خسروی:مسئولان امر در در رابطه با این موضوع فقط می‌گویند محل روستا باید جابه‌جا شود اما هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و همه چیز در حد حرف و اظهار خطر است اما چگونگی و زمان انتقال روستا را تعیین نمی‌کنند.
کد خبر: ۵۴۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹ 20 December 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم: در هشت سال گذشته پروژه‌های عمرانی روستای کوه سفید تعطیل شده و به دلیل گسل و رانش زمین هیچ پروژه‌ای در کوه سفید اجرا نمی‌شود. 

کوه سفید از روستاهایی است که در سیل سال گذشته خسارات بسیاری متحمل شد به طوری که بیش از 90 درصد خانه‌های گلی در این روستا در جریان سیل فروریخت و نشست کرد. همچنین بخش قابل توجهی از خانه‌های آجری نیز ترک خورده یا فرو ریخته است.

 از پنج سال قبل موضوع انتقال این روستا به محل مناسب مطرح شده و مسئولان برای انتقال قول مساعد داده‌اند اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است. فرماندار داراب یک ماه پیش عنوان کرده بود که زمین مناسب برای جابه‌جایی روستای کوه سفید انتخاب شده و منتظر تصویب موضوع در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان فارس هستیم.

عبدالرضا قاسمپور اذعان داشت که بر اثر برداشت‌های بی‌رویه آب و تداوم خشکسالی پدیده فرونشست زمین در این روستا کاملا مشهود است و دیوار و سقف خانه‌ها شکاف برداشته و حتی احتمال فروریختن برخی خانه‌های روستایی وجود دارد بنابراین از چهار سال پیش دستگاه‌های خدمات‌رسان ادامه خدمات توسعه روستایی در این روستا را متوقف کرده‌اند و جابه‌جایی روستا قطعی است.

 بنا بر گزارش بنیاد مسکن استان فارس، هم اکنون 60 روستا در این استان در معرض تهدید فرونشست زمین قرار دارد و یکی از روستاهایی که حدود هشت سال است در معرض فرونشست زمین قرار گرفته، روستای کوه سفید داراب است.  

دهیار کوه سفید در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در داراب می‌گوید: اجرای هر گونه برنامه عمرانی از هشت سال پیش در کوه سفید تعطیل شده و از مدت‌ها قبل مقرر شده زمینی در مجاورت روستای زین‌آباد برای اهالی کوه سفید در نظر بگیرند اما با وجود پیگیری انجام شده هنوز برای انتقال روستا به مکان جدید اقدام جدی انجام نشده است.

 علی دیانت با اشاره به اینکه اهالی روستا برای دوری از خطرات احتمالی راه چاره را در مهاجرت دیده‌اند، بیان می‌کند: پس از گذشت پنج سال از تصمیم‌گیری برای انتقال روستا، هنوز مراحل جابه‌جایی انجام نشده است و 135 خانوار اهل کوه سفید به دلیل مشکلات موجود به داراب مهاجرت کرده و در آنجا ساکن هستند.

 وی خاطرنشان می‌کند: در جریان سیل سال گذشته 130 خانه در روستای ما تخریب شد و با توجه به بسته بودن پروژه‌های عمرانی در کوه سفید، این رکود اهالی روستا را دچار زیان‌های بسیار کرده است.

دهیار کوه سفید با اشاره به شرایط ناهنجار این روستا در روند سیل و عدم بازسازی خانه‌های تخریب شده می‌گوید: علاوه بر خانه‌های گلی که در جریان سیل سال گذشته تخریب شده، در حال حاضر نیز فرو ریختن خانه‌های موجود، اهالی را تهدید می‌کند. 

امام جمعه جنت شهر با اشاره به نشست زمین و ریزش در روستای کوه سفید می‌گوید: کوه سفید چندین سال است که با این چالش بسیار سخت، سنگین و خطرناک مواجه شده و این وضعیت برای مردم روستا خطرساز است.

حجت‌الاسلام خسروی با بیان اینکه بارها در خطبه‌های نماز جمعه بر انتقال کوه سفید تاکید کرده‌ام، ادامه می‌دهد: الان حدود چهار سال است که استاندار و فرماندار به این محل مراجعه می‌کنند و برای انتقال و جابه‌جایی مکان روستا قول می‌دهند اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی  تصریح می‌کند: با توجه به اینکه در فصل سرما و زمان بارندگی قرار گرفته‌ایم باز هم خطرهای فراوانی از جمله نشست جدید، این روستا را تهدید می‌کند اما کسی پاسخگو نیست.

خسروی با اظهار تاسف از بلاتکلیفی مردم روستا اظهار داشت: چند سال است به دلیل شرایط و ناهنجاری موجود هیچ عملیات عمرانی در کوه سفید انجام نشده و مردم اصلا انگیزه‌‌ای برای ساخت و ساز ندارند.

وی تصریح می‌کند: مسئولان امر در در رابطه با این موضوع فقط می‌گویند محل روستا باید جابه‌جا شود اما هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و همه چیز در حد حرف و اظهار خطر است اما چگونگی و زمان انتقال روستا را تعیین نمی‌کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار