رانش زمین در روستای دیندارلوی شهرستان فسا مردم این منطقه را به وحشت انداخته و شکاف‌های ایجاد شده به بافت مسکونی رسیده است.
کد خبر: ۴۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۴ 28 May 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم:چندسالی است که رانش زمین و ایجاد شکافت زمین در روستای دیندارلوی شهرستان فسا از توابع استان فارس مطرح است.

براساس این حادثه که به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین علت آن نیز برداشت بی‌رویه آب و کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی است شکاف‌های زمین و ایجاد حفره‌ها در آن روز به روز در حال گسترش است و در دوسال گذشته نیز افزایش یافته است.

این حفره‌ها از طرف کوه‌های اطراف شروع و به سمت روستا در حال حرکت است و به نزدیکی منازل مسکونی رسیده و موجب ترس و وحشت مردم شده و در بخشی از مناطق روستا نیز توسط بنیادمسکن ساخت و ساز ممنوع شده است.

ایجاد حفره‌ها و نشست‌ها در برخی نقاط زمین باعث شده کشاورزان از کشت محصولات خودداری کنند،همچنین ایجاد شکاف‌ها در برخی از بافت‌های مسکونی باعث ممنوع شدن ساخت و ساز در منطقه و عدم انجام طرح‌ها و برنامه‌ عمرانی شده است.

به اعتقاد کارشناسان رانش زمین پدیده‌ای معمولی است و بیشتر در بخش‌های کوهستانی استان فارس از جمله سد درودزن و شهرستان سپیدان اتقاق می‌افتد و علت آن نیز رطوبت زیاد، جذب آب زیاد و دفع کم است که با فشار روی رانش اتفاق می‌افتد.

خبرگزاری تسنیم با توجه به اهمیت موضوع به آخرین وضعیت این پدیده در روستای دیندالوی شهرستان فسا پرداخته است.

در این زمینه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با توجه به اظهارنطر کارشناسان سازمان آب پدیده شکاف‌های ایجاد شده زمین در روستای دیندارلو بیشتر براثر برداشت بی‌رویه آب اتفاق افتاده است.

محمد سمیع‌پور با اشاره به بازدید کارشناسان مختلف زمین‌شناسی از منطقه و بازدید آخر مدیربحران استانداری فارس از منطقه تصریح کرد: در حال حاضر بخش زمین‌شناسی دانشگاه شیراز تحقیقات لازم در این زمینه را با اعتباری بالغ بر 100 میلیون تومان آغاز کرده است.

وی افزود: پس از تحقیقات مختلف پژوهشگران دانشگاه شیراز و اعلام نتیجه، علت اصلی ایجاد شکافت در روستای دیندارلو مشخص می‌شود.

معاون استاندارفارس به موضوع جابجایی این روستا اشاره کرد و گفت: قبل از هر تصمیم در جابجایی روستا باید منتظر نتایج علمی تحقیقات دانشگاه شیراز بود تا پس از آن تصمیم قطعی توسط مسئولان گرفته شود.

فرماندار فسا خاطرنشان کرد: اظهار نظر بخش زمین‌شناسی دانشگاه شیراز است که مشخص می‌کند روستای دیندارلو قابلیت سکونت داشته و یا دیگر نباید ساخت و ساز در آن انجام شود.

وی به موضوع ایجاد شکاف‌های زمین در روستای دیندارلو اشاره کرد و گفت: در دوسال گذشته این موضوع بیشتر نمود پیدا کرده و شکاف‌های ایجاد شده از 10 تا 15 سانتی‌متری تا عمق دو متری پیش رفته است به‌طوری که زمین کامل شکاف برداشته شده است.

وی بیان کرد: در برخی نقاط نیز شکاف‌ها به منازل رسیده و به بافت مسکونی نزدیک است و امید است با انجام امورعلمی وضعیت این روستا و اهالی ساکن در آن تعیین تکلیف شوند.

هیچ‌گونه ساخت و ساز در روستا انجام نمی‌شود

بخشدار ششده وقره بلاغ نیز با اشاره به آخرین وضعیت روستای دیندارلو اظهار داشت: در حال حاضر مردم روستا از وضعیت موجود هراس داشته و هیچ‌گونه ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی نیز در منطقه انجام نمی‌شود.

محمدحسن زنگنه افزود: بیش از 400 خانوار شامل یکهزار و 800 نفرجمعیت در روستای دیندارلو سکونت دارند و رسیدگی به موضوع ایجاد شکاف در زمین و تسریع در تعیین تکلیف آن ضرورت دارد.

وی بیان کرد: موضوع ایجاد شکاف زمین در روستای دیندارلو از پنج سال گذشته بوده اما در دوسال گذشته بیشتر شده و با تلاش نماینده مجلس، فرماندار و سایر مسئولان موضوع در دست بررسی و اقدام است.

براساس این گزارش، مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود: بنیاد مسکن ساخت و ساز در برخی از مناطق این روستا را ممنوع کرده و طرح جابجایی این روستا را در دست اقدام دارد.

به گفته سیدعلی نقی لقمانی هنوز منشاء و علت فرونشست این روستا معلوم نیست و برخی گمانه زنی‌ها بروز خشکسالی‌های ممتد را در این رابطه موثر دانسته‌اند اما هنوز این موضوع به اثبات نرسیده است.

لقمانی خاطرنشان کرد: جابجایی روستاها موضوع ساده‌ای نیست، دلبستگی برخی روستاییان و وجود یادمان‌ها و مفاخر موضوعاتی است که مردم را به‌راحتی از روستا جدا نمی‌کند اما بیش از50 خانه دراین روستا در معرض آسیب و فرونشست قرار دارد که باید سریع‌تر موضوع رسیدگی شود.

براساس این گزارش، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد تسریع در انجام تحقیق‌ها و آزمایش‌های لازم برای بیرون آوردن مردم روستای دیندارلو از بلاتکلیفی است. مردم این روستا چند سال است که استرس وجودشان گرفته که مبادا در منزل آنان نیز شکاف‌هایی ایجاد شود و جان خانواده را به خطر اندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار