کد خبر: ۴۵۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 11 July 2017
به‌طورکلی آب به دودسته سطحی و زیرزمینی تقسیم می‌شود که آب‌های زیرزمینی درواقع به‌عنوان پس‌انداز آب به‌شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش بارندگی، حفر تعداد زیاد چاه‌های عمیق و برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی در دشت‌ها و عدم توجه به مقوله آبخوان‌داری و انجام تغذیه مصنوعی، کم‌آبی به یک بحران جدی تبدیل شده است.

به همین دلیل توجه بیشتر به آب‌های زیرزمینی امری اجتناب‌ناپذیر است و بررسی وضعیت کمی و کیفی سفره‌های آب زیرزمینی نیز در همین راستا اهمیت دارد. منابع آب زیرزمینی در ایران از دهه ٤٠ به شکل قنات که اختراع ایرانیان بود، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

http://choram.ir

البته چشمه‌ها نیز از دسته آب‌های زیرزمینی به‌شمار می‌رود که به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد برمی‌گردد.از آغاز اصلاحات ارضی، حفر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق در روستاها رواج پیدا کرد و چون این منابع آب زیرزمینی ظرف مدت یک‌ماه به آب می‌رسید، نسبت به ساخت قنات‌ها که زمان زیادی نیاز داشت تا به آب برسد، به‌صرفه‌تر بود.

چرام که روزگاری به داشتن آبهای جاری در سطح استان مشهور بود، امروز بحران بی آبی و برداشت های به شکل چاه های عمیق و نیمه عمیق ،آبهای جاری را با بحران جدی و خشکی بستر رودها مواجه کرده است.

دهه هفتاد وصدور بی در وپیکر مجوز برای چاه های فراوان مسئولیت مسئولان وقت را درپاسخگویی دوچندان می کند و امروز به نظر می‌رسد که استفاده بی رویه از منابع آب اشتغال را هم دچار بحران کرده است.

وجود شالیزارهای که قبلاً به وسیله آب موجود در بستر همین رودها آبیاری می شدند و زیر کشت می رفتند واکنون به زمین های خشک و لم یزرع تبدیل شده اند.این زمین ها تعداد زیادی کشاورز را به خود مشغول می‌کرد و منبع درآمد زندگی آنان بود وچرام راقطب کشاورزی استان کرده بود اما اکنون عملاً کار فقط برای صاحبان چاه هایی است که صاحبان آنها معمولاً استفاده های کاملاً شخصی برای درامد زایی بیشتر دارند.

http://choram.ir

بیشتر کسانی که روستاها را به خاطر کشاورزی و درآمد حاصل از آن انتخاب کرده بودند گرفتار ماندن یا رفتن اند کشاورزانی که روزگاری روزی خود را از دل زمین ها دریافت می کردند و خدا را به خاطرانچه بهذآنها عطا کرده بود، سپاسگزار بودند.

امروز با وجود ممانعت قانونی در عدم استفاده از از آب های زیرزمینی متاسفانه نه تنها رعایت نمی‌کنند که خیلی‌ها به کاشت برنج مبادرت کرده محصولی طبعااً آب زیاد مصرف می‌کند.

http://choram.ir

لازم است که ارگان های دولتی در اجرای قانون و دفاع از حقوق مردم و بی آبی ها دقت نظر بیشتری کنندو به نوشتن بخشنامه و ابلاغ آنها بسنده نکند.

بدون شک بحران آب و مشکلات ناشی از آن مشکل جدی مردم ومسئولان خواهد بود حتی اکنون هم اگر شروع کنیم دیرشده است./پایگاه خبری چرام

منتظر دستگاه‌های مسئول هستیم چگونه پاسخ خواهند داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار