مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان اثر تاریخی ثبت‌شده جهانی ندارد، گفت: تپه هگمتانه، تپه نوشیجان، منظر تاریخی ارزانفود و غارعلیصدر از جمله آثاری هستند که در فهرست انتظار برای ثبت جهانی قرار دارند.
کد خبر: ۶۳۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 25 July 2018
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان اثر تاریخی ثبت‌شده جهانی ندارد، گفت: تپه هگمتانه، تپه نوشیجان، منظر تاریخی ارزانفود و غارعلیصدر از جمله آثاری هستند که در فهرست انتظار برای ثبت جهانی قرار دارند.
 
به گزارش ایسنا، علی مالمیر تصریح کرد: در کشور ما آثار زیادی قابلیت ثبت جهانی دارند و با توجه به اینکه در هر سال فقط یک اثر به ثبت یونسکو می‌رسد بنابراین زمان انتظار برای رخ دادن این رویداد بسیار طولانی می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آماده بودن منظر و شرایط فیزیکی یک اثر، از دیگر فاکتور‌های لازم برای ثبت جهانی این است که حداقل مداخلات در آن رخ داده باشد.

مالمیر تأکید کرد: آثاری که ما برای ثبت جهانی معرفی کرده‌ایم همگی قابلیت لازم به لحاظ ویژگی‌های خاص اثر برای کسب این عنوان را دارند.

وی درباره شرایط غارعلیصدر نیز گفت: هر گونه مداخلات انجام شده در غارعلیصدر مانعی منفی برای کسب عنوان ثبت جهانی این اثر تاریخی است، درباره ساخت هتلی در نزدیکی این اثر بار‌ها مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم و اکنون نیز رسما در مراجع قضایی شکایت کرده و منتظر اعلام‌نظر دادگاه هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در پایان اظهار کرد: با ثبت جهانی یک اثر ظرفیت لازم برای مدیریت بیشتر آن فراهم شده و شرایط احیا و معرفی آن وجود خواهد داشت همچنین به برندی برای منطقه تبدیل می‌شود و زمینه لازم برای جذب گردشگران خارجی را فراهم می‌کند.

هدف‌گذاری ۲۰۰۰ واحد بوم‌گردی در کشور

 رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از هدف گذاری ۲۰۰۰ واحد بوم‌گردی در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر مونسان در بدو ورود به استان لرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اعتقاد داریم غرب کشور یکی از مناطق خوب، بکر و طبیعی است که می‌توان حوزه طبیعت‌گردی را در آن گسترش داد. وی با بیان اینکه شهر‌ها و مراکز بسیار خوبی برای توسعه گردشگری در غرب کشور داریم، افزود: شاید کمتر به این مناطق پرداخته شده باشد بنابراین امیدواریم که بتوانیم از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

اعلام آمار گردشگران به سال شمسی نقصی عامدانه است

 مسئولان گردشگری ما به جای اعلام آمار گردشگران به سال میلادی آن را به شمسی اعلام می‌کنند که این کار، نقصی عامدانه و هوشمندانه است.

معاون ارتباطات مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی کشور گفت:، چون گردشگری یک مقوله بین المللی است باید آمار آن به میلادی اعلام شود. صدرا عمویی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: درصورت اعلام آمار به میلادی، جای بازی با اعداد وجود ندارد، زیرا آمار‌های جهانی و دقیق صندوق بین المللی پول به میلادی اعلام می‌شود و می‌تواند آمار‌های مخدوش را مشخص کند.

عمویی ادامه داد: به عقیده من آمار گردشگران ورودی به ایران در سال ۹۶ پایین‌تر از سال ۹۵ بود و این درحالی است که به دلیل فربه شدن طبقه متوسط، آمار گردشگری خروجی ما پیوسته بیشتر می‌شود و از نظر محاسبات ارز گردشگری در تراز منفی قرار داریم.

مولف کتاب چالش‌های گردشگری ایران گفت: برجام در گردشگری بیشتر از تاثیر واقعی، تاثیر روانی داشت.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار