یک عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است اهمیت نظر نمایندگان در انتخاب استانداران از قول‌های وزیر کشور بوده و این وزارتخانه به دلایل گوناگون لیست گزینه‌های معرفی شده نمایندگان مجلس را برای انتخاب استاندار فارس کنار گذاشته است.
کد خبر: ۶۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴ 14 July 2015
ضرغام صادقی نماینده مردم شیراز نسبت به معرفی گزینه "محمدعلی افشانی" از سوی وزارت کشور به هیئت دولت که مورد صلاحیت مجمع نمایندگان فارس در مجلس نبود، واکنش نشان داد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به عنوان سال "همدلی و همزبانی دولت و ملت" افزود: نمایندگان مجلس همواره قائل به استقلال قوا بوده‌اند و خوب می‌دانند که قوا در کارهای اساسی استقلالشان متفاوت از هم تعریف شده است اما بالاخره در موضوعات این چنینی چون انتخاب استانداران، رویه‌ای وجود داشته که پیرامون آن رایزنی‌هایی باید صورت گیرد.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح فرایند مربوط به انتخاب استانداران فارس طی سال‌های اخیر متذکر شد: در ۳۶ سال گذشته دراستان فارس ۲۰ استاندار عوض شده است و عمر فعالیت یک استاندار حتی از عمر یک دولت در راس کار هم کمتر بوده و حتی به نصف عمر یک دولت نرسیده است .

صادقی با اشاره به اینکه میانگین عمر فعالیت یک سرپرست و فرماندار در یکی دو سال اخیر در شهر شیراز تنها شش ماه بوده است، تاکید کرد: آمارهای ارائه شده می‌تواند مبنای حساسیت در تصمیم گیری مجمع نمایندگان فارس در فرآیند انتخاب استاندار فارس در این استان قلمداد شود.

اهمیت نظر نمایندگان در انتخاب استانداران از قول‌های وزیر کشور بود


وی با بیان اینکه بالاترین مقامات اجرایی دولت باید از فیلتر مجلس و با کسب رای اعتماد نمایندگان وارد عرصه اجرایی کشور شوند، تاکید کرد: طبق جلسات رای اعتماد به وزرا ،وزیر کشور قول‌هایی را پیرامون اهمیت نظر نمایندگان در انتخاب استاندارن به مجلس داد که حتی این اظهارت در حین و حتی پس از رای اعتماد شنیده می‌شد.
عضو مجمع نمایندگان استان فارس تصریح کرد: وزیر کشور در جلسات رای اعتماد مکررا اظهار داشت که در انتخاب استانداران نظر نمایندگان مجلس برای ما مهم است.

صادقی با بیان اینکه دو موضوع مهم، حساسیت در انتخاب استاندار فارس را همواره تشدید کرده است، اظهار داشت:با وجود اینکه نمایندگان مجلس اختیارات قانونی در مبحث انتخاب استانداران ندارند اما تعدد تغییرات مدیریتی در این استان و قول‌های مسئولین دولتی اعم از وزیر کشور در روز رای اعتماد و همچنین دیدگاه معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه با اهمیت نظر نمایندگان مجلس در انتخاب استانداران،از جمله مواردی بوده که به حساسیت‌های در این موضوع دامن زده است.

وی با بیان اینکه اظهارات و قول‌های مسئولین وزارت کشور در انتخاب استانداران باعث شد تا نمایندگانی که در تعطیلات تابستانی به سر می بردند برای حفظ انسجام واحد در تصمیم گیری، لیستی را از منتخبین برای استانداری فارس تهیه کنند اظهار داشت: مجمع نمایندگان فارس در جریان تعطیلات تابستانی خود جلسه‌ای را با حضور نمایندگی ولی فقیه در استان و آیت‌الله دستغیب برای تهیه لیستی از متخبین برای استانداری فارس ترتیب دادند که طی آن جلسه، ۵ گزینه شناسایی و مشخص شد.

صادقی با اشاره به اینکه گزینه‌های معرفی شده به وزارت کشور برای استانداری فارس افرادی بودند که در بدنه دولت و در قالب معاون وزیر و یا استاندار دولتی مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: تمام گزینه‌هایی که مجمع نمایندگان فارس برای استانداری فارس به وزارت کشور معرفی کردند همگی از بدنه دولت بودند و در حال حاضر مشغول کار هستند و جزء معاونان درجه اول و دوم قلمداد می‌شوند که ما هم از دل همین افراد لیستی را به وزارت کشور معرفی کردیم و گفتیم وزارت کشور درباره این گزینه‌ها تصمیم‌گیری کند اما بعد متوجه شدیم که همه این گزینه‌ها با دلایل گوناگون کنار گذاشته شدند.

صادقی با بیان اینکه زمانی که مسئولین وزارت کشور اعتقاد به تعامل با نمایندگان مجلس در انتخاب استانداران دارند، نباید این تعامل آغشته به دخالتی شود، تاکید کرد: مسئولین وزارت کشور باید بدانند وقتی نمایندگان مجلس را دعوت به تعامل می‌کنند، هرگونه عدم تعامل و بی توجهی به منظور بی‌احترامی به فعالیت نمایندگان قلمداد خواهد شد و می‌تواند مجلس را متوسل به اهرم‌های خود کند.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان فارس حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد، تاکید کرد: مردم فارس همواره علت عقب‌ماندگی استان را از ما سوال می‌کنند و می‌خواهند بدانند چرا با توجه به شایسته گی‌های این استان توجهی به آن نمی‌شود.

در انتخاب گزینه‌های استانداری فارس سیاسی کاری نکردیم

وی با تاکید براین نکته که تصمیمات مجمع نمایندگان فارس در رابطه با انتخاب استاندار فارس سیاسی نبوده، تصریح کرد: تصمیمات مجمع نمایندگان فارس در رابطه با انتخاب استاندار فارس یه هیچ وجه سیاسی نبوده بلکه به نحوه سوابق قبلی انتخاب استانداران در این استان معطوف شده است.

صادقی با بیان اینکه همواره نمایندگان فارس به دنبال رفع عقب‌ماندگی های استان فارس هستند به طرح پیشنهادی خود در این رابطه اشاره کرد و گفت: بنده شب گذشته در یک مراسم افطاری در بین مسئولین پیشنهاد دادم که انجمن توسعه فارس با محوریت ایت الله ایمانی امام جمعه استان فارس و با مشارکت همه جناح‌های سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل جهت رفع عقب‌ماندگی‌های استان فارس تشکیل شود، بنابراین تصمیم مجمع نمایندگان فارس در رابطه با انتخاب استاندار فارس به هیچ وجه سیاسی نبوده و اقدامات در تهیه لیست کاندیداها با توجه به تعاملی که از سوی وزارت کشور از نمایندگان طلب شده، صورت گرفته است.

رد انگیزه‌های قومیتی و بومی در انتخاب گزینه‌های استانداری فارس

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه با تاکید بر این نکته که در موضوع انتخاب استاندار فارس به هیچ وجه انگیزه‌های قومیتی نقش نداشته است، تاکید کرد: برخی می‌کوشند تصمیمات مجمع نمایندگان فارس را به موضوعات قومیتی مرتبط کنند اما باید بدانند که مباحث ما در انتخاب استاندار فارس مباحث دیگری است و ربطی به قومیت‌ها ندارد چراکه برای ما توسعه استان مهم بوده است.

صادقی با بیان اینکه گزینه معرفی شده برای استانداری فارس باید شناخت خوبی از استان داشته باشد، بیان داشت: نباید عدم حساسیت‌های لازم مسئولین در انتخاب استاندار فارس باعث این شود که این استاندار مجددا در ما‌ه‌های آتی تغییر کند چرا که ما اعتقاد داریم در راس استانداری باید یک استاندار قوی و آشنا به استان فارس و مکشلات آن قرار بگیرد.

عضو هئیت رئیسه مجلس گفت: ثبات مدیریتی در استانداری فارس برای ما در اولویت قرار دارد و این حساسیت بدین منظور نیست که چون گزینه‌ای که از سوی وزارت کشور برای استانداری فارس انتخاب شده با آن مخالفیم؛ چراکه حساسیت‌ها نسبت به امور مردمی هموراه نگرانی‌هایی را برای ما ایجاد کرده است.

افاضات برخی درباره دخالت در امور اجرایی تعجب برانگیز است!

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به انتقادات برخی از نمایندگان به استعفای دسته جمعی نمایندگان استان فارس در پی نحوه انتخاب استاندار فارس تاکید کرد: بنده از افاضات برخی نمایندگانی که قائل به تفکیک قوا هستند و خودشان را مدافع تفکیک قوا می‌داند متعجبم ! چراکه کسانی که دخالت نمایندگان فارس را ناپسند ارزیابی می‌کنند خود نماینده دیگر استان‌ها بوده و در مسائل استان فارس دخالت می‌کنند که باید پاسخگوی این تناقض باشند.

صادقی ادامه داد: وقتی مسئولی مسئول دیگر را دعوت به عدم دخالت در امور اجرایی می‌کند نباید خود در کارهای اجرایی دیگر دخالت داشته باشد و از حیطه‌ای به حیطه دیگر سرک بکشد.

واکنش لاریجانی به استعفای دسته جمعی مجمع نمایندگان فارس/روند استعفا را فعلا متوقف کردیم

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به پذیرش و یا عدم پذیرش استعفای مجمع نمایندگان فارس در هئیت رئیسه مجلس بیان داشت : استعفا حق نمایندگان مجلس است و باید این استعفا پس از موافقت مجلس به رای گذاشته شود.

وی ادامه داد: تا به حال گام اول استعفای دسته جمعی نمایندگان فارس انجام شده و در رابطه با طرح این موضوع در هئیت رئیسه مجلس، آقای لاریجانی نظرشان این بوده که این بحث در همین مقطع متوقف شود و استعفا روند بعدی خود را طی نکند و ما هم فعلا به دلیل اینکه ریاست محترم مجلس وارد مباحثه و گفت‌وگو با مسئولین ارشد کشور شده‌اند و رایزنی‌هایی در این رابطه داشته‌اند، روند استعفا را متوقف کرده‌ایم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی قرار است صورت گیرد.

تمام نمایندگان فارس استیضاح وزیر کشور را امضا کرده‌اند


صادقی در پایان با اشاره به طرح استیضاح وزیر کشور در مجلس گفت: نمایندگان استان فارس تماما استیضاح وزیر کشور را امضا کرده‌اند و این استیضاح در روزهای آینده همچنان پیگیری خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
جای تاسف دارد که برخی نمایندگان با اصول قانونی آنقدر ناآشنایند که نمایندگی مجلس را موضوعی منطقه ای و حیطه بندی شده میدانند و اعتراض دارند که چرا نماینده استانی دیگر در امور ایشان دخالت کرده است ؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار