست سد درودزن آبی وجود ندارد که بخواهد برای کشاورزی رها شود.
 
محمد مهدی قاسمی در شورای گفتمان راهبردی کشاورزی استان افزود: با توجه به کمبود منابع آبی از تخصیص آب جدید و توسعه جدید جلوگیری می کنیم.
 
تالاب‌های بختگان و پریشان در استان فارس که به خاطر تنوع زیستی بی‌نظیر خود، روزگاری از زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی محسوب می‌شدند و در تلطیف هوای منطقه نقشی اثر‌گذار داشتند براثر خشکسالی و جلوگیری از ورود حقابه زیست‌محیطی، مدت‌هاست با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
وضعيت اين تالاب‌ها وساير تالاب‌هاي استان فارس آن اندازه بحراني است كه برخي كارشناسان معتقدند تداوم وضع موجود به بروز كانون‌هاي بزرگ ريزگرد در استان منجر مي‌شود. در تازه‌ترين هشدارها  استاد مهندسي عمران و محيط‌زيست دانشگاه شيراز تأخير در بارندگي‌هاي امسال را براي محيط‌ زيست و تالاب‌هاي خشكيده فارس نگران‌كننده دانست و گفت: بارش‌هاي كم در سال‌جاري روزگار سياه و تاريك تالاب‌هاي خشكيده فارس را سياه‌تر و تاريك‌تر مي‌كند.
 
آمارها نشان می‌دهد که اگر در گذشته با حفر چاه در عمق 200 متری به آب می‌رسیدند اما اکنون در دشت‌های ممنوعه در عمق 510 متر هم آبی برای شرب یا حتی کشاورزی یافت نمی‌شود. در این خصوص شاخص خشکسالی دشت فارس در میان دشت‌های ممنوعه بعد از خراسان جنوبی در مقام دوم قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار