گردشگری در دنیای امروز به یكی از درآمدزاترین صنایع در جهان تبدیل شده است كه فارس با داشتن نقاط و جاذبه های فراوان گردشگری در شهرستان های مختلف می تواند به رونق اقتصادی دست پیدا كند.
کد خبر: ۵۱۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵ 21 October 2017
تابناک فارس به نقل از همشهری:گردشگری در دنیای امروز به یكی از درآمدزاترین صنایع در جهان تبدیل شده است كه فارس با داشتن نقاط و جاذبه های فراوان گردشگری در شهرستان های مختلف می تواند به رونق اقتصادی دست پیدا كند. كازرون از شهرستان‌هایی است كه با داشتن جاذبه های تاریخی و روستاهای هدف گردشگری می‌تواند در فهرست اولویت‌های مقاصد سفر در سطح جهانی تبدیل شود.
مسئول میراث فرهنگی كازرون غار شاپور را یكی از غارهای تاریخی مهم ایران می داند و می گوید: این غار قبل از دوره ساسانی به عنوان مكانی برای برگزاری مراسم مذهبی و آیینی مورد استفاده قرار می گرفت.
«محمد رضا معینی» می افزاید: وجود این غار در 12 كیلومتری كازرون موقعیتی است كه نباید در رونق گردشگری استان از آن غافل شد و وجود مجسمه شاپور ساسانی كه با گذشت زمان هنوز هم در این غار پابرجا مانده است جاذبه ای بسیار مهم محسوب می‌شود.
وی بیان می كند: غار از چند بخش تشکیل شده است كه بخش اول آن هموار بوده، دو طرف دیوارهای آن برای حجاری صاف شده كه نیمه تمام مانده است و روی طاقچه های بزرگ آن اثری از نقش برجسته به چشم نمی خورد.

معبد آناهیتا؛ بنای معروف باستانی در بیشاپور
معینی معماری به كار رفته در بناهای تاریخی كازرون را کم‌نظیر می داند و می گوید: یكی از آثار تاریخی مهم كازرون معبد آناهیتای بیشاپور است كه معماری هخامنشی دارد و در آن سنگ های یك دست مكعبی استفاده کرده اند.
وی به اهمیت این معبد در بزرگداشت قداست آب در ایران باستان اشاره می كند و می افزاید: نماد تصویر آناهیتا که با عنوان الهه آب‌ها شناخته می‌شود یك گاو بوده و در اطراف این معبد به شكل قرینه نقش بسته است.
معینی معتقد است: این معبد جاذبه ای بی نظیر برای علاقه‌مندان به تاریخ باستان است كه باید در برگزاری تورهای گردشگری خارجی مورد استفاده بیشتری قرار بگیرد.
 وی ادامه می‌دهد: معبد آناهیتای بیشاپور از نظر معماری و كنترل جریان آب با معبد ناهید شهر استخر قابل مقایسه است.

3 روستای هدف گردشگری
این مقام مسئول وجود 3 روستای هدف گردشگری در كازرون را موقعیت مناسبی برای توسعه گردشگری روستایی در سطح جهانی می‌داند و می‌افزاید: انتخاب روستاهای دوسیران، دوان و دادین در رونق گردشگری این منطقه تاثیر گذار است.
وی اضافه می كند: این روستاها با برخورداری از ظرفیت هایی مانند جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ثبت‌شده و میزان مسافت تا قطب‌های جمعیتی می توانند در تمام روزهای سال از گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی كنند.
معینی تاكید می كند: روستای دوسیران كازرون دارای یك بافت سنتی، معماری خاص پلکانی و آرامستان‌های قدیمی با کتیبه‌ها و سنگ قبرهای ارزشمند است كه می تواند هر سلیقه ای را در زمینه گردشگری به خود جذب كند.
وی می افزاید: روستای دوان هم كه در 9 کیلومتری شمال کازرون قرار دارد با داشتن تاكستان های پلكانی و گویش محلی می تواند در رونق گردشگری روستایی موثر باشد.
معینی ادامه می دهد: از آنجا که قرار است ایران میزبان کنوانسیون جهانی گردشگری در سال 2017 باشد، اخیرا یك گروه از راهنمایان گردشگری از شهرهای مختلف کشور با تشکیل یک گروه دوچرخه سواری و برگزاری تور ایرانگردی وارد فارس شده و از جاذبه های تاریخی كازرون بازدید كرده اند.
وی به تاثیر این گروه 19 نفری در معرفی جاذبه های گردشگری تاكید می كند و می افزاید: این گروه در كنار بازدید از جاذبه های تاریخی كازرون به تهیه گزارش، عكس و فیلم هم پرداخته اند و آنها را به سازمان جهانی گردشگری ارسال خواهند کرد.
مسئول میراث فرهنگی كازرون به مراسم استقبالی كه از گروه دوچرخه سوار « از خزر تا خلیج فارس» در كازرون انجام شد، اشاره می كند و می گوید: در این مراسم كه 22 آبان ماه در میدان امام حسین(ع) كازرون برگزار شد، گروهی از فعالان اجتماعی و دوستداران محیط زیست و میراث فرهنگی و اعضای هیات‌های دوچرخه سواری و کوهنوردی به استقبال این گروه آمدند.
معینی ادامه می دهد: این گروه در یك برنامه بازدید 2 روزه از غار شاپور، شهر تاریخی بیشاپور، معبد آناهیتا و سایر جاذبه های تاریخی كازرون بازدید كردند.
وی با اشاره به این‌که تندیس شاپور ساسانی در جلوی غار موجب حیرت آنها شد می گوید: بازدید از روستای تاریخی و هدف گردشگری دوان و گذر از باغ های پلكانی آن مورد دیگری بود كه مورد توجه این گروه قرار گرفت و قرار شد به عنوان سفیر فرهنگی این اطلاعات را در داخل و خارج از كشور منعكس كنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار