کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم گفت: توصیه می شود که افراد از اواخر شهریور یا اوایل مهر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، زیرا چهار هفته بعد از تزریق واکسن نیاز است تا سطح ایمنی ایجاد شود.
کد خبر: ۶۵۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ 02 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دانیال فرهیخته ، افزود: برای حصول نتیجه لازم، واکسن آنفلوآنزا را قبل از آغاز فصل سرد سال باید تزریق کرد.
وی با بیان اینکه توزیع واکسن آنفلوآنزا از نیمه‌ شهریور ماه امسال در کشور آغاز می‌شود، اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا از کشورهایی چون هلند، فرانسه، روسیه و کره جنوبی وارد می‌شود و همه‌ واکسن‌ها اثربخشی لازم را دارند.
این کارشناس بهداشتی درباره‌‌ گروه‌های استفاده ‌کننده از این واکسن گفت: توصیه می‌شود که کودکان شش ماه تا هشت سال، افراد بالای 60 سال، زنان باردار، افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند، مبتلایان به دیابت یا نقص سیستم ایمنی، مصرف‌ کنندگان داروهایی که باعث نقص سیستم ایمنی می‌شود، افرادی که طی یک دوران طولانی از آسپرین استفاده می‌کنند و افرادی که مشکلات کبدی یا کلیوی دارند واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
وی درباره موارد منع مصرف این واکسن گفت: واکسیناسیون لازم است در بیماران مبتلا به تب یا عفونت حاد به تعویق انداخته شود.همچنین در صورت داشتن حساسیت به هریک از ترکیبات فعال یا جانبی دارو و باقی ‌مانده‌های احتمالی ترکیبات تخم مرغ، پروتئین مرغی، فرمالدئید، ستیل‌ تری متیل آمونیوم بروماید، پلی سوربات 80 یا جنتامایسین، از مصرف واکسن بپرهیزید.
فرهیخته در باره احتیاط ‌های ویژه در حین مصرف این واکسن بیان کرد: این واکسن تحت هیچ شرایطی داخل عروق تزریق نشود زیرا همانند سایر واکسن‌های تزریقی، این واکسن می‌تواند منجر به واکنش آنافیلاکتیک در بدن بیمار شود.
وی با بیان این موضوع که دقت شود که هنگام تزریق، امکانات درمانی و نظارت های لازم در دسترس باشد، توصیه کرد: تداخل این واکسن را می‌توان همراه سایر واکسن‌ ها تجویز کرد ولی در صورت تجویز همزمان دو واکسن، احتمال تشدید عوارض جانبی آنها وجود دارد.
واکسن آنفلوآنزا محتوی آنتی ‌ژن‌های سطحی ویروس این بیماری است که بر روی تخم ‌مرغ‌های بارور حاصل از گله‌های مرغ سالم تکثیر داده می‌شود.
این واکسن به صورت سوسپانسیون(ماده جامد معلق در مایع) در سرنگ‌های آماده‌ مصرف و به شکل مایع شفاف و بی‌ رنگ در سرنگ‌های تک‌ دُز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار