سومین نشست استانی کتاب‌خوان در فارس با موضوع پزشکان با حضور مسئولان ارشد استان و شهرستان فسا و جمعی از متخصصان و پزشکان این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 06 September 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:روح‌الله منوچهری در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از حضور و همراهی مسئولان شهرستان فسا در امور کتابخانه‌های عمومی، برگزاری نشست کتاب‌خوان پزشکان در روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی و در ایام مبارک دهه ولایت را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: نشست‌های کتاب‌خوان، نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده است که در دو سال گذشته به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس به برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در سطوح مدرسه‌ای، کتابخانه‌ای و تخصصی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال سه نشست کتاب‌خوان تخصصی در استان برگزار شده است که دو نشست کتاب‌خوان «شعر» و «رسانه» در شیراز و نشست کتاب‌خوان پزشکان نیز به میزبانی فسا برپا شده است.

او همچنین از برگزاری دو نشست تخصصی کتاب‌خوان تا پایان سال در استان خبر داد و گفت: در مهرماه و همزمان روز عصای سفید، نشست کتاب‌خوان تخصصی عصای سفید و در بهمن ‌ماه نیز نشست کتاب‌خوان «نیروی هوایی» برگزار خواهد شد.

محمد حسین فیروزی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا نیز در این نشست با اشاره به همکاری مطلوب دانشگاه علوم پزشکی فسا با مجموعه کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، بیان کرد: برگزاری نشست کتاب‌خوان تخصصی پزشکان یکی از سه‌گانه‌ فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی است که در این شهرستان به کمک دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده است؛ به طوریکه پیش از این در سال 1394 اولین نشست کتاب‌خوان شهرستان فسا با همکاری این مجموعه برگزار شد و در سال 95 نیز اداره کتابخانه های عمومی شهرستان با کمک دانشگاه علوم پزشکی آیین رونمایی از کتاب‌های آیت‌الله دکتر احمد بهشتی را برگزار کرد.

فیروزی با تصریح اینکه در شهرستان فسا اقدامات مطلوبی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب‌خوان انجام شده است، افزود: با وجود تلاش‌های بسیار اما هنوز تا سند چشم‌انداز 1404 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فاصله بسیاری وجود دارد و یکی از راه‌هایی که می‌تواند این فاصله را کاهش دهد، برگزاری چنین نشست‌هایی است.

او در ادامه ضمن اینکه خواندن مجموعه اشعار «شعر بیقراری» سروده شهید علیرضا فیروزی را پیشنهاد کرد، گفت: شهید علیرضا فیروزی از شهیدان برجسته کشور و شهید شاخص هنرمندان فارس در سال 96 است، اما متأسفانه هنوز اقدامی در شأن این شهید صورت نگرفته است.

نشست کتاب‌خوان استانی پزشکان در ادامه با معرفی چهار کتاب برتر پی گرفته شد.

تقابل سنت و مدرنیته در تاریخ فارس

دکتر فرجام اقبال، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی فسا نخستین کتاب‌خوان این نشست بود که کتاب «سووشون» نوشته سیمین دانشور را معرفی کرد. اقبال با اشاره به اینکه اهمیت این کتاب بیش از هر چیز این است که بنیان‌گذار موج نویسندگی نوین زنان در ادبیات معاصر بود، گفت: این کتاب مصادیق مشکلات سیاسی و اجتماعی منطقه فارس در خلال جنگ جهانی اول را به زیبایی به تصویر کشیده است؛ علاوه بر آن تقابل سنت و مدرنیته را می‌توان در این کتاب دید به همین دلیل است که می‌توان گفت نویسنده در زمان خود، پیشرو بوده است.

او با تصریح اینکه به تصویر کشیدن زندگی شهری و جامعه مدرن پس از عصر پهلوی اول، توجه به فرهنگ وزندگی عشایر، پرداختن به مشکلات طبقه اشرافی و فساد آن‌ها و سمبولیک بودن از نکات مهم این اثر است، افزود: البته گاهی هم انتقادهایی به این کتاب وارد است ازجمله اینکه برخی از اتفاقات تاریخی در این کتاب فراموش‌شده است یا اینکه نزدیک بودن شخصیت‌های کتاب به شخصیت‌های واقعی مانع از شخصیت‌پردازی ادبی در داستان شده است.

خواندن کتاب «سرّی از اسرار آل محمد» از نان شب واجب‌تر است

سلیمان کرمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه فسا در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و به‌عنوان دومین کتاب‌خوان ‌ویژه این نشست، کتاب «سری از اسرار آل محمد» نوشته سلیم بن قیس هلالی را معرفی کرد. این مسئول ارشد در شهرستان فسا دلیل معرفی این کتاب را پرسش‌گر بودن این کتاب دانست و گفت: این کتاب الفبای مذهب شیعه است. مؤلف این اثر از خواص اصحاب حضرت علی (ع) بوده است و فضائل اهل‌بیت (ع) را به نقل از شاهدان عینی روایت می‌کند. به گفته او این کتاب سندی است بر مظلومیت خاندان اهل‌بیت و روایاتی را مطرح می‌کند که کمتر گفته‌شده است.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا در ادامه به وضعیت کتاب‌خوانی و کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان پرداخت و ضمن گلایه از مسئولان این شهرستان، اظهار کرد: باوجود اقدامات و تلاش‌های فرهنگی بسیار در حوزه کتابخانه‌ها، شاخص‌های کتاب‌خوانی در شهرستان از میانگین استانی پایین‌تر است و این معضلی است که برای حل آن به همت مردم، دولتیان و خیریان نیاز هست

کرمی با اشاره به اینکه باید از تمامی امکانات برای توسعه فرهنگی و کتاب‌خوانی در این شهرستان بهره برد، افزود: امید است که با همکاری تمامی اقشار و صنوف، همت خیران و پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی توسط شهرداران شاهد ارتقای وضعیت کتابخانه‌های عمومی و شاخص‌های کتاب‌خوانی در شهرستان باشیم.

با «جاسوسی برای تمامی فصول» آشنا شوید

دکتر میثم اقبال پزشک عمومی در ادامه با معرفی کتاب «زندگی من در سیا» نوشته دوان.آر کلاریج، نشست را پی گرفت. اقبال با تصریح اینکه این کتاب زندگی‌نامه شخصی است که 33 سال با عضویت در سازمان جاسوسی سیا آمریکا برای این سازمان جاسوسی کرده است، گفت: دلیل انتخاب این کتاب این است که بسیاری از رازها و شیوه‌های جاسوسی این سازمان را فاش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خواندن این کتاب به دوستانی توصیه می‌شود که پیش‌ازاین هم اهل مطالعه بودند، افزود: در این کتاب به‌خوبی بیان‌شده است که سازمان سیا برای رسیدن به منافع خود، اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارد و درصدد ساختن آرمان‌شهری جهانی است.

دلقکی که نگاه شمارا به دنیا تغییر می‌کند

کتاب «عقائد یک دلقک» اثر هاینریش بل آخرین کتاب این کتاب‌خوان بود که به دست دکتر مسیح صدیق متخصص طب سنتی به اشتراک گذاشته شد. دکتر صدیق در معرفی این کتاب گفت: شخصیت اصلی این کتاب که شغل دلقکی را انتخاب کرده است به مخاطب خود یاد می‌دهد که چگونه به دنیا نگاه کند. این کتاب در حقیقت حدیث نفس نویسنده با خودش است و مخاطب را با جور دیگر دیدن و قضاوت نکردن روبه‌رو می‌کند.

این متخصص طب سنتی در ادامه بابیان اینکه هر کتاب دو چشم به چشم‌های انسان اضافه می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم کتاب‌خوان زیاد شود باید ظرفیت و بسترهای آن را ایجاد کنیم.

گفتنی است در پایان این نشست ضمن قدردانی از مسئولان معرفی کننده کتاب، از خانواده دو شهید گران‌قدر عزیز الله حیدری و علیرضا فیروزی قدردانی شد؛ افزون بر این در پایان این نشست همچنین مراسم تقدیر از دانش‌آموزان ممتاز کارمندان اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا نیز برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار