یاد حافظ باید برای یک روز و یک هفته برنامه‌ریزی نشود تا همسایگان این شاعر توانانی ایرانی بتوانند حافظ شیراز باشد.
کد خبر: ۶۶۵۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 09 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: شهرداری شیراز امسال از 2 ماه قبل بیش از 30 عنوان برنامه برای بزرگداشت حافظ تدوین کرد که با حفظ شئونات محرم و صفر نیز همراه بود اما عدم همکاری برخی ارگان‌ها باعث شد تا تعداد این برنامه‌ها کاهش یابد و شیوه این بزرگداشت برای امسال محقق نشود.

مسوول گردشگری شهرداری شیراز با ابراز گلایه از عدم مشارکت برخی سازمان‌ها در بزرگداشت هفته حافظ به خبرنگار فارس می‌گوید: برنامه‌هایی که شهرداری شیراز از 2 ماه قبل به منظور برگزاری هفته حافظ تدوین کرده بود به دلیل عدم مشارکت برخی از حوزه‌ها انجام نمی‌شود.

علی نیری ادامه می‌دهد: امسال برای نخستین بار شهرداری شیراز قبل از تمام نهادها دستورالعملی را برای برگزاری یادروز حافظ تدوین کرد که تا پیش از این جای آن در برگزاری برنامه‌های مشارکتی شهر خالی بود.

وی اضافه می‌کند: در این دستورالعمل شرح وظایف نهادهای متولی نیز آمده بود تا وظایف تفکیک شوند و شهرداری به عنوان نخستین نهادی که این کار را انجام داده بود انتظار داشت که امسال پیامدهای مثبتی در برگزاری یادروز حافظ داشته باشد که متاسفانه محقق نشد.

نیری ابراز امیدواری می‌کند: وجود نماد مشارکتی و هم افزایی می‌توانست در تحقق این دستورالعمل که بیش از 30 عنوان را مدون می‌کرد برگ برنده شیراز به عنوان شهر حافظ و گردشگری رویدادی باشد.

کاهش یک سومی

نیری با اشاره به کاهش یافتن شمار برنامه‌های تدوین شده به یک سوم میزان تعیین شده عنوان می‌کند: با وجود این مشکلات شماری برنامه برای نخستین بار در هفته گرامیداشت حافظ در شیراز برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: شهرداری شیراز با همکاری دانشگاه شیراز سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی و بیست و دومین مراسم یادروز حافظ و همزمان با روز حافظ را برگزار می‌کند که با برگزاری نشست‌های مختلفی همراه است.

مسوول گردشگری شهرداری شیراز با ابراز خرسندی از طرح حافظان حافظ و مشق ادب غزلیات حافظ برای نخستین بار در شیراز اعلام می‌کند: 500 کودک و نوجوان حافظ غزلیات حافظ با صحیح خوانی این غزل‌ها در 19 مهرماه در طرح حافظان حافظ شرکت می‌کنند.

نیری ادامه می‌دهد: در طرح مشق ادب غزلیات حافظ نیز در 19 مهرماه این غزل‌ها با خط خوش کودکان به نگارش درمی‌آید که این اقدامات در راستای تبدیل شیراز به شهر خلاق ادبی در یونسکو به انجام می‌رسد.

گلباران آرامگاه

این مقام مسوول با اشاره به مشارکت شهردار شیراز، اعضای شورای شهر و سایر مدیران شهری در آرامگاه حافظ در صبح روز 19 مهرماه بیان می‌کند: در این مراسم آرامگاه حافظ به دست نمایندگان شهر گلباران می‌شود.

نیری می‌گوید: در هفته حافظ برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی فرهنگ‌سراها و خانه‌های محله با محوریت حافظ اجرا می‌شود.

احترام به محرم

مدیر مرکز شیرازشناسی با تاکید بر تطابق گرامیداشت حافظ در تقارن با ماه محرم عنوان می‌کند: اجرای غزل حافظ با مضمون «در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا/سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت» توسط 72 تن از کودکان شهر در فهرست این برنامه‌ها قرار دارد.

نیری می‌افزاید: همچنین حضور نماینده یونسکو در این ایام در شیراز فرصتی است که ثبت شیراز را به عنوان شهر خلاق ادبی در سال 2018 و 2019 به تحقق نزدیک‌تر می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار