نوذر امامی به‌عنوان مخالف این طرح پیشنهادی گفت: شورای پنجم رونق کسب‌وکار را به مردم وعده داد اما با این طرح مورد اعتراض قرار خواهیم گرفت، مگر درآمد کسبه چقدر افزایش پیداکرده است که 30 درصد بیشتر عوارض گرفته شود.
کد خبر: ۵۴۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 19 December 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز،لایحه پیشنهادی جوایز خوش‌حسابی عوارض نوسازی ساختمان، خودرو و صنفی در این جلسه مطرح و به تصویب رسید.

امید گشتاسبی بابیان اینکه این لایحه در جهت تشویق و ایجاد انگیزه برای پرداخت عوارض و افزایش درآمد حاصل از آن در حوزه‌های نامبرده است، گفت: مبلغ 370 میلیون تومان برای جوایز در نظر گرفته‌شده است.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری شیراز ادامه داد: در 3 سال گذشته نیز این مبلغ به‌عنوان جایزه پرداخت‌شده است که نحوه توزیع آن به‌صورت 2 جایزه ویژه 50 میلیون تومانی برای عوارض نوسازی، یک خودرو برای عوارض خودرو، یک خودرو برای عوارض صنفی و مابقی با مبالغ کمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در شیراز نزدیک به 500 هزار واحد مسکونی وجود دارد که تنها 120 هزار و احد آن در سال عوارض پرداخت می‌کنند، افزود: بین 400 تا 500 هزار خودرو در این شهر تردد می‌کنند درحالی‌که 80 تا 70 هزار ماشین و از 60 هزار واحد صنفی شیراز نیز تنها 4 تا 5 هزار واحد عوارض خود را می‌پردازند که این وضعیت ناامیدکننده است.

گشتاسبی خاطرنشان کرد: سال گذشته 35 میلیارد تومان عوارض جمع‌آوری شد که اگر بتوانیم میزان عوارض نوسازی، خودرو و صنفی را افزایش دهیم، این رقم به 120 تا 130 میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند که خود درآمدی پایدار برای شهرداری محسوب می‌شود.

به گفته وی متأسفانه ضمانت اجرایی برای گرفتن عوارض در این سه حوزه علی‌رغم قانون مصوب مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

افزایش 30 درصدی هزینه خدمات ساختمانی، هزینه خدمات تجاری خطی و غیرخطی، بالکن تجاری و انبار تجاری، هزینه خدمات اداری و دفتر کار پلاک‌های واقع در محدوده 1،2،3 ایستگاه‌های قطار شهری از موضوعات بحث‌برانگیز بود که موافق و مخالفانی داشت.

نوذر امامی به‌عنوان مخالف این طرح پیشنهادی گفت: شورای پنجم رونق کسب‌وکار را به مردم وعده داد اما با این طرح مورد اعتراض قرار خواهیم گرفت، مگر درآمد کسبه چقدر افزایش پیداکرده است که 30 درصد بیشتر عوارض گرفته شود.

نواب قائدی بابیان اینکه وقتی یک کار عمرانی می‌کنیم حقوق مردم را نادیده می‌گیریم اما نوبت به شهرداری که می‌رسد ادعای حق‌وحقوق می‌کنیم، ابراز داشت: کسبه پیرامون مترو دچار مشکل شدند و هیچ‌گونه درآمدی ندارند اما اداره دارایی مالیات خودش را می‌گیرد.

وی با اعلام مخالفت از این طرح تأکید کرد: باید کسبه آسیب‌دیده را دریابیم.

سیروس پاک‌فطرت با اشاره به اینکه اجرای طولانی قطار شهری باعث خسارت مغازه‌داران و شهروندان شده است که رکود رد بازار را نیز به دنبال داشته، گفت: بالکن تجاری با انبار تجاری و دفتر کار و... باهم تفاوت دارد اما برای همه 30 درصد افزایش در نظر گرفته‌شده که باید تناسب داشته باشد.

وی اعلام کرد: با این طرح موافقم اما در کمیسیون مربوطه تجدیدنظر شود.

مهدی حاجتی به‌عنوان موافق بیان کرد: مگر می‌شود پروژه‌ای انجام شود و هیچ‌کسی آسیبی نبیند، چرا آورده‌های مالی برای افرادی باشد که در پیرامون مترو هستند اما هزینه‌های گزاف ساخت مترو را فقط شهرداری بر عهده بگیرد.

سینا بنی زمانی نیز به‌عنوان موافق تأکید کرد: افزایش عوارض تنها برای کسانی است که بعداً در اطراف مترو ملک می‌خرند یا جابه‌جا می‌شوند و صاحبان املاک موجود عوارضی پرداخت نمی‌کنند؛ به شهروندانی که خسارت دیدند نیز جبران خسارت شود.

امید گشتاسبی متذکر شد: در قانون برنامه پنج‌ساله دولت این اجازه را به شهرداری داده است که از املاک با ارزش‌افزوده به دلیل نزدیکی به پروژه‌ها عوارض دریافت کند.

وی افزود: در سه سال گذشته هیچ‌گونه افزایش عوارض نداشتیم و با این طرح از سال آینده از املاک احداثی یا جابه‌جاشده در پیرامون مترو عوارض دریافت خواهد شد.

ابراهیم صبوری گفت: هرکسی که در شهر زندگی می‌کند باید خرج شهرداری را نیز پرداخت کند و شهرداری هم نباید به سمت شهر فروشی برود.

این طرح که از سوی شهرداری شیراز در صحن شورای شهر مطرح شد، به تصویب رسید.

تقسیط عوارض وبهای خدمات شهرداری و مساعدت مالی در پرداخت هزینه آسفالت محوطه یگان حفاظت نیز به تصویب رسید.

لایحه عوارض شغلی مصوب سال 94 نیز با یک تبصره اصلاح شد، طبق این لایحه عوارض افتتاح 5 برابر عوارض شغلی دریافت می‌شود که در صورت نقل‌مکان مجدد عوارض دریافت می‌شد اما با اصلاحیه انجام‌شده تنها مابه التفاوت آن اخذ می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار