مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمضان برای روزه داران توصیه نمی‌شود.
کد خبر: ۶۱۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 02 June 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: روش تغذیه و منش زندگی از نکات بسیار با اهمیت است، شروع افطاری با نام خدا، مقدار کمی نمک و با آب گرم و خرما و عدم استفاده از مایعات سرد و همچنین عدم مصرف غذا‌های سنگینی مثل سرخ کردنی‌ها همواره مورد توصیه بوده است.

در عین حال، آهسته غذا خوردن و جویدن کافی غذا و لذت بردت از غذا و دست کشیدن از صرف غذا هنگامی که سیری به حداکثر نرسیده، همگی از توصیه‌های قابل توجه دین مبین و علم تغذیه هستند.

بدن ما به ویژه دستگاه گوارش، در زمان‌های نزدیک به افطار در حالت استراحت کامل است، بنابراین هنگام افطار بایستی از مواد غذایی استفاده شود که بطور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار وارد نشود.

از سوی دیگر بدن هنگام افطار نیاز فوری به مایعات و منابع غذایی انرژی زا دارد، این نیاز برای سلول‌های زنده مخصوصا مغز و سلول‌های عصبی بارزتر است.

رضیه شناور مسئول گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  با اشاره به اینکه روزه داران در ماه رمضان زولبیا و بامیه مصرف نکنند، افزود: مصرف غذا و خوراکی‌های چرب و شیرین در ماه مبارک رمضان توصیه نمی‌شود.

وی افزود: بهتر است روزه داران، روزه خود را با شیر یا آب ولرم، خرما و کشمش (یا چای کم رنگ و یک قاشق چای خوری شکر) و به تدریج استفاده از مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر یا سوپ که فشار چندانی به معده وارد نمی‌کند، باز کنند.

شناور ادامه داد: پرهیز از پرخوری و زیاده روی در مصرف غذا‌های پرچرب و شیرین، چون نان خامه ای، زولبیا بامیه، حلوا، شله زرد و ...، زیرا باعث سوزش سردل اضافه وزن و نیز عطش شدید می‌شوند که اغلب این تشنگی با نوشیدن مقدار زیاد نوشیدنی‌های سرد جبران می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف مقادیر زیاد شیرینی ها، شکر و شربت‌ها نشانه‌های گازدار می‌توانند سبب سوء هاضمه، مشکل اضافه وزن و ... شوند.

شناور بیان کرد: بین افطار و صرف شام (برای کسانی که شام می‌خورند) یک فاصله زمانی حدود یک ساعت در نظر گرفته شود تا بدن بتواند خود را آماده قبول غذا‌های پرحجم‌تر کند، بخشی از شام قبل از ماه رمضان (بسته به انرژی مورد نیاز) به عنوان شام ماه رمضان استفاده شود.

وی اظهار داشت: آبگوشت، انواع خورشت، شیر برنج، استانبولی، لوبیا پلو، سبزی پلو، چلو گوشت، خوراک جوجه و انواع سوپ که با استفاده از مواد تازه و مغذی تهیه شده باشند را می‌توان بعنوان شام میل کرد.

شناور یادآور شد: برای کسان که اضافه وزن دارند مناسب است به تدریج به افطار اکتفاء و عادت کنند تا پس از ماه رمضان به وزن مطلوب برسند.

مسئول گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا و طولانی بودن روز‌ها بهتر است روزه داران برای کاهش تشنگی در طول روز در فاصله افطار تا سحر از میوه، سبزیجات، آلو و انجیر استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار