موج جدید تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز در ضلع شرقی حرم شاهچراغ (ع) آغاز شده و تا کنون سه خانه تاریخی که جزو بناهای واجد ارزش بافت تاریخی شیراز بودند، تخریب شده‌اند.
کد خبر: ۴۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲ 07 June 2015

تابناک فارس به نقل از ایسنا: این تخریب‌ها توسط مالکان خانه‌های تاریخی انجام می‌شود. بناهای تخریب‌شده در ضلع شمال غربی خانه تاریخی پورنواب قرار دارند که سال گذشته نابود شد.

اواسط سال گذشته، تعدادی لودر و بیل مکانیکی با شبیخون زدن به محله اسکندریه در قلب بافت دوره‌ی ایلخانی شهر شیراز، چند خانه تاریخی از جمله پورنواب و حلی‌ساز را تخریب کردند. با تخریب‌های سال گذشته تعداد خانه‌های از بین رفته در بافت تاریخی اسکندریه به عدد هفت رسید.

آن زمان، مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - با نوشتن پنج نامه جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استانداری و تولیت آستان حرم شاهچراغ (ع) توقف روند تخریب بافت تاریخی شیراز را درخواست کرد؛ اما پس از گذشت حدود 9 ماه، بار دیگر موتور لودرها برای تخریب‌ دیگر خانه‌های قرارگرفته در این بافت روشن شده است.

البته پس از تخریب شدن پنج خانه تاریخی در ضلع شرقی شاهچراغ که گفته می‌شود با هدف اجرایطرح توسعه حرم انجام شده است، وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای که با تولیت آستان شاهچراغ داشت، تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد تا براساس آن، طرحی برای توسعه شاهچراغ آماده و پس از تصویب شدن توسط سازمان میراث فرهنگی، اجرایی شود. این در حالی است که گفته می‌شود هنوز طرح یادشده به سازمان میراث فرهنگی تحویل داده نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار