استاندار فارس،رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس،معاون زراعت سازمان جهاد کشاوزی و نماینده ولی فقیه در استان فارس در آئین تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی استان فارس درباره ابعاد و گستره بحران خشکسالی و وضعیت بحرانی کشاورزی استان گفتند.
کد خبر: ۴۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰ 17 June 2015
تابناک فارس:
زمین های کشاورزی باید تجمیع شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه اجرای نظام خرده مالکی یکی از مشکلات مهم کشاورزی استان فارس است، اظهار داشت: راهکار حل این مشکل تجمیع اراضی است.

وی با بیان اینکه امروز با چالش جدی بحران آب رو‌به‌رو هستیم که عبور از آن یک رویکرد جهادی را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: ایجاد کشت گلخانه‌ای تنها راه برون رفت از چالش بحران آب است که علاوه بر صرفه‌جویی 60 تا 70 برابری در مصرف آب، تولید را هم افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بر لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی و گیاهان کم آب بر در استان تاکید کرد.

فارس و ایران دیگر جای زراعت برنج نیست/وعده انتقال آب خلیج فارس و خزر را ندهید

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت:امروزه در امر کشاورزی زمان آن فرار رسیده که تفکراتمان را در امر تولید و مصرف در زمینه های کشاورزی تغییر دهیم زیرا کارشناسان معتقدند کاشت برنج و دیگر محصولات آب بر نه تنها در استان فارس مقرون به صرفه نخواهد بود بلکه در دیگر استان های کشور نیز نباید کشت شود.

وی با بیان اینکه باید نگرش هایمان را نسبت به منابع آبی تغییر دهیم چون منابع سفره های آبی خالی شده افزود: امروز در ایران در سه نقطه از کشورمان آب وجود دارد که مهمترین آن در نقطه مرزی بلوچستان است که در سال گذشته زنگ خطر برداشت های بی رویه آن به صدا در آمده است.

کشاورز ادامه داد: برخی از افراد معتقدند که باید آب های دریای خزر و خلیج فارس را برای موضوع کشاورزی انتقال و اختصاص دهیم و این در حالی است که شیرین کردن آب شور در شرایط فعلی به مراتب گران خواهد بود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خطاب به مسئولان، گفت: باید جدی رفتار کنیم و هیچ مسئولی نباید قول انتقال آب را بدهد بلکه باید با برخورداری از منابع آبی کشاورزان را به کاشت محصولات کم آب بر تشویق کنیم.

وی باتاکید براینکه در برخی از محافل شنیده می شود که مسئول برداشت آب های غیر مجاز و خشک شدن سفره های زیر زمینی را کشاورزان متهم می کنند تصریح کرد: این نظریه کاملا اشتباه است زیرا تا مجوزی برای برداشت آب صادر نشود هیچ کشاورزی حق برداشت آب ندارد و این در حالی است که بسیاری از سد ها احداث شده، آبی وجود ندارد که پر شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همه کشاورزان فعال در کشور را نمونه اعلام کرد و گفت: در دنیای امروز کشاورزی در فضایی انجام می شود که ۲۵۰ تا۳۰۰ میلی متر بارندگی در آن منطقه رخ می دهد و این در حالی است که در سایر استانهای کشور مقدار بارندگی سال زراعی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلی متر بود.

20 سال خشکسالی پیش رو داریم/اگر وضع اینگونه ادامه داشته باشد در آب شرب هم دچار مشکل می شویم

سید محمد احمدی،استاندار فارس در آیین تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی استان فارس گفت: در حال حاضر موجودی آّب سدهای سیوند، رودبال، تنگاب فیروزآباد و چشمه عاشق نی‌ریز که امسال به بهره‌برداری می‌رسند، صفر است.

وی با بیان اینکه عمده اشتغال در استان فارس در بخش کشاورزی ایجاد شده است، افزود: تا سال گذشته رتبه نخست تولید گندم کشور در فارس محقق شده است اما به دلیل عدم بهره‌گیری از روش‌های درست در مصرف منابع آب و خشکسالی‌، امسال توفیقی کسب نشد. اگر سیکل خشکسالی 30 سال باشد، در حال حاضر 10 سال آن پشت سر گذاشته‌ایم. اگر روش استفاده از منابع آبی بدین شکل ادامه یابد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد مهاجرت اکثر روستاهای استان به شهرها خواهیم بود.

احمدی تأکید کرد: مصرف بهینه آب، تغییر الگوی کشت، تغییر الگوی آب مصرفی و کشت گلخانه‌ای تنها راه مقابله با خشکسالی است.

وی با تصریح بر اینکه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی فارس همچنان ادامه دارد، گفت: در صورت کمبود بارش‌ها در سال زراعی امسال و آینده، در تامین آب سد درودزن دچار مشکل خواهیم شد و در نتیجه مشکلاتی در تأمین آب شرب مرودشت، شیراز و روستاهای اطراف خواهیم داشت.

برای رتبه برتر کشاورزی با زمین مبارزه کردیم

آیت‌الله اسدالله ایمانی امروز در آئین تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی استان فارس اظهار داشت: بهره‌گیری از تکنولوژی روز در مدیریت بخش کشاورزی استان فارس امری الزامی است و باید به گونه‌ای تلاش کرد که نه تنها به منابع طبیعی آسیب نرسد بلکه منابع زیرزمینی نیز به نسل آینده منتقل شود.

وی با بیان اینکه امروزبرخی از کشاورزان استان فارس برای کسب رتبه نخست کشوری در تولیدات گندم با زمین مبارزه می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی از تفکرات حاکم در استان به گونه‌ای است که برای اول شدن در تولیدات گندم و دیگر محصولات کشاورزی حاضر هستیم هزینه سنگینی را پرداخت کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر جامعه بشری به گونه‌ای با طبیعت رفتار کرده که برای سود بردن بیشتر نظام طبیعت را برهم زده و برای کسب امرا معاش با طبعیت به جنگ افتاده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
منو چهر یوسقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
سلام
متاسفانه عامل اصلی و درد هدر روی اب را تشخیص ولی درمان ان را یا فراموش و یا نخواسته و یا نتوانسته ایم بمورد اجرا بگذاریم . چه شد جلوگیری از کشت برنج و بکار گیری مجدد چاههای غیر مجاز . از گفتار تا عمل فاصله افتاده است . سپاس
بابك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
با سلام
خيلي دلم مي خواهد اين آقايان كه پشت تريبون فقط شعار ميدهند يكبار با هزينه ما كشاورزان بيايند و آنچه در توان دارند و ادعا دارند انجام دهند ،واقعا ما كه از شعار ها و ناتواني مديران خسته شده ايم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
سلام
بعد از سالها مسئولان فارس به این نتیجه رسیده اند که اشتباهات گذشته همچون اول شدن در کشت گندم و ارسال ان به سایر استانها باعث از بین بردن ابهای فارس و ایجاد بحران گردیده است ایا همین مسئولین الان متوجه هستند که چند شرکت اب معدنی در این استان و بخصوص سپیدان مشغول کار و بسته بندی ابهای این استان و صدور ان به بهای ناچیزی به سایر استانها هستند و در حالی که اب در مناطق همین شهرها نوبت بندی بوده و با مشکل مواجهه است ایا شرکتهای اب معدنی که بدون هیچ قانونی مجوز گرفته اند کاری غیر از افزایش بحران اب برای استان انجام می دهند یا اینکه فقط کشت برنج و گندم و محصولات کشاورزی بحران ایجاد می کند افسوس که فقط این مسائل در حد شعار است وگرنه وضعیت اب اینچنین به بحران نمی خورد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار