یکی از موسسان مرکز لارودرمانی در همدان از برگزاری نخستین همایش لارودرمانی (ماگوت تراپی) با مضمون زخم پای دیابتی در شهرستان تویسرکان خبر داد.
کد خبر: ۶۰۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ 08 May 2018
یکی از موسسان مرکز لارودرمانی در همدان از برگزاری نخستین همایش لارودرمانی (ماگوت تراپی) با مضمون زخم پای دیابتی در شهرستان تویسرکان خبر داد.

به گزارش فارس، آرش جعفری  از برگزاری نخستین همایش لارودرمانی (ماگوت تراپی) با مضمون زخم پای دیابتی در تویسرکان خبر داد و اظهار کرد: این برنامه به منظور آموزش دانشجویان و آشنایی آن‌ها با روش لارودرمانی در درمان زخم دیابتی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه دیابت یکی از بیماری‌های شایع و ناتوان‌کننده انسان است که می‌تواند مشکلات جدی را برای اندام‌های مختلف انسان ایجاد کند، گفت: یکی از این مشکلات ایجاد زخم‌های مزمن و مقاوم به درمانی است که معمولاً در کف پای بیماران ایجاد می‌شود.

این موسس مرکز لارودرمانی در همدان با بیان اینکه این عارضه پای دیابتی یا Diabetic foot نیز نامیده می‌شود، افزود: اختلال در سیستم اعصاب محیطی و کم شدن جریان خون در اندام‌های انتهایی از عمده‌ترین عوامل ایجاد زخم پای دیابتی به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: با تشکیل بافت نکروز شده در این بخش‌ها میزان انتقال آنتی‌بیوتیک به زخم‌های عفونی کاهش یافته که شرایط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند.

جعفری خاطرنشان کرد: تاکنون راه‌های متعددی برای درمان این زخم‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، اما متاسفانه به دلیل عدم کارایی روش‌های درمانی، بسیاری از موارد بیماری به قطع عضو منجر شده که اینجا لارودرمانی وارد عمل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی استفاده از لارو‌ها می‌تواند در هر روز ۱۰ تا ۱۵ گرم از سلول‌های مرده را از بین ببرد، گفت: لارو‌ها با قرار گرفتن در قسمت زخم و ترشح شیره گوارشی از بافت‌های مرده و آسیب‌دیده تغذیه می‌کنند و به تدریج باعث از بین رفتن بخش‌های نکروز شده و جایگزینی سلول‌های جدید می‌شوند.

این موسس مرکز لارودرمانی در همدان به مکانیسم عمل لارو‌ها اشاره کرد و افزود: در این موقعیت با ترشح آنتی‌بیوتیک Allantoin موجود در بزاق باعث از بین بردن باکتری‌های محیط و عفونت‌های تشکیل شده می‌شوند.

وی بیان کرد: اصولاً زخم‌هایی که به آنتی‌بیوتیک جواب نمی‌دهند یا به دلیل وجود نسوج عفونت کرده؛ آنتی‌بیوتیک به آن‌ها نمی‌رسد، گزینه‌های مناسبی برای ماگوت‌تراپی هستند.

جعفری ادامه داد: لارو‌ها همچنین آمونیاک تولید می‌کنند که خاصیت میکروب‌کشی بالایی دارد، همچنین Ph زخم را به حدود ۸ تا ۸.۵ می‌رساند که در این pH کلونیزه شدن باکتری‌ها دچار مشکل شده و بهبود زخم تسریع می‌شود.

وی با بیان اینکه در قسمت سر لارو‌ها خار‌های فراوانی وجود دارد که برخورد فیزیکی آن با میکروب‌ها سبب نابودی قسمت قابل توجهی از آن‌ها می‌شود، افزود: ترشح موادی شبیه به آینترلوکین‌ها توسط لارو‌ها باعث تسریع در فرایند بهبود زخم می‌شود.

این موسس مرکز لارودرمانی خاطرنشان کرد: حرکت لارو‌ها در سطح و عمق زخم سبب افزایش حرارت و خون رسانی و تولید کلاژن و در نتیجه افرایش سرعت روند ترمیم زخم می‌شود.

وی گفت: استفاده از لارودرمانی از ریسک کمتری نسبت به عمل جراحی برخوردار بوده و دارای دوره لقاح کمتر و هزینه مناسب‌تری است.

جعفری به کاربرد‌های بالینی این درمان اشاره کرد و افزود: استفاده از لارو مگس برای درمان زخم دیابتی، زخم بستر، سوختگی، مقابله با کفگیرک و انواع خاصی از تومور‌های خوش خیم و بدخیم، دمل‌ها و کورک‌ها در جایی که دیگر درمان‌ها جواب ندهد یا برای درمان مناسب نباشد، روشی بسیار ساده و نسبتا ارزان بوده و برخلاف آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ گونه عارضه‌ای به جا نخواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: استفاده از لارودرمانی برای زخم‌های بدخیم سینه، سوختگی‌ها، آبسه‌ها و التهاب نیمه حاد پستان موفقیت‌آمیز بوده است.

این موسس مرکز لارودرمانی با بیان اینکه لارودرمانی علاوه بر آمریکا در کشور‌های انگلستان و آلمان نیز بسیار رواج دارد، گفت: لارودرمانی در سال ۲۰۰۴ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FAD مورد تایید قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار