بیشه‌زار آسپاس شهرستان اقلید از روز جمعه تاکنون در آتش زیرزمینی می‌سوزد و شواهد اولیه حاکی از عمدی بودن این آتش‌سوزی است.
کد خبر: ۶۷۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 31 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: در قسمت پایین دهستان آسپاس که در 50 کیلومتری جنوب شهر اقلید قرار دارد، تالاب بزرگی به نام «گور بهرام» وجود دارد که به بیشه‌زار وسیعی منتهی می‌شود.

طی روزهای گذشته چندین بار خبر آتش‌سوزی این بیشه‌زار در فضای مجازی و حقیقی شهرستان اقلید منتشر شد که در گفت‌وگو با رئیس اداره منابع طبیعی و امور آبخیزداری شهرستان اقلید علت وقوع این آتش‌سوزی و اقدامات صورت گرفته برای خاموش کردن آتش در این بیشه‌زار را جویا شدیم.

کرامت الله چترسیماب اظهار داشت: عصر پنج‌شنبه سوم آبان ماه با تماس تلفنی از آتش‌سوزی در بیشه‌زار آسپاس باخبر شدیم و به‌سرعت اقدام به اعزام نیروهای منابع طبیعی سده به منطقه کردیم.

 وی افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست نیز به منطقه رفته و با کمک چند نفر از اهالی آسپاس آتش‌سوزی روی زمین مهار شد و با توجه به اینکه به علت وجود چاله‌های آب و شکاف‌ها و درزهای موجود و نداشتن دید کامل، ورود در بیشه‌زار در تاریکی شب خطرناک است، نیروها حدود ساعت 9 شب از منطقه خارج شدند.

چترسیماب به اقدام دوباره برای خاموش کردن آتش در روز جمعه چهارم آبان ماه با همکاری بخشداری، دهیاری، شورای اسلامی و برخی از نیروهای محلی اشاره و بیان کرد: دو دستگاه پمپ آبکش راه‌اندازی و مسیرهای ورود آب به بیشه شناسایی و یک قسمت از کانال آب بر، با دست و بیل دستی پر و آب به سمت بیشه هدایت شد.

 

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری اقلید به حضور کارکنان و نیروهای منابع طبیعی و یگان حفاظت منابع طبیعی سده در منطقه در روزهای پس‌ازآن و هدایت آب پمپ‌ها به قسمت‌هایی از بیشه برای اطفا حریق اشاره کرد و گفت: یک دستگاه بیل مکانیکی چرخ زنجیری مربوط به پیمانکار آبخیزداری با یک دستگاه کمرشکن به منطقه حمل و نسبت به انحراف قسمتی از آب کانال‌های موجود به سمت بیشه از دیگر اقدامات صورت گرفته برای مهار این آتش‌سوزی بود.

 

چترسیماب با اشاره به ادامه آتش‌سوزی در روز جاری ادامه داد: امروز کلیه نیروهای منابع طبیعی سده و یگان حفاظت شهرستان وارد منطقه شدند اما به دلیل خراب شدن پمپ‌های آبکش کاری انجام نشد.

وی به بازدید از منطقه آتش‌سوزی شده با همراهی سرپرست فرمانداری، مدیر ستاد بحران شهرستان، دهیار، شورا و بررسی مسیرهایی که امکان ورود آب به بیشه را داشت اشاره و بیان کرد: با پیگیری صورت گرفته و موافقت مدیر کارگاه آزادراه در تأمین یک دستگاه بیل مکانیکی، صبح امروز با مسدود کردن چند کانال آب و هدایت آن به سمت منطقه آتش عملیات مهار انجام شد.

 

چترسیماب تصریح کرد: متأسفانه برداشت بی‌رویه آب از بیشه برای اراضی زراعی توسط اهالی همراه با خشک‌سالی‌های اخیر و نیز حفر کانال‌های غیرمجاز در اطراف بیشه برای برداشت آب باغات، موجب خشکی بیشه شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید افزود: باوجود این شرایط، سهل‌انگاری عده‌ای و یا ایجاد آتش به‌منظور اهداف غیرانسانی و تخریب، برای برداشت خاک پیت موجب آتش گرفتن جاروزارها می‌شود و ازآنجایی‌که عمق خاک پیت زیاد است آتش‌سوزی‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

چترسیماب خاطرنشان کرد: با توجه به‌احتمال بسیار زیاد عمدی بودن این آتش‌سوزی، منابع طبیعی در راستای شناسایی افراد خاطی کوتاهی نکرده و این ماجرا را تا کشف حقیقت، پیگیری می‌کند.

به گزارش فارس، گروه‌های دوستدار محیط‌زیست و طبیعت ازجمله افراد هستند که طی سال‌های اخیر نقش بسزایی در صیانت از طبیعت در عرصه‌های مختلف داشته و دارند.

دوستداران طبیعت شهرستان اقلید و اعضای انجمن مردم‌نهاد همیاران و پاک سازان طبیعت این شهرستان امروز در منطقه آتش‌سوزی حضور یافته و در راستای مهار آتش هم‌اندیشی و پیگیری کردند.

احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی

مجید تقی‌خانی یکی از اعضای انجمن همیاران و پاک سازان طبیعت اقلید اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر تالاب گور بهرام که به بیشه‌زار وسیع آسپاس منتهی می‌شود، مورد دست‌اندازی‌های بسیاری قرار گرفته و بارها شاهد آتش‌سوزی‌های تعمدی یا در اثر بی‌احتیاطی در این بیشه‌زار بوده‌ایم.

وی با تأکید بر لزوم اقدامات کارشناسی در راستای مهار آتش، به سرکشی از منطقه و هم‌اندیشی با دهیار و مردم محلی اشاره و عنوان کرد: باوجوداینکه اقدامات مؤثر باید زودتر و سریع‌تر برای مهار آتش صورت می‌گرفت، مقرر شد یک دستگاه بیل مکانیکی به منطقه فرستاده‌شده و کانالی به عمق ۸۰ سانتیمتر و به طول ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر حفر و از بالادست آب به سمت منطقه آتش‌سوزی هدایت شود که این کار می‌تواند از پیشروی آتش به سایر مناطق جلوگیری کند.

تقی‌خانی گفت: بر اساس گزارش مردم محلی، در این زمان از سال، افرادی به‌صورت تعمدی و یا در اثر بی‌احتیاطی بیشه‌زار را به آتش می‌کشند که لازم است برخورد و اقدام جدی در این راستا توسط اداره منابع طبیعی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۴ هکتار از بیشه‌زار آسپاس دچار حریق شده که باگذشت زمان مناطق بیشتری را دربرمی گیرد و علاوه بر خساراتی که به منابع طبیعی وارد می‌شود، جان حیوانات بسیاری در این منطقه با خطر جدی مواجه است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار